Mijn weg naar gezondheid

Hallo allemaal,

Ik ben een paar weken aan het sleutelen met mijn voeding en supplementen.
Zo ziet mijn dag er ongeveer uit:

Ontbijt:
- 1 glas water met 1 tl. sole en 1 tl. Bragg's appelazijn
- Supplementen: 0.5 tablet enzymen; 1x 100mg vitamine C; 1x Vitamine B complex; 1x capsule levertraan/boterolie; 1x kelpasan; 1x Golden Naturals Lever formule; 10ml Floradix
- 1 kom bottenbouillon + 1 tl. gelatine poeder
- 1 glas melk kefir
- Ontbijt

Lunch:
- Supplementen voor lunch: 0.5 tablet enzymen; 1x capsule levertraan/boterolie; 1x Golden Naturals Lever formule
- Lunch
- 2 paranoten

Diner:
- Supplementen voor diner zijn gelijk aan ontbijt
- Diner

In de avond:
- 1 glas melk kefir


Resultaat:
De eczeem op mijn hoofd is minder geworden, soms bijna weg. Ook slapen gaat een stuk beter. Ik voel me fitter als ik op sta.
Daar voor in de plaats heb ik veel jeuk op rug en hoofd en heb ik 2 plekken droge huid op de rug die erg irriteren. Dit heb ik vorig jaar in de winter ook gehad, maar is toen uit zichzelf weer weg gegaan.

Zou het kunnen dat klachten eerst erger worden? Of dat oude klachten eerst weer terug komen? Wat zijn jullie gedachten hier over?
 
hoi mzero omdat je het mogelijk al aan je schildklier hebt: in landen waar jodium aan zout toegevoegd wordt zoals in NL is de autoimmuunziekte hashimoto (dat je lichaam je schildklier aanvalt) in het overgrote deel van de gevallen de hoofdveroorzaker van schildklierproblemen.
Weet je iets van allergieen / intoleranties af omdat je klaagt over jeuk?
Met hashimoto gaat vaak in elk geval wel samen: allergieen voor tarwe, gluten, melk en soja. Hoeft niet, maar iets uit dat rijtje vaak wel.
 
Hoi Lievergezond,

Ik gebruik alleen keltisch zeezout. Dan zou dit geen probleem moeten zijn toch?
Wat betreft allergieën:
1) Ik merkte kort geleden dat ik slecht reageerde op varkensvlees (bultjes op de huid na het eten).
2) Ik vermijd gluten voor de zekerheid, ook al heb ik hier nooit problemen mee gehad.
3) Uiteraard vermijd ik ook suikers.

Hashimoto ben ik niet echt bekend mee, maar in principe zou de juiste voeding en supplementen dit automatisch ook moeten rechttrekken?
 
hoi Mzero, als je van varkensvlees puistjes/bultjes krijgt, lijkt het me simpel: dan weet je wat je te doen staat: in elk geval als je ooit nog varkensvlees eet: dat je het eerst goed marineert.

in principe zou de juiste voeding en supplementen dit automatisch ook moeten rechttrekken

Mzero, de crux zit hem natuurlijk in het woord "juiste". Als jij je allergieen en intoleranties niet kent, als je ze hebt, dan weet je ook niet op welke manier je je lichaam in de weg kan zitten.
Ik gebruik zelf ook geen ander zout dan keltisch zeezout, maar toch heb ik hashimoto.
Als je vroeger wel gewoon voeding at met gejodeerd zout, dan heb je mogelijk gevoeligheden opgebouwd die je niet zo maar 1,2,3 terugdraait.
Met auto-immuunaangelegenheden is het zo dat als je een gen aanzet dat je het niet meer uit kan zetten: hoogstens wel dat je met het juiste kunst- en vliegwerk geen last meer hebt van dat gen: maar de gevoeligheid behoud je.
 
Dat is een hoop supplementen! Hoe weet je of de supps de balans juist vertoren i.p.v. herstellen? Je hebt zowel positieve als negatieve resultaten. Mogelijk zijn de suups verantwoordelijk voor de positieve resultaten, maar zijn de negatieve resultaten het gevolg van bijwerkingen van diezelfde supps! Waarom niet kiezen voor zoveel mogelijk voedselbronnen voor deze stoffen?

Mike
 
Ik weet nog altijd niet wat je eet ;-) . Ik vind het aantal supplementen nog wel meevallen, ik reken levertraan, kelposan en leverkruiden niet echt tot de supplementen ondanks dat de jodium inderdaad ook uit zeewier en sardientjes ed gehaald kan worden.
Welke floradix gebruik je? Voor je ijzer kun je beter lever en rood vlees eten.
 
@fatsnotbad2
Ik probeer ook langzaam aan wat supplementen om te zetten in juiste voeding.
- Probiotica heb ik inmiddels vervangen voor kefir. Kombucha staat ook te fermenteren, maar dat duurt nog even.
- Glutamine gebruik ik tegen Leaky Gut. Maar de bone broth met extra gelatine zou hier voldoende in moeten zijn, dus dat gebruik ik nog tot de pot leeg is.
- De kelp en Floradix zijn denk ik goed te vervangen door zeewier en-zoals Tanja al zei-lever en rood vlees.
Dat is al een begin denk ik...

@Tanja
Ik gebruik de vloeibare floradix tegen ijzer tekorten. Ik eet ook al regelmatig rood vlees en lever.
Ik eet veel stamppotten (zuurkool, bieten, winterpenen, aardappels), veel eieren, rundvlees, runder- en kippenlever, vaak soep (kippensoep, erwtensoep, pompoensoep), af en toe wat rijst. Ik at ook veel varkensvlees, maar dat laat ik voorlopig even staan.

Constipatie
Een groot probleem wat ik momenteel ervaar is constipatie. Zoals gisteren was er helemaal niets. Wanneer ik wat meer rijst eet gaat het al een stuk beter, dus ik vermoed een tekort aan vezels in mijn voeding sinds ik van tarwe ben afgestapt.

Vooruitgang
Het gekke is dat er dus wel een duidelijke vooruitgang is.
- Ik slaap aan 1 stuk door en veel dieper. Ik word een stuk fitter wakker.
- De eczeem op mijn hoofd is soms helemaal weg.
De vooruitgang merkte ik vooral sinds ik vorige week Melk kefir ben gaan toevoegen. Maar... sinds dien heb ik ook veel jeuk en last van meer haar uitval.

Gisteravond heb ik alle supplementen en ook kefir laten staan, omdat ik simpelweg niet in de buurt van huis was. De jeuk lijkt vanochtend iets minder, ook al is er nog wel haar uitval.

Wat nu?
Ik denk dat ik de komende dagen de supplementen en kefir even weg laat om te zien om alle symptomen verdwijnen.
 
Na een aantal dagen zijn de ergere symptomen bijna allemaal weer weg. Het enige wat nu ontbreekt ten opzichte van een week geleden is de Melk Kefir...

Wat ik me nu afvraag is of het een allergische reactie was, of een herxheimer reactie?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.472
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan