Marokko

Lia

Ik heb al je verhalen vd site gelezen,en ben je iedere dag aan het volgen.heb ontzettend moeten lachen om Cees met dat lange gewaad.wat lief dat jullie hem met jullie mee laten reizen trouwens.

Groetjes Danielle

 
Hoi Lia,

Mijn zus is al wel een keer in Marokko geweest zij heeft toen wel een tocht door de woestijn op een kameel gemaakt en ze vond het echt heel erg mooi en was eer heel erg entousiast over. Ik heb alleen de foto's gezien en het verhaal gehoord maar ik kan het je alleen al daardoor zeker aanraden. Ik heb zelf een keer in Bulgarije ergens een keer buiten geslapen. Zo'n oude dikke wolle deken op de grond en daarop mijn slaapzak. Ik werd heel erg relaxt wakker met de opkomende zon. Mijn slaapzak die ik toen had was helemaal van katoen, dus misschien is dat ook wel geaard slapen. Je moet even een kuil zoeken (in het zand kan je die maken) voor je heupen, maar op het strand kan je ook heel erg lekker liggen op het harde zand het gaat echt prima zonder matras/luchtbed. Iets wat ik in een tent niet heb, maar die heeft een plastieken bodem.

 
Vandaag gaan we een tochtje door de woestijn maken, met 1 overnachting in de woestijn. Op dit moment staan we in een klein dorpje: Ouled Dris, ca. 52 km. vanaf de Algerijnse grens. Om 13uur gaan we op het kameel (dromedaris eigenlijk), we rijden een uurtje en gaan dan verder met een 4x4. We overnachten in een Bedoeïenentent en morgen om 10.30uur komen we weer terug bij de camper. We gaan het beleven.

Als het goed is kunnen we hier in het dorpje kamelenmelk kopen. We krijgen het iig tijdens de tocht ook te drinken, we'll see.

Lia

 
Je hebt gelijk, ik verwonder mij ook daarover dat je bruin brood bijna niet kan vinden, en dat de suiker consumptie heel erg hoog is. alles is zoet zelfs de croissant is bedekt met een laag suiker. en dan zie je inderdaad wat Weston Price heeft gezien dat de gezondheid (en het gebit) achteruit gaat. In de dorpjes is het er minder erg aan toe dan in de steden. Suiker was toen het bekend werd een duur product en werd gezien als een status van welvaart en men wilde het in huis hebben, als iemand overleed kwamen de kennissen en vrienden suiker brengen naar de familie, en dat gebeurt helaas nog steeds.

en dat je dan mensen ziet met een slecht gebit komt ook door de armoede die er heerst, mensen kunnen geen tandarts veroorloven, en een standaard controle zoals hier, heeft men niet. ik denk als we dit hier in Nederland ook niet zouden hebben, dan zou je ook op straat mensen zien met een slecht gebit :)

In ons dorp kun je duidelijk zien wie nog eet zoals vroeger en de La Vache Keri, Danone generatie, wie een dadel eet in plaats van snoep als hij trek in iets zoet heeft, wie neemt water in plaats van cola, en de lijst gaat door en door.

Hopelijk heb je heerlijke kamelen melk gedronken?

Als je nog langs Merzouga gaat, dan moet je zeker je laten ingraven in het warme zand. mensen met reuma hebben daar baat bij en het is een soort van sauna maar dan in het zand:)

zie filmpje zandbad

 
Quote:
dat je dan mensen ziet met een slecht gebit komt ook door de armoede die er heerst, mensen kunnen geen tandarts veroorloven, en een standaard controle zoals hier, heeft men niet.


Een slecht gebit komt NIET door een gebrek aan tandartsen of geld voor tandartsen, noch komt het door te weinig poetsen, het komt door MINERAALTEKORTEN a.g.v. ontoereikende voeding! Ziekte in het algemeen komt niet door een tekort aan artsen en medicijnen of een tekort aan geld voor artsen en medicijnen, het is een gezondheidscrisis veroorzaakt door voedingstekorten.

Mike

 
Je hebt gelijk, maar ik wilde alleen aangeven dat als men hier geen geld hadden voor de tandarts dan zouden we ook veel mensen zien met slechte tanden. :)

Inderdaad de mens is perfect geschapen maar door slechte voeding breekt men een hoop af.

"Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen" [Koran Surah at-Tien vers 4]

 
We hebben geitenmelk gedronken, dat was ook erg lekker.

Toen we terug op de camping kamelenmelk wilden bestellen kregen we te horen dat het € 4,50 per liter moest kosten.

Dat hebben we dus maar niet gedaan, dat snappen jullie wel.

het tochtje en onvernachting in de Sahara was erg leuk.

Het ontbijt was dan wel weer wat minder: brood, jam, smeerkaas, koffie, thee, jus d'orange en gelukkig wel roomboter en dus 1,5 liter rauwe geitenmelk, dus dat maar veel gedronken en dik roomboter op het brood. Daar weer wat zout en komijnpoeder op, was het evengoed nog wel lekker.

Lia

 
Quote:
Een slecht gebit komt NIET door een gebrek aan tandartsen of geld voor tandartsen


Een positieve keerzijde van een gebrek aan tandartsen of geld voor tandartsen is dat die mensen geen amalgaam binnen kregen.

Quote:
door slechte voeding breekt men een hoop af.


Wat het gebit betreft soms zelfs letterlijk.

 
Gisteren om 14uur hebben we een tajine gegeten, en tajine met groente en vlees, google maar eens hoe een tajine eruit ziet.

Het is een soort stoofschotel dat verwarmt wordt op houtskool.

Dat hadden we al eerder gehad en geen problemen.

Maar deze tajine had een minieme hoeveelheid schapenvlees met veel bot, weinig vlees en de groente bestond uit:

doperwten, aardappelen, groene paprika en tomaat. Daarnaast werd er patat geserveerd en vooraf een schoteltje met rauwe tomaat en ui. Redelijk westers, de friet en daar gaan wij natuurlijk niet voor hier in Marokko.

Iig kreeg ik om ca. 17uur de man met de hamer op visite. Ik kon dat gevoel helemaal niet meer, mijn bloedsuikerspiegel was slag.

Trillende handjes en behoefte aan vet, alleen had ik dat niet voorhanden.

Later zakte het wel weer maar het was geen prettig gevoel.

Lia

 
Had je toch die kamelenmelk moeten kopen voor €4.50. Hoe vaak krijg je deze kans nu!!

Alles is er spotgoedkoop, gun jezelf dit.

 
Jaah Dudink, zat ik ook net te denken, Lia, is er kamelenmelk laat je het lopen... Je had toch wel een litertje kunnen kopen?

 
Ik weet eigenlijk wel zeker dat het daar overal te vinden is, tien keer zo goedkoop, als je maar wat mensen leert kennen. Maar goed, dat is zo maar mijn idee. Het kan een leuke missie zijn, op zoek naar de lokale goedkope kamelenmelk.

 
Dat bedoel ik; de prijs is niet in vergelijking met wat alles hier kost. We hadden echt het gevoel dat we genept werden met de prijs. En dan hoef ik het al niet meer.

We komen wel weer wat tegen hoor.

Lia

 
Quote:
We hadden echt het gevoel dat we genept werden met de prijs


Hoe denk je over afdingen?

In sommige landen zijn de mensen gewoon beledigd, als je dat niet doet...

 
Een kameel geeft maar zo'n 6 liter per dag en de melk is zeer voedzaam. In Nederland betaal je al gauw 4 euro voor een halve liter. Misschien werd je wel een beetje genept, maar niet totaal over het oor getrokken?

 
Vandaag hebben we een wandeling gemaakt rond Ouzoud, naar een dorp dat al 1200 jaar bestaat. De huizen zijn opgebouwd uit leem en worden goed bijgehouden. De gids, Mouloud heeft ons het volgende verteld over olijfbomen:
Quote:
De olijfbomen worden ca. 1000 jaar oud en ze beginnen 7 jaar na aanplant olijven te geven.

De olie die van olijven wordt geperst van bomen tussen de 7 en 30 jaar oud heet ‘simple oil’ en heeft een acid (zuur) gehalte van 0,08%.

De olie die van olijven wordt geperst van bomen tussen de 30 en 150 jaar oud heet ‘vierge oil’ en heeft een acid gehalte van 0,08%.

De olie die van olijven wordt geperst van bomen tussen 150 en 1000 jaar oud heet ‘extra vierge oil’ en heeft een acid gehalte van 0,03%.

De oudere bomen geven uiteindelijk minder olijven maar wel van een betere kwaliteit dan de jongere bomen.

Er zijn drie kleuren olijfolie: groen, paars en zwart. De groene worden als eerste geplukt, later de paarse en als allerlaatste de zwarte. Die worden door de zon gedroogd op het dak van de huizen en daarna ingelegd in water met citroen en zout.



In Europa betekent 'extra vierge' dat het een 1e persing is maar dat is dus volgens Mouloud niet zo. Dat is zo bedacht voor het commerciële.

Wij hebben vandaag via hem 3 liter goede olijfolie gekocht, rechtstreeks bij de boer.

Lia

 
Mooi Poeki, rondtrekken in een camper. Zo zie en beleef je veel van t land en de mensen waar je rondtrekt.

Wij hebben een oldtimercamper, maar zijn nog niet zo ver gekomen. Ooit hoop ik dat ook mee te mogen maken.

Het grappige van je reisverhaal vond ik de tandenstokjes. Nooit van gehoord. Ik ben ze aan t zoeken hier, mAr nog niet gevonden.

Als je dan toch groot in slaat, neem de hele boom dan mee..... :lol: dan hou ik me aanbevolen.

Heel veel plezier en ik ben het wel eens met de anderen, waarom kamelen melk laten lopen, je moet t toch eens in je leven geproefd hebben.

Ik had het wel gedaan.

Groetjes..

 
Quote:
Heel veel plezier en ik ben het wel eens met de anderen, waarom kamelen melk laten lopen, je moet t toch eens in je leven geproefd hebben.

Ik had het wel gedaan.


Ik zou het ter plekke ook niet aan mijn mond voorbij hebben laten gaan, maar het is in Nederland ook wel te koop.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.478
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan