Koeienvoedsel voor rauwe melk

Jenneke,

Wij kopen onze melk bij een boer met Blaarkoppen. Dat is een ras die minder melk geeft dan de Holstein koe. De koeien van deze boer zijn 100% grasgevoerd, geen bij/krachtvoer. Dus ze zijn er wel hoor, volledig grasgevoerde koeien.

Lia

 
@Poekie, hee, dat is nieuw voor mij, leuk om te lezen. Helaas lopen ze niet overal rond....

 
Ik bedacht me net iets, misschien is het wel iets heel doms hoor. Maar wat wat nou als je je gras in je tuin goed mineraliseert met keltisch zeezout en elke keer als je rauwe melk gaat halen bij de boerderij neem je je gemaaide gras mee voor de koeien :) (misschien vooral nuttig als je een groot grasveld hebt en er zijn niet veel koeien)

 
Hahahahaha, wie weet Gadsie. Maar 1 koe eet volgens mij kilo's gras per dag. Ik denk niet dat je dat redt met tuingras.

 
Boeren zijn ook zeer voorzichtige mensen. Ze gaan niet zomaar voedsel aannemen van een vreemde en dat aan hun kinderen(koeien) geven.

Ik denk dat je dan wel eerst goed in contact moet komen en vertrouwen zien te winnen bij de boer.

 
Ligt eraan hoe de boer boert. Niet iedere goede boer heeft het stempel biologisch. Kwestie van vragen en goed doorvragen dus.

 
ik zal eens vragen idd of ze krachtvoer/granen bijvoeren. Grote kans van wel als ze een grote melkproductie willen hebben ......

 
Ik ga alsnog proberen goed gras naar de koeien te krijgen :) elk beetje helpt voor de kwaliteit van de melk.

@zonne zoek idd een boer die de koeien gras voert, mar laat je niet stoppen als ze ook graan ofzo krijgen, want dan wordt het bijna onmogelijk om rauwe melk te krijgen. Ik heb een boer gevonden met blije koeien die vooral gras/hooi krijgen, maar ook wat granen, ik drink het alsnog :)

 
Ik wilde net al zeggen, als koeien alleen hooi en gras krijgen lopen ze wel tekorten op aan mineralen etc. Ik denk dat dat niet bevordelijk is voor de melk ( productie )

 
Ik denk niet dat ze dan een mineraaltekort oplopen, al helamaal niet als de grond goed wordt gevoed. Maar de meeste boeren vandaag weten niet beter dan dat ze ook graan moeten voeren.

 
ALS de grond goed wordt gevoed kan het idd wel meevallen met mineralen tekorten. Het schijnt alleen jaaaaren te duren voordat de grond weer herstelt is van allerlei tekorten.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat biologische koeienboeren gebruiken als meststoffen etc.

 
Is het waar dat als koeien meer dan 1 keer per dag worden gemolken dat dan de melk van mindere kwaliteit is en de koeien meer stress hebben

Bij mijn boerin is dit wel zo en ook hoorde ik pas laatst dat de kalfjes direct bij de moeder worden weggehaald,hier schrok ik echt van en gaf me een rotgevoel.Volgens haar hebben de kalfjes het prima naar hun zin( ze hebben haar dat zelf verteld ja :mrgreen: )

Dat geeft toch ook veel stress voor kalfje en de moeder

Ik heb eigenlijk geen zin meer om daar melk te halen hierom,mn moedergevoelens spreken te veel denk ik..

Ik vind dat een kalfje toch wel minimum 3 weken bij de moeder moet blijven voor haar liefde en warmte,of denk ik daar nu alleen zo over

Ik begrijp dat het nodig is om meer melkproduktie te hebben,maa er moet toch ook aan het welzijn vd dieren worden gedacht

Hoe gaat dit bij andere boeren

Mijn boerin is niet biologisch,maar de koeien hebben wel hoorns en zijn grasgevoerd voornamelijk buiten en in winter kuilgras met wat krachtvoer bix

 
Dank je voor dit artikel

Is er niemand anders met een reactie?

Hoe gaat dat bij de boeren waar jullie je melk halen,want ik ben echt van plan om een andere boer te zoeken om deze reden

 
Lia,

Weet jij hoe of dat gaat bij Verdegaal,ik kom er enkele keer voor kaas,niet zo vaak.

Altijd als ik naar melk vraag hebben ze alleen magere melk.Bestellen jullie het?

 
Bij de biologisch-dynamische melkveehouderij blijven de kalfjes langer bij hun moeder (dat heeft ook mijn voorkeur, maar dan moet ik het wel kunnen kopen!). De speurtocht naar gewoon biologische rauwe melk is al lastig genoeg :-)

 
Nog even een vraag. Waar moet ik nou exact op letten?

Er zit hier een zorgboerderij op een paar minuten loopafstand. Ze verkopen oa rauwe melk, kaas, karnemelk, roomboter, vlees en eieren.

Ik heb gevraagd wat de koeien te eten krijgen. Ze krijgen gewoon gras, maar worden ook bijgevoerd met biks. Zoals ik hier lees is dat dus niet wenselijk. Maar zou de melk wel te drinken zijn? Of beter van niet? En hoe kom ik daar achter?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan