Quote:
Alweer iemand die van zichzelf vindt dat ze gezond is, gezond eet en gezond leeft. ... Geen vlees, weinig zuivel? Je eet en leeft niet gezond!
Toen ik dit las dacht ik: Typisch Mike! Hij zou het wel van de daken willen schreeuwen. Ik herken hierin mezelf en ik stuit door zo'n houding, net zoals Caveman aangeeft, regelmatig op weerstand. Ik probeer in mijn eigen leven het goede voorbeeld te tonen in wat ik wel en niet eet en drink. Ik probeer bij belangstellenden op een rustige manier te praten zonder veroordeling en ik probeer openingen te vinden bij mensen die niet zo veel hebben met dit thema. Maar in eerste instantie probeer ik mensen te accepteren zoals ze zijn en niet hun werkelijkheid aan te vallen. Ik wil laten zien dat ik onderzoek gedaan heb en dat dit me bij een grotere waarheid heeft gebracht. Ik heb zelf de ervaring dat ik met zo'n houding véél meer bereik, dan met een bekritiserende houding. Alleen schiet ik daar toch nog wel eens in. Lukte het me maar altijd om geduldig, begripsvol en mededogend te zijn...
Ik ken intussen de stijl van Mike en nuanceer het indien nodig in mijn hoofd zelf wel. Maar iemand die Mike niet kent, kan er van afschrikken. Daarom heb ik onder zijn post een meer constructieve boodschap naar Leverreiniging geschreven, omdat ik het jammer zou vinden als ze afschrikt en een hoop goede info van ons en Mike zou mislopen.
Ik behoor ook tot 95% die het waardeert dat Mike zo direct is en geen blad voor de mond neemt. Maar ik heb Mike er ook al een paar keer op aangesproken dat hij soms echt bot en belerend, zelfs afkrakend kan overkomen. Het is niet altijd nodig om te provoceren en wellicht is dat zijn bedoeling ook niet. Hij wil gewoon duidelijk zijn. Alleen geloof ik zelf dat je ook open en direct kunt zijn op een constructieve manier en dan bereik je nóg meer mensen. En ik ben er van overtuigd dat er onder die 95% meer mensen zitten die zijn directheid inderdaad wel waarderen en heel blij zijn met de informatie, maar ook bij zichzelf denken: "Je had het ook wel wat genuanceerder mogen brengen."
Heel vaak zie ik Mike ook opbouwende kritiek en positieve aanmoedigingen geven, laten we dat niet vergeten, maar soms ook niet. Ik neem hem dit niet kwalijk, want niemand hoeft perfect te zijn. Wel denk ik dat hij meer zou kunnen bereiken als hij hier verbetering in aanbrengt. Ik vraag me eerlijk gezegd ook wel eens af of Mike voldoende bereid is om naar zichzelf te kijken op dit gebied.
Tijdens een kennisavond leer je Mike kennen als een vrolijke, stralende en inspirerende man. En die persoon probeer ik ook in gedachte te houden als ik zijn waardevolle info op dit forum lees. Maar inderdaad kan geschreven communicatie soms heel hard overkomen; wellicht ook harder dan bedoeld. Het grootste gedeelte (70%!) van de communicatie is namelijk non-verbaal. Op een forum waar je enkel woorden gebruikt mis je lichaamshouding, stem, intonatie, mimiek, handgebaren en positionering. Dat is behoorlijk beperkt! Het lijkt me goed om dit altijd in ons achterhoofd houden, want hoe soepeler de communicatie verloopt, hoe efficiënter we informatie kunnen uitwisselen.
Tot slot wil ik zeggen: het gaat niet over vóór of tégen Mike zijn; het gaat om samen groeien en bewust worden. Binnen dit kader en vanuit die intentie zie ik het graag dat we elkaar ideeën aanreiken en elkaar wijzen op een mogelijk blinde vlek.