kokosolie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Super bedankt voor de tips Dennis! Ik ga ook weer eens aan de ghee. Ik heb nog wat in de koelkast staan, maar ik moet nog wennen aan de smaak moet ik bekennen. Ik heb het nog maar een keer geprobeerd. Misschien dat kruidenghee wat voor mij is.

Personen krijgen van mij vertrouwen, bedrijven moeten dat verdienen.

Zeker aangezien een biologische certificering steeds minder voorstelt.

Bio-nl-01 is leuk, maar die kokosnoten groeien niet in Nederland, dus dan liever van een bedrijf dat zich bewezen heeft.

@kokosmeisje

Vlees kan je ook bereiden in een mix van kokosolie en ghee, alleen ghee vind ik iets minder lekker. Meestal maak ik er daarna een simpele jus van. (klein beetje water erbij en verder niks)

@ Jp: Goede tip. Dat maskeert de smaak natuurlijk deels. Ik ben er niet echt over te spreken, dus ik ga het eens zo proberen en ook in een goed gekruide maaltijd. Misschien went het ook.

Ik heb 2 recepten voor ghee gepost op de vorige pagina. Ze hebben ieder een eigen smaak. De 'gebakken ghee' (ingedampt) smaakt een beetje nootachtig. De aroma doet me denken aan roombotercroissants. De 'ongebakken ghee' (afgeschept) smaakt meer boterachtig zoals de ghee uit de winkel. Ik vind de gebakken ghee het lekkerste.

Als je in roomboter bakt krijg je uiteindelijk ook dezelfde stoffen die gebakken worden en dus zal de botersmaak in een gebakken gerecht ook zo veel niet verschillen van de gebakken ghee. Bij de ongebakken ghee bakken de melkeiwitten niet mee en die geven wel extra smaak aan de ghee of het gerecht. Desondanks denk ik niet dat je in een gerecht zo'n groot verschil proeft tussen roomboter en ghee.

Op de boterham of anderzijds koud gebruikt proef je wel duidelijk dat de ghee's anders smaken dan roomboter. Ook het mondgevoel is anders. Roomboter is glanzend glad, ghee is veelal grof tot redelijk fijn.

Ik heb laatst bij iemand extra virgin kokosolie van het merk Royal Green geproefd. De smaak doet zeker niet onder voor die van Aman Prana. De prijs is niet beter dat de eerder genoemde aanbiedingen op deze topic.

Op onderstaande site kan je momenteel potjes van 325 ml kopen voor 6,76 per stuk. Als je er 9 koopt vervallen de verzendkosten.

http://www.webwinkeljadrogist.nl/pr...n&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist

En op de hieronderstaande site kan je potten kopen van 1400 ml voor 27,95 euro per stuk. Als je er 2 koopt vervallen de verzendkosten.

http://www.vitaminstore.nl/health/p...kosolie-Extra-Vierge/P202230?ComeFrom=beslist

Ik heb zojuist weer 2 potten extra virgin kokosolie gekocht van het merk Omega & More. Ik proef geen verschil moet de kokosolie van Nutiva. Ik bestel ze via www.vitatheek.nl en betaal eur 26,21 voor 2220 ml (indien bestelling > eur 75,-).

Hoe zit het met de flataten en BPA mbt de plastik verpakking?

Ik ga binnenkort de kokosolie die op HealthXL.be wordt verkocht bestellen.

Iemand wees daarop op dit forum ik geloof GHEE.

Rateltje, dat is de ontgeurde versie kokosolie. Maar je hebt wel een goede tip gegeven, want deze maand zijn bij de tuinen alle 2e producten voor de helft van de prijs, de 2e, de 4e, de 6e enz. Als je bijvoorbeeld 3 of 5 potten besteld heb je steeds 25% korting op de prijs van je soortgelijke artikelen. Boven de 20 euro zijn de verzendkosten gratis. Zo heb je voor 18 euro 3 potten kokosolie die samen ongeveer op 1 liter uitkomen. Ik denk dat ik hiervoor ga, want van deze weet ik zeker dat ik hem lekker vind, misschien nog wel lekkerder dan Aman Prana.

Onderstaande link is naar de extra virgin versie van Royal Green:

http://www.detuinen.nl/frenchtop-royalgreen-cocoscream-extra-virgin.html

Ik heb vorige week ook al deodorant van Weleda bij de tuinen met die korting gekocht.

@Dennis oww ik heb verder niet gekeken,maar zag de korting en dacht das leuk.

Ik neem aan dat de link die jij geeft de niet ontgeurde versie betreft.

Yes, of course. Ik heb net voor mezelf en mijn moeder 15 potten besteld plus 2 x 2,5 liter ontgeurde kokoslie voor te frituren, totaal 40 euro korting. Goeie deal voor een lekker en gezond product!

Bedankt voor de tip! :)

@Dennis voor zoveel potten zou het mij ook enorm schelen,maar met een portemoniks gaat ik dat niet doen.

4 potten scheelt 2 euri met wat ik nu heb ;-)

altijd lekker zo'n goede deal!

Vandaag heb ik de pot ghee uit de koelkast gehaald en er aardappeltjes en kip in gebakken. Ik zag trouwens nu pas dat je de pot niet dicht moest draaien na openen en buiten de koelkast moet bewaren. Waarom is dat eigenlijk?

Ik vond de smaak van de ghee dit keer meevallen, maar ik heb dan ook genoeg kruiden gebruikt ;-) Rauwe ghee vind ik nog steeds raar smaken.

Ik vroeg me ook af in hoeverre boterolie van Green Pasture verschilt van ghee. Is het vitamine K gehalte echt aanzienlijk minder?

De potten van Royal Green zijn inderdaad in de aanbieding. Ik heb ook wat gehaald. Niks mis mee, prima spul.

Quote:
Ik zag trouwens nu pas dat je de pot niet dicht moest draaien na openen en buiten de koelkast moet bewaren. Waarom is dat eigenlijk?

Hier heb ik wel eens naar geïnformeerd bij de fabrikant, want het viel me ook op. Hij schreef dat het de ghee goed doet om te ademen. De deksel hoeft niet per se een klein beetje open te blijven als de pot regelmatig gebruikt en dus opent. Maar als je hem een paar weken weg zet schijnt dit beter te zijn.

Ghee kan je gerust op kamertemperatuur bewaren, maar ik raad wel aan om met schoon bestek erin te gaan. Ik keek er nooit zo nauw mee, maar heb al een paar keer schimmel gehad in de ghee. Het gaat erg langzaam en dat beetje kan je er zo uitscheppen, maar blijkbaar kan het dus wel gebeuren met ghee. Meestal zat de schimmel op de bodem, wanneer ik tot aan het glas was gekomen met mijn mes of wat meer bovenaan bij de rand van de pot. Voortaan werk ik de potten van boven naar beneden leeg en gebruik ik altijd schone messen of lepels. En als er dan toch nog schimmel in komt ga ik voortaan de potten desinfecteren voordat ik ze vul, maar ik denk dat dat niet nodig zal zijn.

De schimmel zag er steeds donker/groen en harig uit, maar een keer ook donker geel. Al een tijdje vond ik de ghee toen heel sterk ruiken en smaken en toen ontdekte ik op een dag dat er gele onopvallende schimmel op de bodem zat.

Quote:
Ik vroeg me ook af in hoeverre boterolie van Green Pasture verschilt van ghee. Is het vitamine K gehalte echt aanzienlijk minder?

Boterolie wordt er als het ware koud uitgeslingerd/gecentrifugeerd. Als je ghee maakt gaat dat vaak met hitte gepaard. Een van recepten laat een grote hoeveelheid boter op een hele lage temperatuur langzaam smelten, die valt nog mee. Verder is de boterolie van boter gemaakt van koeien die in het juiste seizoen op het juiste gebied gegraasd hebben. Verder weet ik niet zo veel meer over de verschillen.

en de pot vooraf goed te reinigen of misschien ook desinfecteren

Quote:
Tot nu toe heb ik in de supermarkt/natuurwinkel nog niet echt gele biologische roomboter getroffen.

De roomboter van Proef Nu! is gemaakt van Jersey-koeien en heeft een mooie gele kleur.

Mike

Van Remeker hebben ze ook een tijdje roomboter verkocht, dus ook van jersey koeien. Gek genoeg was deze boter altijd nog vele malen geler dan die van proef nu. Zal wel met het voer temaken hebben..

O, is dat zo van die roomboter van Proef nu? Ik heb die van de week voor het eerst gekocht en ik vind m echt heerlijk. Ik eet sowieso boter zo uit de vloot, maar deze vind ik nog veel lekkerder dan die van andere merken. Als ik t mezelf toe zou staan, kan ik zo een heel pakje op snoepen :oops: Op de verpakking van Proef nu staat ook niet dat het grasgevoerde koeien zijn, dus ik kan met inderdaad voorstellen Janse dat het ana het voer ligt. Dat is dan wel weer jammer.

Ik heb de kokosolie van Royal Green binnen en heb hem eens uitvoerig naast die van Aman Prana geproefd. Ik vind die van Royal Green lekkerder.

En ik ga de 'proef roomobter' ook eens proeven. Ik koop hem nooit omdat er ook een demeter boter is waar dan altijd mijn voorkeur naar uit is gegaan.

Voor wie nog kokosolie bij de webshop van de Tuinen wil bestellen. T/m 24 december kan je 25% korting krijgen met de volgende kortingscode: AJ24DEC

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan