MET EEN PIEMEL
22 oktober 2017 · door clausrechtsgestrickt · in DemoNcratie. ·
Anal Clooney
Deze week hoorde ik op de radio de uitdrukking ‘met een piemel’. Ik had al wel eens de Engelse uitdruking ‘with a penis’ gehoord. Dit was dus de Nederlandstalige aanduiding. Wat is er toch aan de hand?
We hebben geleerd wat een boom is: een boom staat in de grond en heeft een stam, takken en bladeren, in sommige tijden van het jaar aangevuld met bloesems of vruchten. Kenmerken noemen we dat. Evenzo hebben we geleerd wat een huis is: een huis bestaat uit stenen en heeft ramen, vensters en een zolder. We hebben geleerd wat een man is: dat is een mens met biologische kenmerken als een penis, baardgroei en een wat lagere stem. Dit laatste vergeleken met een vrouw die een wat hogere stem heeft en tevens een vagina bezit en borsten.
Maar plotseling mogen we niet meer praten over ‘man’ en ‘vrouw’ volgens een aantal zelfbenoemde wereldverbeteraars, die blijkbaar de radiostations hebben overgenomen. De begrippen ‘man’ en ‘vrouw’ mogen volgens deze mensen niet meer worden gedefinieerd met bovengenoemde biologische kenmerken. Een man zou iemand zijn die zich man voelt; een vrouw, iemand die zich vrouw voelt. Dat zou los staan van de biologische kenmerken. Voor de biologie hebben ze daarom nieuwe uitdrukkingen bedacht, zoals ‘met een piemel’.
Wel heb ik nou ooit? Waar halen die wereldverbeteraars het recht vandaan om eeuwenoude begrippen te wijzigen? Als zij iets nieuws willen bedenken, laat ze hun gang gaan, maar laat ze de bestaande biologie onaangeroerd laten. Al was het maar omdat tal van boeken dan niet herschreven hoeven te worden.
Ik wil hen wel een suggestie aan de hand doen. Laten ze hun belevingswereld aanduiden met ‘perversiteit’. Dan kunnen wij tenminste blijven spreken van biologische mannen en vrouwen. Dan kan een biologisch mannelijke wereldverbeteraar die zich vrouw voelt, zich ‘pervert-X’ noemen. Voelt een vrouw zich man, dan kan ze zich ‘pervert-Y’ noemen.
Ze kunnen zo het gebruik van deze begrippen beperken tot eigen kring en hoeven ze de rest van de wereld er niet mee lastig te vallen. Het zal me een rotzorg zijn dat ze zich ‘anders’ voelen. Walgelijke aanstellerij! Waarom zou ik me door deze aanstellers de wet laten voorschrijven?