meer vlees en melk voelt niet goed in mijn lichaam

Je moet terug gaan naar de basis. Dat is meer vet, minder eiwitten, en wat zetmeel.

Je moet zo te zien je spijsvertering versterken, vooral je maagzuur.

Hier wat basis voeding:

Rundvlees, lamsvlees, wildvlees, roomboter, kokosolie, reuzel, rundervet, olijfolie, haring, zalm, sardientjes, eieren, kiwi, zure appels, citroen, uien, knoflook, goedgekookte groenten, zoete aardappels, quinoa, boekweit, witte rijst, rauwe melk, kefir, yoghurt, orgaanvlees, bottenbouillon.

Vlees verstopt niet, wel kan meer kaas en melk verstopping geven in het begin.

En zeer goed voor je darmen is zelf echte bottenbouillon te maken en elke dag er wat van eten of drinken.

En pak per dag ongeveer 100 gram droog gewicht aan zetmeel.

 
In mijn eigen brood zit 150 bruine rijst, 150 gram haver, 100 gram gierstvlokken en 150 gram volkorenspeltmeel, 100 gram hazelnoten, 100 gram amandalen, 150 gram rozijnen, ik doe daar 10 dagen mee. Dat is dan iets minder dan 100 gram per dag? Of is het dan toch nog te veel? (ik kan slecht rekenen)

 
Als je het optelt kom je op minder dan 100 gram drooggewicht per dag. Maar dat van jou zit vol antinutriënten en gluten en fytinezuur! En is te suikerrijk!

Maar je eet ook nog op een dag dit: Rauwe melk, Lijnzaad, Yoghurt, Cranberries, Wilde blauwe bessen, Banaan, Glaasje zwarte bessensap, Bieten dus het zetmeel of koolhydraat gehalte gaat omhoog.

Ben benieuwd hoe je bloeddruk en je bloedsuiker gehalte is.

Je eet te suikerrijk.

Haal je koolhydraten in plaats van je brood en fruit uit: rauwe melk, kefir, yoghurt, zoete aardappels, witte rijst, quinoa, zure appels, zure bessen, citroen, kiwi, goedgekookte groenten.

Lees de site van poeki is goed door:

http://www.voedingisgezondheid.nl/welkom.html

 
Amancay,

Ik zie dat je boekweit en quinoa wel als goeie basis voeding beschouwd.

Hoe kijk jij aan tegen andere glutenvrije granen zoals teff en amaranth?

 
Quote:
Hahaha, kan er moeilijk afstand van doen, verheug me 's avonds al op het ontbijt, vind ik het lekkerst van alles


In 1 woord: verslaafd. Granen bevatten opiaten. Ergot, een schimmel op rogge, is bijv. de basis geworden voor LSD.

Mike

 
Ja, verslaafd aan koolhydraten, dat denk ik zeker wel. Maar mijn bijnieruitputting komt niet van mijn voedingspatroon maar van stress. Ik heb zo'n 15 tot 20 jaar erg veel stress gehad, mijn voeding is daar wel door gestuurd, maar ik heb zeker veel gezonder geleefd dan de meeste mensen om mij heen. Goede, volwaardige voeding heeft mij op de been gehouden. In een ander draadje heb ik het ook geschreven: ik heb nooit met de hype geen vet en light meegedaan, wij hebben altijd roomboter, volle melk gegeten. Mijn inzichten met betrekking tot goede voeding is wel door de jaren heen wat veranderd, maar altijd geinspireerd geweest op wat ik gezien in Afrika. Dus vis, klein beetje vlees, veel cocovet/cocosproducten, ghee, volle boter, veel vruchten en groente, eieren, beetje melk, beetje noten. Geen pakjes en zakjes (al echt 20 jaar niet) en geen verpakte etenswaren als pizza, hamburgers enzovoorts.

Omdat ik van mijn bijnierprobleem afwil, probeer ik wat meer vlees, melk en kaas. Fytinezuur is een probleem inderdaad. Maar als je weinig vlees eet,moet je je ijzer ergens vandaan halen. Bovendien zijn de granen die ik gebruik langzaam werkende suikers en zitten er ook mineralen in als zink (haver).

 
hmmm, Laila Lali, misschien het artikel op de blog van Melchior Meier maar eens lezen van Bread Belly,

http://melchiormeijer.wordpress.com/

dan weet je meteen wat langzame koolhydraten zijn.

Tarwe laat bloedsuikers veel sneller stijgen volgens de arts van dit boek als een reep snickers of iets dergelijks.

Ik heb zo'n vermoeden dat dat geldt voor veel door ons genoemde langzame volledige granen.

Ik was vroeger ook jouw mening toegedaan, heel even zelfs aten wij 3x in de week vegetarisch omdat ik dacht dat dit beter was voor onze gezondheid.

We aten toen nog wel vlees uit de supermarkt enz. en dat is nu wel veranderd, bijna uitsluitend grasgevoerd nog.

 
johng amaranth kun je er ook bijzetten, teff weet ik niet zo.

Maar ik eet nooit meer granen, voor mijn koolhydraten pak ik rauwe melk, kefir, yoghurt, zoete aardappels, quinoa (is geen graan), zure appels, zure bessen, citroen, kiwi, goed gekookte groenten

Granen moet je echt goed voorbereiden en weken en fermenteren, wil het fytinegehalte omlaag gebracht worden.

 
Quote:
Granen moet je echt goed voorbereiden en weken en fermenteren, wil het fytinegehalte omlaag gebracht worden



maar dan nog blijft de bloedsuiker issue overeind!

 
Marijan, ik eet geen tarwe, als ik het kan vermijden in elk geval niet. Dat is nog niet zo lang hoor, zo'n 2 jaar probeer ik tarwe uit mijn menu te schrappen, voorheen altijd zelf brood gebakken van tarwe/haver/rogge. Vind het wel moeilijk om alle graanproducten uit mijn menu te schrappen.

 
dat is voor mij hetzelfde hoor Laila Lali, alleen ik eet al veel langer weinig of geen tarwe meer.

16 jaar geleden kreeg ik 8 maanden na de geboorte van mijn jongste (nu 17) vuurrode eczeem wangen, erge jeuk, pijnlijk kniegewricht, allerlei rare blaasjes en pukkeltjes op handen en voeten, aarsmaden (wat een gruwel!) en enorm zuurbranden wat ik al langer had maar werd steeds erger.

Toen at ik in de ochtend vaak een boterham met margarine en kaas.

Tot ik uiteindelijk door had dat het niet in de kaas of margarine zat ben ik brood toen al enorm gaan minderen en zeker niet in de ochtend. Langzaamaan ben ik toen het hele voedingspatroon gaan veranderen en stapjesgewijs hier thuis doorgevoerd.

Helaas weet ik pas sinds ik Mike ontmoet heb van het Weston Price gedachtegoed.

En dat was in 2009 of zo?! Daarna de grote veranderingen van weinig naar veel gezond vet enz.

Wat ik maar wil zeggen, het is een proces dat niet van de ene op de andere dag was voor mij maar in kleine stapjes.

Ik ben ook blij dat ik van mijn kh verslaving af ben, altijd liep ik te zoeken en was ik met eten bezig.

Nu ook wel met eten bezig maar op een hele positieve manier. Ik praat er meer over als dat ik het in mijn mond wil stoppen :lol:

 
wat eten jullie dan bij je ontbijt? Mijn zoons geef ik eieren met spek, maar ik moet daar niet aan denken eerlijk gezegd. En koude smoothies ben ik ook niet van 's morgens. Thee met melk en kruiden of surrogaatkoffie met melk en kruiden en (inderdaad) iets van havermoutpap/haverkoek of iets dergelijks daar kijk ik 's morgens echt naar uit. Rijstpap vind ik ook lekker.

Wat eten jullie 's morgens? (want de rest van de dag kom ik wel door zonder granen)

 
Quote:
Ja, verslaafd aan koolhydraten, dat denk ik zeker wel. Maar mijn bijnieruitputting komt niet van mijn voedingspatroon maar van stress.


Koolhydraten = stress. Stress verhoogt de behoefte aan suikers uit koolhydraten en koolhydraten veroorzaken op hun beurt weer stress. Je zit in een vicieuze cirkel!

Barry Groves over 'langzame koolhydraten':

Quote:
In een recente studie werd de glucoserespons in het bloed op cornflakes en op zemelrijke ontbijtgranen met elkaar vergeleken, die beide 50 gram koolhydraten bevatten.

Aangezien de vezelrijke ontbijtgranen een GI hadden die de helft bedroeg van de GI van de cornflakes, zou je verwachten dat de zemelen gunstig zouden uitwerken.

Maar dan heb je het mis: er bleek geen verschil van betekenis te zitten tussen beide producten.

Het bleek dat, hoewel de cornflakes vrijwel meteen de bloedsuikerspiegel deden stijgen, de zemelen 20 minuten na de maaltijd de insulinewaarden bijna twee keer zoveel hadden doen stijgen als de cornflakes dat deden.

De glucose was alleen sneller uit het bloed verwijderd. De lagere GI van zemelen was niet te danken aan een lagere glucoserespons, maar aan een eerdere en grotere afgifte van insuline.

Als je insulineresistent bent, zijn voedingsmiddelen met een lagere GI als zemelen dus niet zo’n goed idee.


Dan het volgende argument dat je aandraagt:

Quote:
Maar als je weinig vlees eet,moet je je ijzer ergens vandaan halen. Bovendien zijn de granen die ik gebruik langzaam werkende suikers en zitten er ook mineralen in als zink (haver).


Wel eens van fytinezuur gehoord? Dit is een van de grootste mineraalrovers die er is! Ramiel Nagel hierover:

Quote:
Dr. Steinman identificeerde welke belangrijke mineralen verloren raken in dit proces van tandbederf. Dit zijn magnesium, koper, ijzer en mangaan, die allemaal een actieve rol spelen in de celstofwisseling en benodigd zijn voor de energieproductie die de reinigende stroom van de vloeistof door de tandbuisjes mogelijk maakt.

Interessant om te vermelden is dat fytinezuur, een antinutriënt in granen, noten, zaden en bonen, de opname van al deze vitale minerale bouwstoffen voor het gebit blokkeert.


Mike

 
Ben gestopt met meer vlees. Kreeg last met mijn ontlasting, steeds winderig en weinig mooi aaneengesloten, zelfs verstopping. Kreeg ook pukkels in mijn gezicht, benen en armen/schouders. Wel 1 kop rauwe melk per dag en een bakje rauwe zelfgemaakte yoghurt. De granen voor mijn eigen brood, week ik van te voren, net als de noten en de zuidvruchten. Verder veel groente en fruit en wat vis en eieren. En dus weer terug naar een klein beetje vlees af en toe. Die grote hoeveelheden vlees zijn niet goed voor mijn lichaam. Zo moet ik ook van mijn bijnieruitputting afkomen, zeker nu de vakantie echt begonnen is :-)!

 
Quote:
Ben gestopt met meer vlees. Kreeg last met mijn ontlasting, steeds winderig en weinig mooi aaneengesloten, zelfs verstopping. Kreeg ook pukkels in mijn gezicht, benen en armen/schouders.


Klinkt als een verplichte vegetarier. Je kunt 2 dingen doen:

- Een vermijdingstactiek, waar je nu voor hebt gekozen. Je zult hierdoor nooit bij de kern van je spijsverteringsproblematiek komen.

- Je spijsvertering sterker maken. Je hebt last van te weinig maagzuur, waardoor je dierlijke eiwitten niet goed kunt verteren. Naar alle waarschijnlijkheid zitten je galwegen ook verstopt, waardoor er onvoldoende uitstoot van galzouten plaatsvindt en je dierlijke vetten ook niet goed verteert.

Aan jou de keus. Of je loopt weg voor het probleem, of je pakt het bij de wortels aan.

Mike

 
Mmm, nou voor een verplichte vegetarier eet ik toch nog redelijk wat vlees hoor, 2 tot 3 keer in de week.

Mike, waar kan ik checken hoe het staat met mijn maagzuur en mijn gal? Welke dokter kijkt dat na en hoe?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.152
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan