Lenigheid

Quote:
maar er gaat toch niemand naar een ziekenhuis of naar een dokter vanwege een aanval van ontspanning,

jawel hoor ,maar die gaat niet zelf ,die wordt gebracht.


LOL :mrgreen:

 
lenigheid=een mate van beweging toegelaten in een gewricht.Het kan zijn dat stress zorgt voor spierspanning en daarmee voor spierspanning die een bij de persoon horende gewrichtsuitslag beperkt.Ontspanning zal dan helpen om deze gewrichtsuitslag weer te bereiken.Dit bereik je ook met andere vormen van ontspanning dan rekken etc.

Daarom dus kun je stretchoefeningen naar mijn mening beste ontspannen doen

Zoals jij het beschrijft moet men al ontspannen zijn voordat er aan stretchen begonnen gaat worden zodat er dan een bepaalde eindpositie bereikt kan worden.Is het dan zo dat het verblijven in deze positie het gezondheidseffect opwekt?

vrij lenige maar wel goed te doen houding zitten en erin te ontspannen

Of is het zo dat het stretchen naar de ontspanning zal leiden?

 
Quote:
Dat is mijn punt als je van uit gaat dat lenigheid de juiste indicatie is voor hoeveelheid spanningen en stress die het lichaam opgeslagen heeft.


Ik ken yogaleraressen die extreem lenig zijn, maar ongezond en gespannen. Niet in de laatste plaats omdat ze trappen in de valkuil van vegetarisme, dat aan yoga verbonden lijkt te zijn. Veel dansers en danseressen zijn te mager en bleek en ongezond, maar wel extreem lenig. Je hoeft een programma als So You Think You Can Dance maar te zien om het grote wonder te aanschouwen van de prachtige bewegingen waartoe mensen in staat zijn die er verder allesbehalve gezond uitzien. Vaak zijn dat soort programma's ook nog eens gesponsord door een frisdrank- en een snoepfabrikant en je ziet de dansers dit bij wijze van sluikreclame eten en drinken!

Mike

 
Ad ligtvoet,

Quote:
Is het dan zo dat het verblijven in deze positie het gezondheidseffect opwekt?


Ja, dat kan zeker. Veel mensen hebben zo bijvoorbeeld geen flauw idee hoeveel spanningen en stress ze in hun heupen opgeslagen hebben, door op een aangename manier te stretchen en zo in bepaalde houding diep te ontspannen die via ademhaling verdiept kan worden laat je verborgen spanningen en stress steeds beetje bij beetje los, waardoor de beoefenaar meer ontspannen word met tot ook veel rustiger geest als gevolg, want lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. Nou kan ik ook de Chinese filosofie erbij gaan halen dat yin yoga(ook wel taoïstische yoga) wat ik trouwens doe ook ervoor zorgt dat de meridianen gestimuleerd worden zodat de vastzittende blokkades oplossen en dat de levensenergie weer gemakkelijk door de energiebanen kan stromen.

Quote:
Of is het zo dat het stretchen naar de ontspanning zal leiden?


Dat zou kunnen maar beter is het om de ontspanning via ademhaling te verdiepen terwijl je in een gemakkelijke stretchpositie zit. Laat de ontspanning zo zijn werk doen voor je lenigheid. Wel is het zo dat je door bepaalde houdingen erin te ontspannen wel veel verborgen stress en spanningen kwijt kunt raken zoals ik eerder al zei, maar op die manier kan ontspannen in stretchpositie inderdaad tot nog diepere ontspanning leiden, waardoor je in je dagelijkse leven minder makkelijk snel in stress zal schieten.

Gezondheid,

 
Mike,

Quote:
Ik ken yogaleraressen die extreem lenig zijn, maar ongezond en gespannen. Niet in de laatste plaats omdat ze trappen in de valkuil van vegetarisme, dat aan yoga verbonden lijkt te zijn.


Ik had ooit eens over een massagetherapeut gelezen die een vrouw was gaan masseren met zeer veel yoga-ervaring, die kwam tot conclusie dat zij erg extreem gespannen was en dat haar autonoom zenuwstelsel(waar ik ook een topic over geschreven had) zeer slecht werkte, maar alsof dat niet genoeg was, bleek dat haar dochter(8 jaar dacht ik, weet niet meer) ook erg gespannen was, dat deed de moeder die aan yoga deed erg doen verbazen omdat ze dacht dat stress niet bij jonge kinderen voor zouden komen, maar niets is minder waar blijkt inderdaad maar weer.

Quote:
Veel dansers en danseressen zijn te mager en bleek en ongezond, maar wel extreem lenig.



Ja dat is inderdaad ook weer waar.

En dat wat je op media voorgeschoteld krijgt is ook echt toppunt van degeneratie. De media die ook zeer slechte voorbeelden geeft aan kinderen, vooral meisjes.

Quote:
Vaak zijn dat soort programma's ook nog eens gesponsord door een frisdrank- en een snoepfabrikant en je ziet de dansers dit bij wijze van sluikreclame eten en drinken!


Hoe tegenstrijdig met gezond!

Gezondheid,

 
Hoe lenig je bent heeft te maken met wat je dagelijks doet voor werk. Je lichaam past zich op het werk aan. Niet lenig zijn is denk ik niet slecht, omdat je het dan ook niet nodig hebt. Ik zou me niet op lenigheid of conditie focussen. Gewoon ritme hebben lijkt me beter.

Ik kijk vaak naar mij opa (94) en mijn vader (69). Beide zijn ze zo sterk als een beer en ze hebben zelden lichamelijke klachten. Ze blijven waarschijnlijk werken tot aan hun dood.

Het lichaam past zich dus aan op het werk. Ze klagen ook nooit dus het kan ook zijn dat hun geest zich aanpast aan het leiden. Aan sport hebben ze nooit gedaan maar zijn dus wel dagelijks actief aan het werk. Sport en overmatig rekken lijkt me meer belastend voor het lichaam.

Vergelijk het met een auto. Een auto die dagelijks rijdt gaat vaak langer mee dan een stilstaande auto, of een auto waar hard mee is gereden.

Voor rugklachten kan ik wandelen aanbevelen. Ik heb er sinds dat ik wandel geen last meer van. Ook merk ik dat ik nu gemakkelijker dingen doe, omdat het lopen gemakkelijker gaat.

 
Deze man is best lenig

http://1.bp.blogspot.com/-yrnBIEzdZY0/USe42_iCUjI/AAAAAAAAK0A/U6N2g0VMQIw/s1600/tumblr_mikjgqWo7Z1qguyo7o1_500.jpg

 
Charade,

Quote:
Ik heb er sinds dat ik wandel geen last meer van. Ook merk ik dat ik nu gemakkelijker dingen doe, omdat het lopen gemakkelijker gaat.


Zulke eenvoudige en simpele dingen kunnen inderdaad zeer ontspannend en erg genezend werken :-)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan