mijn dochter Marieke en mijn zoektocht naar betere gezondheid voor haar

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
het begin is er, ik sprak gisteren een medewerker/kok van het huis van mijn dochter en hij leest ook mee op het forum en vindt het bijzonder interessant en is zeer geinteresseerd in mijn kijk op voeding. Het gaat allemaal niet snel maar als er een wil is....

Hij had bij zijn leidinggevende al geopperd over rauwe melk en kefir, zij is ook echt van puur natuur en de best mogelijke voeding voor de bewoners maar heeft ook met andere ouders en "De Zorgaanbieders"te maken en ook het financiele plaatje volgens de medewerker.

 
Vandaag een gesprek gehad wederom met de kok, hij heeft het boek besteld om in de vakantie te lezen: voeding en fysieke degeneratie van WP.

Rauwe melk/kefir zal ws niet gaan, leidinggevende van huis wil wel graag maar mocht er iets mis gaan met een bewoner wordt door inspectie enz. meteen de schuld gegeven aan iets wat niet mag, melk bv. dus en dan heb je enorm veel gezeur.

Omdat ik voor Marieke meebreng is het mijn verantwoording en dan mag het weer wel.

Vandaag besproken wat er veranderd kan worden in de voeding om een begin te maken, veel vet (rundvet, goedkoper als roomboter), vla veranderen in yoghurt met evt. beetje honing, stoofpotjes introduceren, en keltisch zeezout vanaf nu inclusief het maken van sole.

 
Quote:
(rundvet, goedkoper als roomboter)



Tip: neem runderniervet als je eraan kan komen.

Meestal ook erg goedkoop en als het goed is het beste en vitaminerijkste (runder)vet

 
dat bedoelde ik ook Pike, ik wist niet dat er vet van andere gedeelten van de koe als bakvet werd gebruikt, van oudsher toch alleen niervet?

Zelf gebruik ik het hier al geruime tijd van natuurvlees. Prachtig vet om mee te werken en goede smaak.

 
Ja heerlijk vet, volgens mij wordt er ook ander vet gebruikt van de koe.

Ik heb in de supermarkt wel eens rundvet zien liggen maar dat ziet er altijd heel anders (qua kleur) uit dan mijn niervet.

 
Ik had 6 maanden een stoma, toen die was verwijderd kon ik niet vanzelf naar het toilet. Dus kreeg lactulose. Ik vind het nadeel van lactulose dat je geen controle meer hebt over de ontlasting. Het spuit echt je kont uit en haal je de WC niet meer. En bij mij hield het ook niet na 1 keer op. Ik bleef lopen. En je weet ook niet meteen hoeveel je moet gebruiken. En ze zeggen dat het allemaal geen kwaad kan maar ik geloof al die ziekenhuismiddeltjes niet. Ik heb het in ieder geval snel weggegooid. Dan is die darmmanagement heel wat beter. Al geprobeerd? Ik deed het bv door de vla of yoghurt, en niet meteen te veel tegelijk. Langzaam uitproberen. Als je het in de limonade doet of een sapje wordt het erg snel dik, drinkt niet prettig. Kan best zijn dat er helemaal niet zoveel nodig is per keer. Is voor iedereen verschillend denk ik.

 
hoi Liesje, bedankt voor je reactie..

we zijn niet begonnen met Lactulose, lijkt mij ook niet goed.

Wel met darmmanagement en met Triphala.

Binnenkort even haar "poeplijst" :mrgreen: bekijken hoe het nu gaat (zacht en regelmatig) en dan kijken of ik darmmanagement kan afbouwen bij haar.

Toevallig ben ik zelf net sinds gisteren Kelposan gaan gebruiken van Vogel en het valt me op dat ik en gisteravond en vanavond extra naar de wc ben geweest ipv alleen altijd 5 min, na het opstaan. Misschien toeval, ik ben benieuwd. Kelposan zou de stofwisseling moeten stimuleren (te trage schildklier)

Ik weet niet of mijn dochter daar last van heeft, zal eens vragen om te temperaturen.

 
het gaat niet snel in een huis zoals onze dochter woont om voeding te veranderen, ze krijgt wel bepaalde dingen elke dag, kefir, vis of leverworst,

en wat ook belangrijk is: geen brood, geen toegevoegde suikers, niet het zoete fruit.

Er wordt ongelooflijk veel brood gegeten in het huis.

Nu ben ik zover met de zorgverantwoordelijke dat Marieke's eetpatroon (zoals ik het graag wil) in het zorgplan wordt opgenomen. Mijn verlanglijstje komt daar dus in te staan, ik lever al die extra producten aan (wat ik nu al voor een behoorlijk deel doe) en heb inmiddels een afteken-eetlijst gemaakt.

Nu het in het zorgplan komt wordt elke verzorger zich veel meer bewust van haar voeding en moeten ze ook aftekenen wat er wel en niet gelukt is op een dag.

Daar wordt dus weer over nage-evolueerd. De toestemming van de teamleider is er dus dat is fijn.

De motivatie van de zorgverantwoordelijke is dat:

Marieke deze voeding nodig heeft om zich beter te voelen en te helen.

Het wordt dus een project en ik hoop stiekum een soort pilot voor de rest. Ze eten dan wel biologisch maar in mijn ogen kan het enorm veel beter.

Er zijn steeds veel zieken in het huis, bewoners en verzorgers en Marieke laveert daar tussen door, ze is nooit ziek.

Haar huid wordt al wat rustiger en de slechte dagen worden langzaam wat minder en de goede dagen iets meer.

Al met al zeer goede ontwikkelingen.

En wat betreft het boek van Ramiel Nagel en rauw vlees (in ander topic genoemd), ik denk dat Marieke gek is op rauw gehakt met uitjes en zout met kruiden :D

Edit: ik was woensdag in het huis, ik ga 1x in de week voor iedereen eieren met spek, ui en kaas bakken en wordt steeds verwelkomd.

Mijn dochter was zo vrolijk, dat is heel lang geleden dat ik haar zo gezien heb, jaren zelfs :!:

De filosofie van het huis helpt daar zeker bij maar het een kan niet zonder hetander en de voeding zie ik ook als een must.

Ik realiseer me trouwens wel dat het zowiezo heel bijzonder is dat ik de ruimte krijg om dit voor onze dochter te doen samen met het huis.

 
Quote:
Mijn dochter was zo vrolijk, dat is heel lang geleden dat ik haar zo gezien heb, jaren zelfs



Wat gaaf om terug te horen! Ik hoop dat dit een stijgende lijn is en blijft! Vooral ook voor je dochter. Super fijn dat ze goed in haar vel zit en dit ook in gedrag kan laten zien.

Quote:
Ik realiseer me trouwens wel dat het zowiezo heel bijzonder is dat ik de ruimte krijg om dit voor onze dochter te doen samen met het huis.



Absoluut. Ik blijf licht sceptisch gezien mijn eigen ervaringen, maar dan nog, zij krijgt meer goede voeding dan menig ander! Ook mensen die wel de complete eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen zullen vaker smokkelen dan zij ;)

Vooral zo doorgaan en succes met het rauwe vlees :D Zal binnenkort ook eens wat rauw gehakt naar binnen snoepen!

 
weet je wat zo grappig is Alexandra,

doen ze in het huis hun best en smeren ze heel dunne boter op amaranthcracker en rijstwafels met kaas erop, leverworst (van Poekie), eitjes enz.

Wat doet Marieke, die snoept alles van haar crackers af en laat verderregelmatig de crackers en wafels voor wat het zijn :D. Van nature eet ze ook heel graag de gezonde dingen. Een ontbijt met 4 of 5 eitjes, geen probleem voor mevrouw, lachend stopt ze dat naar binnen. Volgens mij denkt ze: mag ik dat zomaar allemaal.

Geven ze haar kefir en strooien ze de vitamine C (water-en vetoplosbaar)op de kefir en vergeten te roeren, ze trekt een vies gezicht (zuur) en toch drinkt ze het wel op.

Iedereen eet brood aan tafel maar zij taalt er niet naar. Vroeger (zo'n 15 jaar geleden), voor haar SCdieet deed ze zowat een moord voor brood met hagelslag.

Dat rauwe gehakt wilde ik ook nog vol proppen met boter, dus kan kant en klaar in de koelkast ontdooien en daarna gegeten worden. Handig.

Heel soms eten ze friet en omdat dat zelfs minder dan 1x per maand voorkomt, vind ik dat prima, maar daar kan ze nog steeds wat dwingend in zijn, dan kan ze zich overeten. Ook de mayo is ze verslaafd aan, tijd dus voor baconaise maken : Homemade Paleo Baconnaise - Hollywood Homestead http://www.hollywoodhomestead.com/homemade-paleo-baconnaise/#ixzz2u8n51ASE

Voor degenen die niet precies weten wat voor onze dochter slechte dagen zijn is (veel minder frequent dan voorheen) agressiviteit en vermoeidheid. Aan de gordijnen trekken, knijpen wie of wat in de buurt komt, als het heel heftig is bijten, ook in mensen, zelfbeschadiging, extreme vermoeidheid, kleding kapot bijten, stampen, gillen, boosheid, verdriet, frustratie, onmacht, verstopping en ik vergeet vast nog wat.

Eerder, vorig jaar nog, gaven we haar psyllium voor ontlasting, nu krijgt ze een bepaalde dosis vit.C afgestemd steeds op behoefte (hoe ziet ontlasting eruit en hoevaak ontlast ze)

 
Gaaf hoor Marijan, dat je zulke goede reacties krijgt van je dochter. Ook heel fijn dat het huis zo goed meewerkt, en wie weet volgt er meer uit......

Lia

 
ik wil onze dochter op B12 laten prikken, om wat Gerard hierboven schrijft uit schrijfsels van Tinus Smits en om de uitgebreide symptonenlijst die ik net gelezen heb:

https://www.vitamineb12nu.nl/vitamineb12-tekort-symptomenlijst.php

Ik dacht dat dit een vingerprikje zou zijn net als bij suiker, dus niet. Als ze dan toch bloed moet prikken (als dat lukt), waar zou ik haar dan nog meer op kunnen laten controleren, wat is handig?

Iemand een idee?

 
dat zou leuk zijn Naief en nuttig wellicht.

Ik zou alleen niet weten hoe ik dit met onze dochter moet doen.

In een ver verleden heb ik haar overal heen gesleept en dat gaf steeds meer stress, dus ja, lastig.

Dank voor je meedenken, misschien is het wat voor mezelf om erachter te komen waarom ik blijf aankomen.

 
't Kan op op afstand, dus juist ideaal voor je dochter!

En als je bloed laat prikken, dan zoveel mogelijk laten onderoeken. Maar daar heb ik verder geen verstand van.

 
Heftig hoe de slechte dagen van je dochter eruit zien.

Over de mayo. Ik heb een keer zelf mayo gemaakt met Ghee. Mijn man vond het gaan, ik vond het niet weg te krijgen. Ik heb toen de roomboter gepakt en daar de friet ingedoopt en dat vond ik wel lekker. Simpeler kun je het niet krijgen. Ik zou dus zeker uitproberen of je dochter daar ook een fan van is, tenzij je hobby kokkerellen is natuurlijk.

 
@ Marijan

Onder een ander topic vaccinaties las ik je terugkoppeling.

Hier vraag ik me af of het nog gelukt is om je dochter op B12 te laten prikken en of er ook op foliumzuur gecontroleerd werd. Zo'n bloedtest kan een hulpmiddel zijn in het stellen van de diagnose van een B12 tekort. In niet alle gevallen wordt een tekort aan de hand hiervan opgespoord. Er zijn verschillende stadia in een B12 tekort. Een tekort op cel- en weefselniveau zijn de voorstadia van een aantoonbaar tekort in een bloedtest.

In het geval je hierover meer wenst te weten, kom ik hier met alle plezier op terug.

 
Vivianne,

bedankt voor je suggestie. Ik houd het voorlopig op waar ik nu mee bezig ben.

Ze krijgt zoveel als mogelijk is (ze woont niet thuis) WP voeding. (bijna elke dag lever, vette vis, rauwmelkse kaas, boter, kefir en yoghurt, appelazijn, sole, bottenbouillons, geferm. levertraan.

In augustus heb ik ze door Marijn (Mwtje) laten testen en daar kwamen wat tekorten uit, B12 was wat te laag maar hoefde niet aangevuld vanwege maagzuur gebrek en moest dat oplossen als ik me goed herinner. (mijn laptop is gecrasht en kan op dit moment niet bij mijn documenten komen)

Verder krijgt ze vitamine C voor haar obstipatie wat heel redelijk werkt.

Ook sinds begin augustus begonnen met cannabisolie THC+CBD en we zijn nu zo'n ruim 5 maanden verder en kan zeggen dat het heel goed werkt op haar stemming en gedrag, ook rond de cyclus problemen, al een aantal keren niets gemerkt van negatieve stemming.

Haar begeleider heeft een evaluatie gemaakt van laatste 6 weken van haar gedrag/stemming en dit liet zien dat ze maar 4x een kort moment van spanning opbouwde en dan was het nog puur van onrustig (gillerig) gedrag van een medebewoner(s).

Ik ben net voor kerst met haar en aantal andere bewoners/ouders/begeleiders naar dierentuin geweest en het ging fantastisch. Heel blij dat ik deze stap gemaakt heb. Ze genoot ervan.

In augustus was er ook een mogelijkheid om mee te gaan maar toen durfde ik dit absoluut niet aan. Veel te gespannen en kort lontje.

Kortom veel minder tot geen spanning, makkelijker in overgangen, ik vermoed minder epilepsie (ze schrijven het niet altijd goed op), vrolijk en onderzoekend en veel minder moe. Tegenwoordig kan ik ze zelfs voorlezen, dat wilde ze dus nooit, pakte dan het boek af en ging bladeren (zonder te lezen, vermoed ik)

Een zeer duidelijke verandering door de olie. Ze is gewoon weer meer haar "oude ikje".

Ik hoop dat dit blijvend is, de tijd zal het leren.

 
Ik zou nog even over onze dochter berichten:
ze krijgt sinds augustus vorig jaar cannabisolie. THC en CBD, ik maak/vul zelf capsules met de olie.
Het ging heel goed met haar, tot in januari 2015, opeens stortte alles weer in, maar dat was maar voor een paar weken.
Zoals het nu is gaat het heel goed.
Ze is veel vrolijker, alerter, actiever, meegaander, meewerkender, onderzoekend, tja wat nog meer, oh ja ook socialer, ze zoekt veel meer de woonkamer op en "helpt" inmiddels in de keuken, dwz. zij zit erbij op een stoel en proeft en iemand anders (medewerker van het huis) kookt. Dit was vorig jaar nog ondenkbaar allemaal.
Vorig jaar in juli beet ze nog haar schouder/arm helemaal stuk en dat gedrag is helemaal naar de achtergrond geraakt. Heel af en toe is ze weleens boos, maar dat mag ook. Je hoeft het niet overal mee eens te zijn.
1 keer was het mislukt met de druppels, sterkere plant en toen was ze een middagje "high". Ze lag steeds in een deuk, was heel grappig maar niet voor herhaling vatbaar denk ik, ze keek ook met kleine oogjes toen.
Dan zie je ook dat ze anders op medicatie reageert als gemiddelde mens, wij worden niet high van de olie maar duizelig, misselijk, draaierig en vooral heel erg naar.
In ieder geval wil ik zeggen dat de olie werkt en wij zijn er heel erg blij mee.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan