moeite met articuleren

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Spal
  • Startdatum Startdatum
Lia,

is zeker fijn dat hij erin meegaat, maar kan nog altijd beter hoor, nog 2 cholesterverlagers in de week te gaan, blijft ondanks alle informatie veel angst zitten en de hele verantwoordelijkheid zelf dragen is blijkbaar toch erg moeilijk.

 
Beterschap voor je vriend Spal en ik hoop dat jij ondertussen ook een beetje van de schrik bekomen bent! Mijn oma schijnt ook verschillende tia's gehad te hebben en heeft er nooit iets van gemerkt. Nu heeft zij ook een hoge pijn en gevoeligheidsgrens, heeft ook dagen met een gebroken pols rond gelopen zonder pijnklachten.

Ik denk dat Tanja, daar iets heel moois zegt: de hele verantwoordelijkheid zelf dragen is blijkbaar toch erg moeilijk. En dat is waar het volgens mij om gaat. We zijn geïndoctrineerd en durven niet meer de eigen verantwoordelijkheid te dragen. Luister naar die man/vrouw in de witte jas en alles komt goed. Jammer genoeg dus echt niet!

 
Dank je wel Thijs voor de YouTube filmpjes. Ik heb ze aan hem doorgestuurd. Er vinden vandaag geen onderzoeken plaats dus wellicht is hij voldoende gemotiveerd om zich te informeren.

Quote:
Ik kan daar niet tegenop



Reeds maanden is hem bekend dat hij een veel te hoge bloeddruk heeft. Op advies van de huisarts braaf de plaspillen geslikt, talloze controles, inname van zout verminderd, gewicht proberen te verliezen door het eten van een enkel blaadje sla.

In mij optiek neemt hij geen verantwoordelijkheid voor zijn gezondheid, kiest voor de weg van de minste weerstand. Ik kan niet voor hem bepalen wat hij wel en niet moet geloven.

Ik zeg veel vet, de dokter zegt geen vet. Zijn redenatie : " en wie is Spal uit Limburg die dat zegt?"

Dus al met al levert het mij enkel een hoop stress en frustratie op. Daar moet ik mijn bijnieren voor beschermen.

 
Grappig dat we collectief tot de zelfde conclusie zijn gekomen: gebrek aan eigen verantwoordelijkheid tav de eigen gezondheid.

 
hoi Spal, ik vind dat je van je partner mag vragen dat hij de verantwoordelijkheid wel zelf neemt of gaat nemen voor zijn gezondheid ipv deze uit handen geven aan de duivel.

Familie of schoonfamilie vind ik nog wat moeilijker liggen, maar een partner: dat vind ik toch even anders.

Zijn gezondheid is ook jouw gezondheid namelijk, en: zijn ongezondheid is uiteindelijk ook die van jou.

Ik maak het in mijn eigen relatie ook zo 1 op 1 mee: dat ik zie hoe mijn klachten een druk legden en leggen op mijn eigen relatie.

Als ik er dan ook nog met de pet naar zou gooien, dan zou het er wel uitzien vind ik zelf.

Ik heb mijn vriend meerdere malen laten voelen dat het voor mij in principe niet bespreekbaar is dat/als hij er met de pet naar gooit voor wat betreft zijn gezondheid.

Zijn prioriteiten liggen niet zozeer bij over zijn gezondheid nadenken: hij is door zijn lichaam ook nog niet zo heel erg op de feiten gedrukt, maar inmiddels is hij wel om gelukkig.

 
Precies Lievergezond zo ervaar ik dat ook.

Echter wat te doen als je partner veel behoefte heeft aan "keuzevrijheid".

Hoewel, wat betekent dat?

Van een afstand gezien lijkt het meer op gevangen zitten in een keurslijf. Uitermate lastig en frustrerend als hij dat zelf niet doorheeft wat maakt dat aandringen tot meer zelfverantwoording totaal verkeerd wordt geinterpreteerd.

 
Heel heel hartelijk dank Thuis voor het interview van Frits van der Blom. Heb gelijk het youtube-filmpje gedeeld op Facebook, zodat al mijn vrienden dit kunnen zien.

Spal, ik denk dat je door moet gaan met je partner te vertellen hoe belangrijk wapf voeding is. Mensen nemen andere meningen dan de algemene norm niet zomaar aan. Gelukkig niet want dan kun je iedereen van alles wijs maken. Maar de kracht van de herhaling is groot. Verandering heeft tijd nodig en moet groeien. Blijf herhalen en stuur hem filmpjes en artikelen toe via de mail.

Ook mijn partner is nu helemaal om. Bij hem heeft het ook 3/4 jaar geduurd. De aanhouder wint!!!! Ik heb hem nu zover dat hij ook inziet hoe belangrijk gezonde vetten zijn. Hij vertelt nu iedereen over zijn veranderingen in de voeding en predikt Weston Price in elk gezelschap. Wat ben ik blij!!!! Ik hoop dat dit je wat moed geeft. Houd vol Spal, jullie komen er wel. Doe het vanuit liefde voor je partner. Heel veel sterkte gewenst.

 
Quote:
Mensen nemen andere meningen dan de algemene norm niet zomaar aan. Gelukkig niet want dan kun je iedereen van alles wijs maken.


En nu is hem niets wijsgemaakt dan? Stond hij zich maar wat meer open voor andermans meningen!

Mike

 
Spal: wat mij betreft gaat het uiteindelijk niet om de keuzevrijheid van je vriend maar om die van jezelf: hoe graag wil jij een partner zijn van iemand die een potje maakt van zijn gezondheid?

Hoe serieus neemt die persoon zijn eigen leven, maar evenzeer: dat van jou?

Het onderwerp van deze conversatie luidt: de moeite met articuleren van je vriend in fysieke zin, maar hoe zit het met je eigen moeite om voor het voetlicht te krijgen bij je vriend wat voor jou echt belangrijk is in het leven?

Het gaat in mijn optiek niet om wat je zegt of hoe vaak je het zegt, maar om jouw eigen energie die je bij die boodschap op hem overbrengt.

En dan nog inderdaad: je vriend maakt zijn eigen keuzes en het is een kwestie van loslaten dat jij denkt dat je daar invloed op hebt.

Het lijkt me wel belangrijk dus dat je communiceert over jouw kijk op de mate waarin hij door zijn destructieve keuzes tot nu toe zichzelf, jou en jullie relatie kapot aan het maken was en dat je hier niet achter staat.

Van keuzevrijheid is pas sprake bij genoeg bewustzijn: dus daar is voor jou naar je vriend toe nog een hoop gezondheidswinst (zowel mentaal als fysiek) te boeken als deze missie je aanstaat.

Inderdaad Thijs: erg bedankt voor de tip van het filmpje van Frits van der Blom.

Filmpje 3 geeft aan dat hij een beweging maakt in de richting van het belang van dierlijke voeding voor de mens en hij noemt terecht Weston Price.

Dit interview is erg belangrijk: voornamelijk ook omdat het een Nederlandstalige arts is die deze dingen hardop zegt zonder een woord frans.

Mike het is belangrijk is dat je contact hebt gezocht een tijd geleden met Frits van der Blom over vetten.

Ook fijn dat hij erover met jou wilde praten.

Dit siert jullie beide vind ik, echt.

De uitspraken van Frits van der Blom in het derde filmpje van het interview zijn zeer belangrijk waarin hij zegt dat dierlijke voeding dingen biedt die niet of veel moeilijker voor de mens uit plantaardige voeding te halen is.

 
Tuurlijk is hem iets wijsgemaakt Mike. Ben ik helemaal met je eens.

 
Annes, wat heerlijk dat je vriend om is!

Spal, Lievergezond heeft een punt, in hoeverre wil jij een ongezonde partner? Nu is het zijn spraak, maar wat als hij niet meer kan werken/lopen?

 
Wat we ook moeten beseffen is dat we niet alleen een verantwoordelijkheid naar onszelf toe dragen, maar ook naar elkaar. Uiteindelijk gaat het onze hele samenleving aan. Hoe meer mensen er onnodig ziek en hulpbehoevend worden, hoe meer het de samenleving kost. Onze 'gezondheidszorg' is nu al onbetaalbaar aan het worden en het aantal chronisch zieken blijft stijgen. Uiteindelijk zitten we met gigantische zorgkosten en onvoldoende productieve mensen in de samenleving, waardoor de mensen die wel bewuste gezondheidskeuzes maken een steeds grotere last moeten dragen. Weston Price schreef hierover ook al in zijn boek uit 1939 (!):

Quote:
Het gemiddelde niveau van algehele zelfredzaamheid in het land daalt met elke generatie. Zal dit lot burgers die wel in staat zijn om voor zichzelf te zorgen uiteindelijk niet ook treffen? Een op de vier mensen kan zichzelf niet meer redden.

(...)

Het gemiddelde niveau van zelfredzaamheid in Amerika daalt met iedere generatie.


Price noemt ook statistieken die er niet om liegen:

Quote:
Alle ziekten van bacteriële oorsprong zijn op opzienbarende wijze afgenomen. Ondanks de successen van de medische wetenschap is het probleem van ziekte echter allesbehalve opgelost. De moderne mens is delicaat.

Elfhonderdduizend personen moeten de medische verzorging op zich nemen van 120.000.000 anderen. Elk jaar is de bevolking van de Verenigde Staten onderhevig aan 100.000.000 ernstige of minder ernstige ziekten. Medische verzorging, in al haar vormen, kost circa 3.500.000.000 dollar per jaar.

Het organisme lijkt vatbaarder voor degeneratieve ziekten te zijn geworden.


Quote:
Elke dag is een van de twintig mensen te ziek om naar school of naar het werk te gaan of zijn gebruikelijke activiteiten te verrichten.

Elke man, vrouw of kind in het land is gemiddeld tien dagen per jaar niet in staat om te werken.

De gemiddelde jongere ligt zeven dagen per jaar ziek op bed, de gemiddelde oudere 35 dagen.

2.500.000 mensen (42 procent van de dagelijkse 6.000.000 zieken) lijden aan chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, aderverkalking, reuma en zenuwziekten.

56.000 mensen zijn volledig doof; daarnaast zijn 75.000 doofstom; 200.000 mensen missen een hand, arm, voet of been; 300.000 mensen hebben ruggengraatproblematiek; 500.000 mensen zijn blind; 1.000.000 meer mensen zijn chronisch gehandicapt.

Twee personen op bijstandsniveau (een jaarinkomen voor het gehele gezin van minder dan 1.000 dollar) zijn een week of langer invalide dan één persoon die economisch beter af is.

Slechts een op de 250 kostwinners in de inkomensgroep van meer dan 2.000 dollar per jaar kan werk vinden vanwege chronische invaliditeit. In bijstandsgezinnen is één op de 20 kostwinners invalide.

Bijstandsgezinnen en andere gezinnen met een laag inkomen zijn ook langer en vaker ziek dan gezinnen met meer geld. Zij bellen minder vaak de dokter. Maar mensen met een laag inkomen brengen, vooral in grote steden, meer tijd door in ziekenhuizen dan hun beter verdienende buren.


We moeten dus niet in onze eigen trip blijven hangen, maar het collectieve belang van een goede gezondheid gaan inzien!

Mike

 
Quote:
de mensen die wel bewuste gezondheidskeuzes maken een steeds grotere last moeten dragen


@ Mike en allen: dit is inderdaad eigenlijk van de zotten: op moeten boksen tegen de collectieve, ziekmakende hypnose. Het voelt voor mij vaak als lopen in stroop. Gatverdamme.

 
Hoe is het nu met je vriend Spal? Heeft hij nog problemen met spreken?

 
Thijs,

Het spreken is wel verbeterd maar als hij moe is hoor je nog wel dat hij moeite heeft met articuleren. Hij praat van nature veel en snel. Jammer genoeg neemt hij niet de moeite zijn spraak te vertragen en te letten op een goede uitspraak.

Er is tevens een lichte motorische stoornis in zijn linkerhand achter gebleven. Hij speelt graag gitaar en hoopt daarmee dit te verhelpen.

Voorschrift van de arts was afvallen, bewegen, geen vet, geen zout, drie soorten pillen.

Afvallen is tot op heden niet gelukt, de pillen neemt hij braaf.

Het is mij tot op heden niet gelukt om hem te overtuigen een ander voedings- en leefpatroon aan te nemen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.261
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan