Koeientuin - vrijloopstal

Het aantal besmettelijke wormen neemt ook toe in de weides. (vooral een probleem voor jongvee).

Zijn dat wormen zoals leverbot (Fasciola hepatica)?
Dat komt in het midden en westen van Nederland voor in vooral natte weilanden.

Zijn besmettelijke wormen een gevolg van mestinjectie?

 
Dat speelt in een deel van het land, maar ook longwormen en maagdarmwormen.
Een aantal dieren heeft bij ons te lang buiten gelopen en zullen helaas ontwormt moeten worden, hierdoor wordt hun mest weer antibodemworm.
Zodevorming, ontwatering, grondsoort, grasgroei, gebruik van het land eerder in het jaar, het speelt allemaal mee.
Dan is de grondprijs in nederland hoog. Dus hou je 1, 2 of 3 koeien per hectare? Bij 1 koe per hectare heb je veel meer keuzes in je beweidingsstrategie dan met 2 of 3. Kijk maar naar de doffe ellende in de Oostvaardersplassen. Ik meen dat ze daar op ruim 2 zitten (inclusief de bomen ??, vast wel). In de natuurtrekken dieren rond, geen wormen walhala dus. Gras wordt ook tijden niet begraast en krijgt rust. Sommige gebieden zijn in de zomer in trek en andere gebieden worden in de winter vaker bezocht. De dieren leveren in de winter in in conditie.
Wij moeten de natuur niet na gaan doen, maar wel rekening houden met de behoeftes van het dier.

 
Waarom is "winnen qua melkproductie" belangrijk?
Was er laatst niet iets met lage vet of eiwit percentages in melk?

@naief: Ik moest teruglezen om te kijken of het begin van je 1 na laatste post ironisch of serieus is, het doet me denken aan een dikke Amerikaan die de hele dag voor de tv hangt.

Van een (bijna 100% gras) boer hier in de buurt (zandgrond) hoor ik het tegenovergestelde: bij heet weer gaan de koeien naar binnen om af te koelen (gedeeltelijk vrij keuze) en 's winters staan ze soms/vaak buiten met een laagje sneeuw op de rug.

 
Zeker Jp, maar je snapt hopelijk toch wel dat ik het in algemeenheden uitleg. Sneeuw is bv geen rotweer of hoeft geen rotweer te zijn, maar jee dan heb ik uren bezig een vraag te beantwoorden en dan heb ik nog vast wat vergeten. Ik kauw hier dus niet alles voor Jp.

Dus ook bij het verhaal van de hoogte van de melkproductie en het economisch belang kun je weer vele kanten op. Ik hou het graag simpel, de rest bedenk je er zelf maar bij.

Situatie 1: bedrijf is 20 jaar terug overgenomen, er zijn geen opvolgers. De prive wensen van de boer zijn bescheiden. De stal is volledig afgeschreven en ook wel wat achterhaalt, maar doordat hij ouderwetse koeien melkt, past het allemaal nog. De melkproductie is niet zo hoog, maar de kosten zijn laag en de stal houdt het wel vol tot zijn pensionering. Fysiek kan hij het nog goed volhouden en op zaterdag helpt een jongen uit het dorp hem met de zwaardere klusjes.
Situatie 2: vul zelf maar in

 
Ja hoor, ik snap best wel wat en "(zandgrond)" stond er ook niet voor niks, met zeiknatte klei kan je gewoon een stuk minder.

Aan de andere kant vind ik dat elke situatie die niet uitgaat van of werkt naar grasgevoerd en weidegang niet op dit forum thuishoort. Dit om het simpel te houden ;-)
Dat is voor zowel de dieren als de kwaliteit van melk en vlees de enige optie.

 
Zeker Jp en wat zou er mooier zijn als de werkwijzes van de families Blokker, De Haan en van der Voort of die bedrijven in de reportage van Radar normaal zou zijn.

 
Bij de families Blokker en Kok staan de koeien in de winter toch ook binnen?
Of bedoel je de werkwijze wat betreft kringloop, minimaal of geen antibiotica en krachtvoer en koeien met hoorns?

 
Dat de optie er is vind ik heel mooi, en denk maar aan jezelf, de hele winter binnen zitten lijkt me niks. Aan de andere kant zijn er belangrijkere dingen. Ik denk dat veel boeren meer willen doen, maar er praktisch/financieel weinig ruimte voor hebben.

 
Nou kijk Edwin, als je de lat zo hoog gaat leggen komt er op een gegeven moment geen 1 boer door de keuring in heel Nederland en dat probeer ik met mijn commentaar hier dus af en toe duidelijk te maken. En ik denk dat je daar best wel een grote groep (oke % klein, maar absoluut een tientallen, misschien ook wel honderden) flink te kort mee doet.
Want lopen ze altijd buiten, dan hebben ze weer geen horens, hebben ze weer horens, dan loopt het kalf er niet lang genoeg bij, loopt het kalf er lang bij, dan er misschien weer soja in de brok of brok lijkt hier sowieso al een vies woord, maar dan zijn ze niet 100% antibioticumvrij, ..............

Je moet jouw persoonlijke mening niet op het dier projecten Jp. Ik heb koeien eens heel mooi kinderen des velds horen noemen, maar binnen zitten vinden ze echt niet erg hoor. Zeker in een goed gebouwde moderne stal (oude stallen kunnen ook een oke keurmerk halen). Het management van de boer is ook zeer belangrijk voor hun welbevinden.
Jouw vergelijking met een dikke amerikaan gaat zeker op. Ook voor een koe geldt waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, maar de Jp- en Edwinkoeien willen misschien wel jaarrond buitenlopen. :mrgreen:

 
Die mening is gebaseerd op onderzoek naar vet, omega 3/6 verhoudingen in melk.
Heel fijn dat boeren het goed proberen te doen, dat waardeer ik zeker, maar veganisten proberen het ook goed te doen. (dat is een voorbeeld, geen vergelijking)

Iedereen mag voor zichzelf uitmaken wat goed genoeg is.
Voor mij is dat grasgevoerd en antibiotica vrij.
Zonlicht in de winter en horens zijn pluspunten, maar anders zou er voor mij maar 1 bedrijf binnen 50km overblijven en die verkoopt geen melk.

 
Foto's van de bouw van de koeientuin in Delfgauw
http://www.hoevebiesland.nl/home/blog/#post3991

Naief,

Ik reageerde op deze reactie van jou:
Zeker Jp en wat zou er mooier zijn als de werkwijzes van de families Blokker, De Haan en van der Voort of die bedrijven in de reportage van Radar normaal zou zijn.

Ik leg de lat niet hoger dan de manier van werken in deze bedrijven. Ik bedoelde juist te zeggen dat als op boerderijen waar goed gewerkt wordt (zoals bij Blokker, de Haan, Kok) de koeien in de winter binnen staan dit binnen staan voor mij geen bezwaar is.

 
De nieuwe stal van Hoeve Biesland is klaar. De koeien hebben er vorige week even ingestaan en zijn daarna weer naar buiten gegaan.

https://plus.google.com/photos/104389867038666560748/albums/6149379219090823329
 
http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.150.0.html?tx_ttnews[tt_news]=373485&cHash=44b03795e84f788edc615f33c269039f

Koeien de tuin in

Het is de eerste Koeientuin van Nederland en misschien wel tot nu toe de enige ter wereld: die van biologisch veehouder Chris Bomers in Groenlo. Ontworpen met als uitgangspunt: wat wil de koe?

Het is een open stal waarin de koe haar natuurlijke gedrag moet kunnen volgen. De koeien hebben veel ruimte, er is natuurlijk groen en een innovatieve weidevloer. Deze vloer, die zo zacht is als gras, scheidt de meststromen en geeft daarmee een lagere ammoniakemissie. En de koeien bepalen zelf of ze het weiland in gaan of in de koeientuin gaan liggen herkauwen.

 
In het interview zegt de man van de koeientuin in Groenlo, Chris Bomers, dat koeien in eerste instantie liefst beschut willen staan omdat zij ook afstammen van het bosrund. Voor eten grazen ze buiten het bos om er weer terug te keren.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan