Op de voeding die wij 1,5 jaar geleden hadden kreeg ik aan het eind van de middag een hongergevoel, trillerige handjes.
Dan ging er blijd een plak ontbijtkoek in.
Maar sinds wij goed eten, lees verzadigde vetten, heb ik dat gevoel niet meer gehad.
En daar voel ik me veel prettiger bij, zo bedoelde ik het bovenstaande.
Om je een idee te geven van ons voedingspatroon:
Wij drinken 's ochtends twee glazen sole waarvan 1 met 3 druppels 35% H2O2 als onderhoudsdosis en af en toe citroensap (vergeet het steeds). Dan drinken we gedurende de ochtend ieder 1 a 1,5 liter groene thee gecombineerd met droge en verse kruiden en planten/bloemetjes uit de tuin. Zo rond 12 uur gaan we eten en dat is meestal een yoghurtsmoothie met boter, crème fraiche, olijfolie, kokosolie, rauw eigeel, sole, appelazijn of citroen, op dit moment een zure appel (vanwege de koolhydraten), bijenpollen, honing en allerlei kruiden.
's middags drinken we meestal een glas sole of 2 glazen kruidenthee (geen groene). 's middags hebben we meestal niet zo'n behoefte om te drinken waarschijnlijk vanwege de vette smoothie.
Zo rond 19uur eten we, de wintertijd, een warme maaltijd. Dat is altijd een wokmaaltijd met groente. De ene keer met een biologisch-dynamische hamburger of gehakt, een andere keer een wilde zalm of een omelet. Een enkele keer doen we er boekweit, quinoa of gierst door. We drinken altijd een beker melk bij zo'n maaltijd en een pluk rauwe zuurkool. Trouwens de laatste tijd eten we er ook nog vaak een blokje kaas bij. 2 of 3 keer per week eten we 's avonds een bak kwark/yoghurt met kruiden, honing, cranberriesap en opgeklopte slagroom met vanillepoeder erdoor.
Bij elke maaltijd nemen we ook een theelepel levertraan. Even tijdelijk een hogere dosis dan nodig i.v.m. verdikkingen in mijn handpalmen. Mike dacht dat het een verkalking is dus was zijn advies om de levertraan inname te verhogen.
's avonds nemen we dan nog een glas sole. En dat is het voor zo'n dag.
Vroeger aten we net als iedereen 's ochtends en onder de middag brood en 's avonds een warme maaltijd met aardappelen, groente en vlees. We waren meestal rond 18.30uur thuis, gauw koken om te eten (lees zonder aandacht) en dan was je aan de maaltijd toe.
Vaak hadden we op ons werk rond 17uur ook al een kleinigheidje gegeten, een ontbijtkoek of een stuk fruit.
En op zo'n voedingspatroon hadden we 's avonds laat ook nog wel eens de behoefte om iets te snaaien.
Nu hebben we totaal geen behoefte meer aan tussendoortjes.
Ik zie eigenlijk niet waarom jij het verdacht vind klinken. Maar dat komt misschien omdat jij denkt dat wij nu nog wel eens trillerig zijn als we geen vetten zouden eten.
Misschien zou dat zo zijn, wat is daar dan mis mee? Ik bedoel, dat je vetten zou eten om het trillerige voor te zijn.
Daarvoor eet je toch verzadigd vet, om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren? Of zie ik dat verkeerd?
En een stabiele bloedsuiker voorkomt de hongerklop.
Een paar weken geleden waren we op zaterdag bij onze boerin voor melk en vlees. Daarna nog even naar een andere boer voor onze boter en kaas. Bij beide een tijd staan te praten toen waren we pas om 14.30uur thuis. Onderweg zeiden we wel allebei dat we wel trek kregen maar het was prima vol te houden. Dus zelfs het trillerige bleef uit. Dus toen aten we pas om 15uur. Nou toen was het 's avonds dus alleen een beker melk met slagroom.
Maar afgelopen zaterdag waren we op een verjaardag. Daar namen we een klein stukje (zelfgebakken) appeltaart en twee kommen 'nep' thee. Toen hadden we allebei aan het eind van de middag zoiets van; we zijn aan eten toe. We hadden onder de middag een wokschotel met een hamburger, eigen gemaakte mayonaise en een paar blokjes kaas gegeten. Dus een redelijk vette maaltijd. Dan als tussendoortje, terwijl we er niet echt behoefte aan hadden, het stukje appeltaart. En toch werkt dat op de een of andere manier in op je spijsvertering. Zodanig dat je bloedsuikerspiegel schommelen gaat. 's avonds brood gegeten met roomboter, een omelet met uien en een beker melk. En toen hadden we toch de zondag pas weer rond de middag trek in eten. Dus de spijsvertering heeft het toch weer goed verwerkt allemaal.