Maandverband, luiers, tampons, toiletpapier etc. etc.

Nou, dan mis ik waarschijnlijk common sense. Ik ben wel benieuwd waarom bacteriën wel zouden broeien in een tampon, maar niet in een cup. In beide bevindt zich stilstaand bloed. Het materiaal zou kunnen uitmaken, maar siliconen remmen vermenigvuldiging ofzo? Siliconen en watten zijn wat mij betreft beide onnatuurlijke materialen in je lijf. Als je ongebleekte watten hebt, is dat zelfs gewoon katoen. Ik heb me niet verdiept in wat er allemaal precies in een tampon zit (volgens mij zijn het zeer compacte watten). In een tampon kunnen ze zelfs nog minder lang zitten dan in een cup (althans, er vanuitgaande dat je die eerder vervangt).

Overtuigend is je verhaal voor mij in ieder geval nog niet.

Als je van maandverband naar cup gaat, snap ik wel dat het waarschijnlijk een verademing (en een hoop geklooi in het begin) is.

En van moeilijk doen met wassen zie ik de functie ook nog niet echt. Waarom gaan bacteriën daarin dan niet zitten? Omdat het natuurlijk materiaal is?

 
Hee Lievergezond,

Voor de cup die ik heb kon ik kiezen tussen 2 maten. Klein voor vrouwen onder 30 die geen kinderen hebben gehad. Groot voor boven de 30 en vrouwen die kinderen hebben gehad. Ben net 30 geworden, dus toch maar een grotere maat. Ben extra blij met mijn keuze nu ik van jou hoor wat jouw probleem is ermee. Er zijn video's op YouTube waarin ze veel cups van verschillende grootes en merken vergelijken. Misschien handig om te zien. Ik was ook altijd infectie (en schimmel) gevoelig, dus tampons gaven snel problemen of een oncomfortabel gevoel.

Wat lief van je moeder dat ze maandverband heeft genaaid. Wel jammer dat het op de fiets niet werkt. Ik ben benieuwd of die biologische maandverband beter is. In ieder geval succes met een passende cup vinden!

 
Pendels zijn voor mij ook al niet weggegelegd. Ik heb een keer een vrouw ermee bezig gezien, maar als ze iets anders dacht dan ze uitsprak, dan gaf het ding een ander antwoord. Wat mij betreft is de kans dus veel te groot dat diegene (onbewust) richting aan gedachten geeft en het antwoord ermee stuurt.

 
@Louise: ik ga voor de yuuk L: de grootste uit het overzicht.

Ik heb geeneens kinderen gebaard, maar ben wel boven de dertig.

@Pinklady: ik snap jouw bedenkingen heel goed.

De gedachten die vervuilen de uitkomst, dat zegt mijn behandelaar ook.

Het onbewuste is niet zozeer de vervuiler, dat is zuiver, maar de gedachten, die verpesten de uitkomst soms/vaak.

 
@ Lievergezond, goede keuze denk ik. Dit overzicht is handig! Ik heb de DivaCup L. Na de 30 gaat blijkbaar alles achteruit... ;S

@ Pinklady, common sense is voor mij ook ervaring. Jij hebt andere ervaringen dan ik, neem ik aan. Ik heb problemen gehad met tampons toen ik ze gebruikte en daarnaast is het idee van een heel poreus, vochtig, chemisch materiaal in je lichaam uren lang geen fijn idee. De siliconen van de cup zijn een stuk minder poreus. Ik laat nog weten hoe het bevalt.

 
Lievergezond, ik kan je nog wel eens vertellen hoe de meeste gedachten in je hoofd komen, als je dat wilt weten ;) Dan kan het onbewuste nog zo zuiver zijn, het bepaalt wel voor je welke gedachten onbewust blijven en welke doordringen tot je aandacht.

Louise, ik moet persoonlijk minder denken aan siliconen in mijn lichaam. Dan zou ik toch echt liever voor watten gaan. Maar ik kan me voorstellen dat problemen je van mening doen veranderen...

 
Ik zou het resultaat van het gebruiken van de menstruatie cup nog vertellen: het is een groot succes! Wel wat gedoe om er gewend aan te raken, maar geen grote problemen gehad. Ik blijf hiermee doorgaan. De cups zijn er trouwens ook in rubber. Voor degenen die geen siliconen willen.

 
hoi Louise, van natuurrubber? En waar of via welke site zijn die te kopen?

groetjes, Matilda

 
Ah, die kende ik nog niet als variant Tanja. Volgens mij een zelfde product als waar hierboven over gepraat wordt. Ik ben ook al een tijdje aan het twijfelen over wat te gebruiken. Tampons zijn de prullenbak ingegaan, maandverband vind ik 's nachts prima, maar overdag een ramp.

Ik gebruik nu de Softcup, eenzelfde principe als een herbruikbare cup, alleen deze mag gelukkig de prullenbak in. Niks leeggooien in de wc, en niet omspoelen onder een fonteintje. Dat vind ik trouwens erg vies: bijv. op onze wc is geen kraantje. Nu maakt dat voor mij niet uit omdat ik hier thuis ben, maar als ik bij iemand anders ben zonder kraantje op de wc, moet ik dan eerst dat ding eruit plukken, de wc uit om hem om te spoelen, en dan weer inbrengen. Bah. Ik zie mezelf al zo'n ding uitspoelen bij iemand in de keuken of badkamer, nou nee toch maar niet ;-) En uitkoken in een speciaal pannetje... Het verwijderen van zo'n Softcup vereist echt wel snel handen wassen, vooral in het begin v/d periode, en hij moet als het ware eruit "gepulkt" worden. Nee, ideaal is het helaas niet.

Wasbaar maandverband begin ik ook niet aan: ik heb al wasbare billendoekjes, die ik kort in een emmer bewaar (om de 1 of 2 dagen gaan ze met de handdoekenwas mee), en toch vind ik het vies, die babypoepdoeken in de badkamer, vooral met warm weer.

 
Ik heb 'm net besteld San, nog geen ervaring mee. Heb lang lopen twijfelen maar toch voor de natuurrubber gekozen. Hoe het in de praktijk uitpakt zie ik dan wel weer, kan altijd terugvallen op maandverband als ik niet weet in welke sanitaire voorzieningen ik terecht kom.

 
Als je wilt post dan je ervaring hier, ben benieuwd. Ik vind het toch een gedoe, die menstruatie. Nou ja, het hoort bij het vrouw zijn denk ik dan maar . Nu ook alweer 1,5 week een enorme rotstemming, denk dat de bijnieren weer PMS hebben :-( (was net een paar maanden weer redelijk normaal tijdens deze periode).

 
San, jammer dat je er zo'n last van blijft houden, vooral als het net de goede kant op leek te gaan. Ik moet zeggen dat ik het nooit als vervelend heb ervaren (op een periode in mijn pubertijd na), alleen de eerste ochtend is alles een beetje gevoelig. Ik zal mijn ervaringen posten, ben zelf ook benieuwd.

 
Ik ben ook erg benieuwd naar je bevindingen. Gebruik nog steeds maandverband, gewoon, uit de supermarkt. Tot op heden ook nog geen alternatief gevonden, want ik wil ook niet omspoelen, wassen en dergelijke. Maar wil ook van de maandverband af, want ik krijg er irritaties van. En het lijkt steeds moeilijker om maandverband zonder geurtjes en dergelijke te krijgen.

 
Alexandra,

Waarom koop je je maandverband niet bij de natuurwinkel, die is ongebleekt en ongeparfumeerd.

Lia

 
Te lui en te duur. Ik vergeet het steeds (lui) en wc papier, (af)wasmiddel en maandverband en vuilniszakken zijn nog niet bio.

 
Ik loop nu 3 dagen rond met mijn menstruatiecup en moet zeggen dat het me goed bevalt, vooral de afwezigheid van maandverband is een verademing. Ik heb niet of nauwelijks last van lekkage en vind het tussentijdse reinigen goed te doen, al is een fonteintje op het toilet uiteindelijk wel ideaal. Ondanks dat het legen ervan met een hand te doen is en de aangeraden schoonplas methode van de gebruiksaanwijzingen wel werkt, vind ik deze onderneming buitenshuis niet zeer ontspannen. Misschien dat ik er nog een beetje handigheid in moet ontwikkelen (en vooraf de gebruiksaanwijzingen over het verwijderen, lezen, niet pas na 2 dagen).

Mijn dochter vond het trouwens lijken op de ontstopper, zo'n ding voor het afvoerputje ha ha ha, vooral de natuur rubberen versie doet er wel een beetje aan denken inderdaad.

It's a keeper!

 
http://www.organicconsumers.org/articles/article_30548.cfm

Quote:
What's in a Toxic Tampon?

EcoWatch, July 16, 2014

Straight to the Source

A groundbreaking report produced last year by Women's Voices for the Earth (WVE) detailed how the feminine care industry sells products containing unregulated and potentially harmful chemicals, such as pesticides, preservatives, fragrances and dyes. The report also kicked off a campaign targeting Proctor & Gamble, makers of Tampax and Always, to disclose the ingredients in their tampons and pads.

Now, eight months later, WVE takes a look at those ingredients after acquiring public patent documents held by Proctor & Gamble (U.S. Patent #6,840,927).


http://ecowatch.com/2013/11/05/grou...s-linked-to-cancer-in-feminine-care-products/

http://www.womensvoices.org/wp-content/uploads/2013/11/Chem-Fatale-Report.pdf

 
Ik gebruik ook al een paar maanden een cup en ben er erg blij mee. Ik heb de OrganiCup (medische silicone) aan de helft van de prijs via Groupon gekocht. Een ideale manier om het een keer uit te proberen. Het is een beetje oefenen de eerste keer en het legen is een beetje wennen maar uiteindelijk is dit naar mijn gevoel wel hygiënischer en comfortabeler. Het blijft iets heel persoonlijk maar voor mij geen tampons of maandverband meer! :-)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.472
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan