Levertraan, wat doet het met je?

Ze was ronduit beledigd hoor toen ik vroeg naar de voordelen van verhitte levertraan.

Dat is ook mijn punt: er is geen enkele zinnige discussie met haar mogelijk.

Antwoord was dat ik mijn lichaam in de gaten moest houden ivm te weinig vit D in de green pasture.

Dat komt uit dezelfde fopstudie van Kaayla Daniels. Het vit. D-gehalte in gefermenteerde levertraan is bijzonder moeilijk te meten met bestaande meetmethodes en de diverse uitslagen van diverse methodes varieren bovendien t.o.v. elkaar. Green Pasture heeft daarom geen andere keus dan te vermelden wat de meest betrouwbare tests opleveren, maar dat is slechts de illusie van weten wat er werkelijk in zit. Zoals eerder gezegd, alles is gericht op gestandaardiseerde bewerkte producten en niet de schommelende gehaltes aan voedingsstoffen die varieren per vangstgebied, per vissoort en per seizoen, laat staan de natuurlijke veranderingen die de vissenlevers ondergaan als ze door melkzuurbacterien fermenteren. Maar weet die tante veel, ze praat poep!

Mike

Elkedageenei, wat was ze aan het vertellen dat je na 1 minuut al weg ging?

Ik heb nog wel eens nagedacht over dat gehakte aan vit d. Maar dat was omdat vit d in mijn bloedwaarden laag bleven ondanks de levertraan. Alleen was mijn spijsvertering niet op orde op dat moment waar ik de oorzaak van het tekort in denk te zoeken.

Ik ken talloze verhalen van mensen die met Blue Ice levertraan hun vit. D-gehaltes succesvol omhoog hebben gebracht. Maar de Groene Vrouw weet meer over shitholes en vit. P!

Mike

Ik geloof je ook. Dat zeg ik, ik zocht de oorzaak eerder in een opname probleem bij mezelf.

Hey Binc, heb je de podcast geluisterd? Daar in gaat namelijk ook een stukje over bloedwaarde. Komt er op neer dat je bloedwaarde niet alles zeggen en dat je je moet gaan afvragen of het gezond is om een hoge vitamine D waarde in je bloed te hebben. Omdat het misschien beter in je weefsels kan zitten dan in je bloed te blijven hangen.

Maar daar hebben we hier wel eens hele discussies overgehad als ik het mij goed herinner.

Wat die Nienke Gottenbos ook scheef was dat je net zo goed Kabeljauwlever uit blik uit de supermarkt kon halen ipv God liver oil. Over hoe dat spul verwerkt word voor het in het blikje komt zij ze niet veel en ik kan er ook niet zo veel over vinden. Dus heb ik toch in de supermarkt tussen de blikjes tonijn dat blikje gevonden kost 1,65 ouzo en heeft een vitamine A waarschuwing. Zo een waarschuwing vond ik wel spannend klinken dus gekocht en geprobeerd. Is best te eten, door zelfgemaakte tonijnsalade enzo.

Maar ik geloof niet dat het beter is dan God liver oil van GP.

Complotdenker

Tuurlijk is dat niet beter. Cod liver oil is geconcentreerde olie uit de levers van meerdere vissen. Zij praat poep!

Mike

Welke podcast?

Nu hoor ik dus ook weer iets nieuws van jou. Als ik je gied begrijp dan is het beter als je bloedwaarden voor vit d laag zijn? Soms kan ik de dingen even niet meer rijmen. Sorry...hoe zit dat dan?

Hihi de opmerking zijn praat poep blijft grappig :). Ik koop ook nog steeds braaf God liver oil.

Al gooi ik zo'n blikje altijd door de tonijnsalade, proef je niet namelijk. Om stiekem aan mensen te voeren die wel wat extra kunnen gebruiken. Mijn broer heeft namelijk besloten dat hij vegetarisch een en merendeel veganistisch eet! Mijn eigen broer verandert in een soyboy... Hij weet ook nog steeds niet dat er reuzel in mijn frituurpan zit...

En dat terwel mijn moeder met een paar simpele veranderingen in haar dieet en lifestyle (weston price principes)haar COPD en longemfyseem minder word. Wat haar arts heel uitzonderlijk vond omdat dat bekend staat als progressieve ziekte.

Complotdenker

Met zo een blikje krijg je toch nauwelijks resultaat als dat eenmalig door een salade gegeten word? ?

Ja, zij praat poep blijft leuk idd!

Ja, in mijn omgeving ook hoor. Het zijn wek diegenen die als eerste klagen over hooikoorts en griep te pakken hebben en weet ik niet wat nog meer. Ga mijn energie daar echt niet in stoppen hoor. Bij mijn ex ook geprobeerd. Die voerde ik ook stiekem dingen waarvan altijd geroepen werd dat ie niet lust. Maar als ze het niet weten vreten ze gewoon wat de pot schaft!! ?

Misschien is het een idee om het kwartaalblad van de wapf te lezen? Of nog beter deze stichting te steunen en lid te worden zodat je de Wise Traditions iedere 3 maanden in je brievenbus krijgt voor slechts 50 dollar per jaar, ik geloof zelfs dat er deze maand nog 10 dollar korting op zit. Daar lees je de nieuwste inzichten die de foundation opdoet:

https://www.westonaprice.org/why-join/

Daarin staat dus ook info over vit D gehalte. Allemaal ook online op hun site na te lezen.

Goed idee Tanja. Krijg je dat blad dan in je mail of per post?

Voor mij is dat van de vitamine D nieuwe informatie.

Dat word dan een flinke uitdaging voor mij idd. Maar ik zag wel dit staan.

You can opt out of the paper version if you’d like and read it online.

Dan is er ergens toch een mogelijkheid deze online te lezen?
In dat geval kan ik google translatie nog eens gebruiken.

Ik heb het nu net geluisterd idd. De ervaring met de ogen heb ik zelf ook. Als het donker is had ik behoorlijk last van mijn ogen en flitsen. Dat is wel een heel stuk verminderd. Ogen zijn zeker nog niet zo optimaal als ik zou willen. Misschien moet ik de levertraan dosering omhoog doen.

Zoals ik het begrijp moet je vit D dus laag zijn in bloed. Dat is dus ook het geval bij mij. Ik vrees alleen dat ik mijn huisarts dit niet wijs kan maken en dat ik doodleuk weer vitamine D pilletjes op recept krijg, die ik overigens nooit genomen heb.

Dat er gezegd word dat sommige mensen gefermenteerde levertraan niet kunnen nemen, of andere gefermenteerde producten, heeft dus te maken met histamine. Zou dat ook de reden kunnen zijn dat ik zelf ervaren heb absoluut niet tegen kefir te kunnen? Nu kan ik het wel hebben maar is een periode geweest dat ik kefir echt niet kon hebben. Rauwe melk ging wel goed.

Ik lees halve theelepel voor volwassenen, wat als er 1 theelepel word ingenomen dagelijks? Want ik vind het zelf moeilijk wat precies halve theelepel is wat vloeibaar komt.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan