Mayonaise

Er zijn volgens mij geen mayonaises kant en klaar te koop zonder plantaardige oliën. De enige optie om aan mayonaise met goede olie (olijfolie) te komen is zelf maken, hetgeen iets is wat mij absoluut niet lukt :-?
 
Als je het PRECIES zo doet als hier op het filmpje moet het toch goed gaan.


Zo goed als alle commerciële mayonaise bestaat uit omega 6 oliën. Die suiker dat er eventueel in zit is het probleem niet. In een appel zit volgens mij meer suiker maar die meervoudig onverzadigde vetzuren zijn wel een probleem helaas.
 
Bedankt heren!!
De mayo maken ziet er reuze simpel uit. Arachideolie ken ik overigens niet, maar olijfolie zal toch ook een goed alternatief zijn.
De hollandaisesaus kende ik ook al niet, maar ik ben dan ook geen keukenprinsesje maar een heksje ;)
 
Leuk om te zien dat mayonaise leeft:-)
Mayo bevat vaak overwegend omega 6 vetzuren: dat weet ik al: maar niet of ze in mayonaise gehard zijn.
Dat gaat dan toch nog even een stap verder dan puur een voedingsmiddel met omega 6-vetzuren (over de rand om het maar zo te zeggen: in het geval van geharde vetten gaat het om zwaar schadelijk voor de gezondheid).
Het is leuk om mayonaise zelf te maken, vind ik en dan uiteraard met de goede vetten.
Maar soms kom ik wel eens ergens en dan dan zie ik mayonaise en dan denk ik: als het gehard vet is, dan wil ik het echt niet, anders vind ik het nog enigszins het overwegen waard.
 
Ik ben nog nooit mayonaise tegen gekomen waar transvetten in zitten. Maar dan is het natuurlijk wel zo dat ik dan vertrouw op het etiket. Keihard bewijs heb ik helaas niet voor je.
 
Olijfolie is zo aanwezig in mayonaise, is nou niet zo lekker vind ik, beetje zwaar. Maar met reuzel, boter of avocado olie vermengd wordt het al een stuk beter. Bijkomend voordeel, gekoeld is deze stevig, ook als het emulgeren niet is gelukt ?
 
@Lievergezond: als men het niet verplicht hoeft te melden en je wilt op zeker gaan dan zou ik toch gewoon zelf mayo maken. Er is dan immers geen andere keuze over.

@Tanja: bedankt! Inderdaad is olijfolie behoorlijk dominant qua smaak. Zijn er nog andere oliën die gebruikt kunnen worden? Avocado olie is voor mij helaas geen optie.
Reuzel met een beetje olijfolie ga ik eens uitproberen. Lekker experimenteren :)
 
Ik heb mayonaise wel eens gemaakt met MCT-olie van het merk NOW, maar ook dat is een bewerkt product.
Behalve die van Ergomax (als je hun zelf moet geloven) maar die is wel erg duur.
https://www.ergomax.nl/onnit-premium-mct-olie?gclid=CMvawtem_MoCFQsEwwodOBQLiA
Die mayonaise was wel heel erg lekker!
Je moet er wel voor zorgen dat alle ingrediënten op kamer-temperatuur zijn, is erg belangrijk i.v.m. schiften!
Ik heb er al eens ooit een recept van geplaats hier maar ik kan het niet meer terug vinden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.511
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan