Quote:
Ik zag trouwens nu pas dat je de pot niet dicht moest draaien na openen en buiten de koelkast moet bewaren. Waarom is dat eigenlijk?
Hier heb ik wel eens naar geïnformeerd bij de fabrikant, want het viel me ook op. Hij schreef dat het de ghee goed doet om te ademen. De deksel hoeft niet per se een klein beetje open te blijven als de pot regelmatig gebruikt en dus opent. Maar als je hem een paar weken weg zet schijnt dit beter te zijn.
Ghee kan je gerust op kamertemperatuur bewaren, maar ik raad wel aan om met schoon bestek erin te gaan. Ik keek er nooit zo nauw mee, maar heb al een paar keer schimmel gehad in de ghee. Het gaat erg langzaam en dat beetje kan je er zo uitscheppen, maar blijkbaar kan het dus wel gebeuren met ghee. Meestal zat de schimmel op de bodem, wanneer ik tot aan het glas was gekomen met mijn mes of wat meer bovenaan bij de rand van de pot. Voortaan werk ik de potten van boven naar beneden leeg en gebruik ik altijd schone messen of lepels. En als er dan toch nog schimmel in komt ga ik voortaan de potten desinfecteren voordat ik ze vul, maar ik denk dat dat niet nodig zal zijn.
De schimmel zag er steeds donker/groen en harig uit, maar een keer ook donker geel. Al een tijdje vond ik de ghee toen heel sterk ruiken en smaken en toen ontdekte ik op een dag dat er gele onopvallende schimmel op de bodem zat.
Quote:
Ik vroeg me ook af in hoeverre boterolie van Green Pasture verschilt van ghee. Is het vitamine K gehalte echt aanzienlijk minder?
Boterolie wordt er als het ware koud uitgeslingerd/gecentrifugeerd. Als je ghee maakt gaat dat vaak met hitte gepaard. Een van recepten laat een grote hoeveelheid boter op een hele lage temperatuur langzaam smelten, die valt nog mee. Verder is de boterolie van boter gemaakt van koeien die in het juiste seizoen op het juiste gebied gegraasd hebben. Verder weet ik niet zo veel meer over de verschillen.
en de pot vooraf goed te reinigen of misschien ook desinfecteren