Quote:
Want door zelf bewust af te stemmen op je eigen creatiepotentieel koppel je jezelf steeds meer los van het collectieve onbewuste = cirkel van invloed.
Dankjewel, dit is exact waar het om draait! Ik zie het zo:
Op macroniveau zijn we 1 met de Bron, een immateriele, scheppende energie die altijd was, is en zal zijn en niet beperkt wordt door tijd en ruimte en geen dualiteit kent. Als we ons 'aardse pak' uittrekken en onze ziel overgaat, keren we terug naar deze immeatieriele Bron, maar zolang we leven bevinden we ons niet op het immateriele macroniveau, maar op het materiele microniveau.
Op microniveau wordt deze energie echter wel afgeremd door tijd en ruimte, waardoor deze zich concentreert en door de beperking langzamer gaat trillen en zich manifesteert, Het woord 'natuur' betekent dan ook: geboorte. Deze manifestatie uit zich wel in dualiteit, een dualiteit die in de natuur wordt verenigd tot een groot en complex geheel, het dichtst in de buurt van de Bron, het non-dualistische heel-al.
We hebben dit altijd al geweten. We praten over Moeder Aarde of Moeder Natuur en het woord 'materie' komt van 'mater' (moeder). In de religie zien we dit terug als Maria, de oermoeder. Denk ook aan het Franse woord voor de zee, mer. We komen allemaal voort uit een moeder, zij is de gever van leven, de materialisering van de Bron.
Wil je zowel de scheppende, immateriele energie als de materiele, manifesterende energie met elkaar combineren, dan moet je eerst iets bedenken (immaterieel, een idee) en daarna moet je iets DOEN om dit idee te verwezenlijken (materieel). Wie uitsluitend in zijn/haar hoofd blijft zitten, verbindt zich dus niet met de Moeder, de materialisering/manifestatie. Dan kun je dus niets waar-maken. In je hoofd mag iets misschien dan wel waar zijn, maar pas als het zintuiglijk aanwezig is, is het waar-gemaakt.
Door niets te doen kom je al gauw uit op excuses als 'het is allemaal toch maar een illusie'. Het aloude spreekwoord 'eerst denken, dan doen' is dus zeer waar! Zoals ik al eerder schreef: dit forum is ontstaan als een idee in mijn hoofd, maar pas toen ik actie ging ondernemen om dit te verwezenlijken heb ik het waar-gemaakt, 'in het leven geroepen'. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: hier op aarde gaat het erom wat je DOET, wij zijn materiele wezens die in staat zijn om onze ideeen te materialiseren en hebben dus een scheppend vermogen.
Afhankelijk van ons bewustzijn (verbintenis met de Bron) zullen we deze unieke kwaliteit, die geen enkele andere levensvorm op aarde heeft, inzetten voor goed of kwaad. Dit noemen we vrije wil. We hebben dus wel degelijk een keus en met die keus komt persoonlijke verantwoordelijkheid voor het maken van keuzes. Jezelf ontslaan van deze verantwoordelijkheid door het ontkennen van vrije wil is het niet verwezenlijken van je menselijke potentieel en is niets meer dan een pseudo-spirituele 'vlucht naar het licht'. En vluchten = angst.
Ik eindig met deze woorden van rateltje, die ik 100% onderschrijf:
Quote:
maar als je uit angst geen keuze kan maken, dan gebeurd er niks.
Ik denk dat je altijd kiest, als je niets kiest kies je voor angst.
Mike