Mooie noot over Paleo

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Quote:
De besjes, bramen en appels groeiden wel

Weinig zien groeien de laatste maanden hoor.

Ga het eens testen Ufo, eet de volgende vier weken alleen groente, fruit en noten wat de komende maand zou kunnen groeien in jouw direkte omgeving.

vertel eens wat je dan denkt te kunnen eten.

@Pike,

Quote:
Weinig zien groeien de laatste maanden hoor.

Ga het eens testen Ufo, eet de volgende vier weken alleen groente, fruit en noten wat de komende maand zou kunnen groeien in jouw direkte omgeving.

vertel eens wat je dan denkt te kunnen eten.

Zoals ik al schreef, die mensen van toen, verbleven m.i. in tijdelijke kampen.

Als er geen eten meer in de buurt te vinden was, gingen ze waarschijnlijk op reis, net zolang totdat ze weer in een gebied kwamen, waar voldoende eten te vinden was.

Heb er moeite mee om jouw reactie in deze serieus te nemen.

Dit is een andere tijd. Wat ik aan eetbaars vind, mag ik mezelf niet zomaar toe eigenen,

daar er ongetwijfeld een eigenaar van dat eetbaars om toestemming gevraagd moet worden.

Wat verwacht je nu van mij?

Dat ik mijn wandelschoenen aantrek, om iets eetbaars te gaan zoeken?

Natuurlijk is hier momenteel niet veel eetbaars in de natuur te vinden.

Maar ik ben niet van plan om naar het zonnige zuiden te gaan lopen, om daar de appels van de bomen te gaan plukken...

En koeien zonder eigenaar lopen hier ook niet los rond, om naar believen te kunnen vangen en opeten...

Dat er weinig heroïsch is aan wortels opgraven en besjes plukken en daar dus geen tekeningen over te vinden zijn lijkt me een goed antwoord op de vraag.

Ik heb ook al eens over die ijstijden zitten prakkedenken Ufo, de aarde was geen ijsbol tijdens de ijstijden.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Last_glacial_vegetation_map.png?uselang=nl

We zouden ttv koude net als Poekie naar Marokko zijn getrokken waar het aangenaam warm is natuurlijk.

Wij hebben het idee dat mensen tekeningen maakten over heroische gebeurtenissen, dat is begrijpelijk, maar dat is wel een idee van kunst uit onze tijd.

Een kunstenaar in die tijd stond in contact met het bovennatuurlijke, kunst had een plek in rituelen. Belangrijk was dat het afgebeelde een ziel had.

De film 'cave of forgotten dreams' geeft een indruk geeft van grottekeningen van 30.000 jaar terug, in een grot in Frankrijk (Chauvet) die door aardverschuivingen al die tijd compleet afgesloten is geweest. Paarden en bizons maar ook een tekening van een uil. Een beetje trage film, maar wel superfascinerend. Vanaf 1.07 geven ze een uitleg over het idee van kunst.

@thijs,

Quote:
Wij hebben het idee dat mensen tekeningen maakten over heroische gebeurtenissen, dat is begrijpelijk, maar dat is wel een idee kunst uit onze tijd

Ik denk niet dat die mensen enige intentie hadden om kunst te maken. Ze waren slechts trots op hun prestatie en een manier om dat te kunnen uiten was tekenen op een muur.

Quote:
Een kunstenaar in die tijd stond in contact met het bovennatuurlijke

Dat lijkt me een aanname waar geen enkel bewijs voor te vinden is.

Voor wie daar in geloven wil, klinkt dat leuk.

Ik beweer niet dat er geen bovennatuurlijke zaken zijn, maar er is ook niets mis mee, om beide benen op de grond te houden en te aarden.

Het is gebaseerd op vergelijkbare kunst bij aboriginals. Daar werd dit gemaakt tot in de jaren '70, en zij praten daar ook over. Verder op artefacten die gevonden zijn in grotten. Er is inderdaad een bovennatuurlijke, en het is inderdaad belangrijk om te aarden. We zijn van beide vlakken vervreemd. Het is niet tegengesteld aan elkaar.

Precies, thijs, daarom heb ik ook dit artikel hierover geschreven:

https://www.fatsforum.nl/topic/spiritualiteit-met-beide-benen-op-de-grond

Denk ook aan het concept van Mike Adams dat hij 'grounded consciousness' noemt:

https://www.fatsforum.nl/topic/grounded-consciousness

Vraag jezelf ook nog af waarom het Engelse woord voor kunst, 'art', zoveel lijkt op ons woord 'aard(e)'.

Thijs heeft volkomen gelijk, men was wel degelijk verbonden met het hogere. sterker nog, toen de blanke onderdrukkers zich gingen bemoeien met de culture uitingen van de Aboriginals hadden ze geen andere keus dan verborgen tekens te verwerken in hun kunstwerken, waarvan alleen zij wisten wat ze betekenden.

Enne, ufo, de mens zat echt niet af te wachten of er plantenetende kuddes voorbij kwamen, hij trok hier bewust achteraan en ging er bewust naar op zoek. We waren dermate goede jagers dat we menige soort volkomen uitgeroeid hebben!

Ik zou de woorden van Pike wel degelijk heel serieus nemen, want wat hij aangeeft is hoe moeilijk het is om tijdens koude periodes aan plantaardige voeding te komen. Jij hebt als moderne westerse mens de luxe dat je dagelijks kunt beschikken over wat je maar wil, maar Pike wijst je op een primitiever bestaan. Dat moet je niet weglachen, want dat is precies waar het om draait! Ik heb het vaker tegen je gezegd: jij zou er verstandig aan doen om wat minder cynisch te zijn.

Bovendien trok de vroege mens dus niet naar de warme gebieden, maar juist naar de koude streken! Dit is zeer goed zichtbaar aan de trek die we hebben kunnen bepalen op basis van fossiel overblijfselen. Waarom toch zou de vroege mens extreme kou hebben opgezocht en als gevolg hiervan nagenoeg volledig carnivoor hebben gegeten? Waarom zou hij zoveel moeite doen om op dieren te jagen i.p.v. planten te verzamelen? Omdat planten nagenoeg geen voedingswaarde van betekenis hebben, daarom! Het zijn de plantenetende dieren die vet- en eiwitarme plantaardige voeding door hun ingewikkelde magenstelsels om weten te zetten in vetten en eiwitten, een groot wonder als je het mij vraagt!

Deze dame in de video praat poep en ze geeft een totaal verkeerde voorstelling van het Paleo-dieet. Je weet dat ik zelf ook kritiek hierop heb, maar als je flauwekul gaat verkondigen dan vind ik dat lachwekkend!

Mike

Mike, kun je mij het volgende uitleggen?

Eerst schrijf je dat mensen achter de kuddes aantrokken en even later schreef je dat mensen bewust naar extreem koude streken trokken.

Dan zouden die kuddes toch onnatuurlijk gedrag vertoond hebben?

Waarom zouden die dieren naar koude streken trekken, waar ze bijna geen gras kunnen vinden?

Zelfs onze vogels vliegen toch in het najaar naar het zonnige zuiden, in plaats van naar de koude noordpool?

Wat maakt het eigenlijk uit wat we precies aten?

Voedsel werd in de verre prehistorisch grotendeels opportunistisch verkregen, de natuur zorgde daarbij voor een evenwicht, als we precies wisten wat we deden waren we nooit granen gaan verbouwen..

Ofwel: alles wat we konden eten aten we. Als we naar de rest van het dierenrijk kijken, wordt voedselinname vooral beperkt door schaarste. Als er namelijk overvloed is wordt er meer nageslacht geboren en daardoor ontstaat weer schaarste.

Wij en de volkeren beschreven door Weston Price kunnen keuzes maken en kiezen wat het beste voor ons is.

Daarnaast is er een informatie probleem als we naar volkeren uit de verre prehistorie gaan kijken, alles wat we daar over zeggen gaat gepaard met grote aannames. Dat maakt het trouwens niet minder interessant, maar als je archeologen soms verhalen hoort vertellen bij een opgraving..

Quote:
We waren dermate goede jagers dat we menige soort volkomen uitgeroeid hebben!

Dat klinkt als vegetarisch propaganda, in bijvoorbeeld het geval van de mammoet hebben we misschien wel de laatste mammoet gedood maar het uitsterven van de soort had veel meer met veranderende omstandigheden te maken.

Ik wil even over het filmpje praten over "debunking the paleodiet".

Het volgende: spreekster zegt dat we de originele sla hebben doorgekruist naar eentje die veel beter te verteren is.

Ze zegt daarnaast: de sla is nu minder bitter.

Maar dat is nou juist het punt; die bitterstoffen heeft de lever nodig voor de vertering!

Wat voor beeld heeft ze bij goede verteerbaarheid van planten?

Quote:
Dat klinkt als vegetarisch propaganda

:?: Heb je wel goed begrepen wat ik schreef? Je kunt me van een hoop beschuldigen maar vegetarische propaganda? Wat ik schreef was dat we zo goed waren in het jagen op dieren dat we menige diersoort compleet hebben uit weten te roeien. Dat er ook andere diersoorten door andere oorzaken uitstierven, neemt niets af aan het feit dat wij eveneens verantwoordelijk waren voor het uitsterven van diersoorten door de jacht. je schrijft nota bene zelf:

Quote:
Als er namelijk overvloed is wordt er meer nageslacht geboren en daardoor ontstaat weer schaarste.

Mike

Quote:
Eerst schrijf je dat mensen achter de kuddes aantrokken en even later schreef je dat mensen bewust naar extreem koude streken trokken.

Dan zouden die kuddes toch onnatuurlijk gedrag vertoond hebben?

Waarom zouden die dieren naar koude streken trekken, waar ze bijna geen gras kunnen vinden?

Zelfs onze vogels vliegen toch in het najaar naar het zonnige zuiden, in plaats van naar de koude noordpool?

Simpel. De plantenetende dieren waar wij op jaagden konden niet even snel naar het zuiden vliegen. Je ziet elanden en kariboes in Groenland en Siberie toch ook niet naar warmere gebieden trekken? Kennelijk waren die enorme dieren voor ons zoveel waard dat we er extreme kou voor hebben doorstaan.

Mike

@Mike: Ja hoor, goed gelezen. Dat argument hoor ik ook wel eens als reden waarom jagen en dus vlees eten slecht is. Het zou inderdaad ook een bewijs zijn dat we vleeseter waren.

Ik ken echter geen grote soorten die alleen door de jacht zijn uitgeroeid, tenminste niet voor de uitvinding van het buskruit.

Die schaarste werkt twee kanten op: op het moment dat een diersoort schaars wordt terwijl de leefomgeving wel voor genoeg voedsel zorgt, worden er meer dieren geboren. Tegelijkertijd zullen er minder mensen geboren worden. (of zelfs meer dood gaan)

Het gaat pas fout als er ook iets in de leefomgeving verandert.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan