Natuurlijke lichamelijke verzorging

Godsgeschenk: Mijn haar en huid drogen uit van Marseillezeep. Wel prima voor de (af)was en huishoudelijke klusjes.
Om me te wassen gebruik ik nu al jaren Aleppo zeep. Bevalt uitstekend. Niets anders meer nodig. Ook geschikt voor tandenpoetsen. Nu in de aanbieding (van 7,50 eur voor 5 eur) bij Sundancer. Je doet een paar maanden met zo'n blok. Je haar moet wel even wennen, maar als je doorzet dan zul je merken dat het steviger wordt en er beter uit gaat zien. Je kunt het eventueel naspoelen met een verdunning appelciderazijn:water 1:3.

Je haar "wassen" met een eimasker van een kwartiertje werkt bij mij ook heel goed (alleen het stijf geklopte eiwit, van het eigeel wordt het wat slap). Een keertje per week. Dan hoef je het verder helemaal niet meer met zeep te wassen (enkel het ei uitspoelen volstaat).

Hoi Mike,
Bedankt. Ik heb de video bekeken. Was erg leuk. Ik denk dat ik dus wel goede zeep gekocht heb.

Hoi Alethea,
Dank je voor jouw tip. Ik ga eerst proberen met de Marseille zeep, en mocht het niet goed bevallen, volg ik jouw tip op.

Ik denk dat deze zeep ook heel erg goed is om je portemonnee te sparen, omdat je het voor vele doeleinden kan gebruiken.

Hoi!

Ik ben voor de zomer begonnen met het wassen van mijn haar met baking soda en appelazijn. Ze zeggen dat je haar een overgangsperiode heeft en daarna goed gaat zitten. Dit was bij mij andersom. Mijn haar zat de eerste twee weken geweldig en daarna echt vreselijk. Omdat ik me heel vervelend voelde hierover, weer begonnen met een heel klein beetje shampoo en geen baking soda en appelazijn meer.

Nu merkte ik dat ik sinds dit experiment al na 2 dagen na het wassen enorme jeuk op mijn hoofd kreeg. Normaal zat mijn haar makkelijk 4 dagen goed en hoefde ik er niks aan te doen. Nu keek ik en heb ik schilfers (roos?) op mijn hoofd, wat ik echt nog nooit heb gehad. En het jeukt inmiddels al na 1,5 dag.

Dus toch de shampoo weer op zij gezet en mijn haar gewassen met baking soda en daarna appelazijn. En dan om de 3 dagen met alleen appelazijn met wat rozemarijnolie.
Jeuk, jeuk, jeuk!

Ik vraag me af waar het mis is gegaan. Is de baking soda was methode gewoon niet voor mij geschikt? Maar toen ik weer met shampoo waste jeukte het ook?
Alsof er iets verkeerd is gegaan en ik weet niet hoe ik het "terug moet draaien."
Iemand een idee?

Overigens nu pas weer sinds een week gestopt met shampoo, dus misschien moet ik ook deze overgangsperiode even door, maar die jeuk is zo erg :/

Heb je al eens borax geprobeerd voor het wassen van je haar? Het werkt heel mild en gaat jeuk en schilfers tegen.
Je gebruikt de verzadigde oplossing gewoon puur en uitspoelen hoeft niet eens. Door de lichte alkaliteit werkt het veel milder dan de meeste shampoos.

Ik had ook last van jeuk en roos samen met eczeem na wat ontgiftingswerk.
Na een paar dagen 2 x daags alleen appelazijn ingemasseerd te hebben heb ik er vrijwel geen last meer van.
Vandaag voor het eerst de eczeemplekken ermee ingedept.
Het bijt wel even maar voelde daarna eigenlijk wel goed.

Baksoda vond ik ook niet zo'n succes. Aleppozeep gebruiken en dan naspoelen met appelciderazijn werkt een stuk beter. Het beste resultaat heb ik met het opgeklopte eiwit van twee eieren. Als het haar daarna te stug voelt dan ietsje eigeel erbij doen. Ook ik krijg jeuk op mijn hoofd als ik nu commerciële shampoos zou gebruiken. Voor mij is dat een bevestiging dat het troep was. Als je het altijd gebruikt merk je dat alleen niet meer. Hetzelfde als met suiker ontwennen. Je merkt pas hoe smerig het is en wat het in je lichaam doet als je het een poosje niet meer gebruikt hebt.

ik was mijn haar al een maand of vier met bakingsoda en spoel het regelmatig na met appelazijn.
Gaat prima, haar glanst en lijkt wat dikker.

Hi Marijan, zal kijken of ik het terug kan vinden hier dat artikel.

Mijn haar is al wat jaren een issue. Had ik voor mijn kinderen nog fijn maar heel veel haar daarna is het minder geworden en de kapster zei dat het in de jaren daarna weer bij hoort te groeien maar mijn haar niet helaas.
Snel vettig ook.
Ik las over appelazijn en heb het deze week voor het eerst gebruikt en mijn haar wordt echt minder snel vet. Hade het gewassen met aleppo, maar was het ook wel eens met volume shampoos van de wat natuurlijkere merken.

Wel leuk weetje! Ik kwam jaren terug het merk Chagrin Valley tegen en die maakt allerlei spulletjes voor haar en huid, helemaal natuurlijk. Bestellen nooit gedaan want ze zaten in Amerika. Nu verkoopt een webshop in Nederland het ook!

http://louland.nl/product-categorie/chagrin-valley-zeep/zeep-voor-je-haar-trials/

Haha naief.

Ik heb aleppozeep met laurierolie gekocht en heb het daar eergisteren mee gewassen en daarna gespoeld met appelazijn met een paar druppels rozemarijn olie en tot nu toe geen jeuk!!
Misschien is de baking soda gewoon niet voor mij weggelegd. In ieder geval blij dat ik geen jeuk heb nu, kijken of dat zo blijft.

@Dorothé: lees wel altijd nog goed de ingrediëntenlijst door als je het product koop. Dat het product gecertificeerd is, is altijd al positief maar nog niet een garantie voor dat het hier om een 100% natuurlijk product gaat. De eisen van de certificering liggen namelijk behoorlijk laag. Er hoeft maar een x percentage afkomstig te zijn van biologische landbouw en er hoeft maar x percentage natuurlijk te zijn. Etos vermeldt dan ook: "NaTrue gecertificeerd betekent dat de producten zijn geproduceerd vanuit biologische landbouw en op basis van plantaardige grondstoffen".

Etos zegt over hun eigen product: "Dagelijks je lichaam van top tot teen verzorgen met producten die uitsluitend bestaan uit ingrediënten van natuurlijke oorsprong" Als ze dat waarmaken dan zou dat helemaal werelds zijn! :D

Hoi Heksje,
weer daar?
Leuk.
Ja, ik kijk er zeker naar. Maar voor dingen die je echt niet kunt missen, zoals handzeep voor de wc, is het wel handig.

Groet,
Dorothé

Hoi Dorothé,
ja, ik kom jullie weer plagen ;)

Er zijn ook een hoop webwinkels waar je dat soort dingen kunt bestellen. Misschien is dat wel fijn voor je? Je kunt dan op je gemak alle ingrediënten checken en heerlijke dingen bestellen.

Maar het ziet ernaar uit dat alle winkels inmiddels begrijpen dat we meer natuurlijke producten willen. Ik ben benieuwd en ga zeker binnenkort ook eens spieken in de winkels.

Ik ben niet zo van onlinebestellen. Ik doe dat wel met enkele dingen, maar ik doe het niet zo graag.
je begrijpt dat dat iemand zegt die in een callcenter werkt voor een online jeansmerk :-)

Dorothé
PS: Ik ben nu op het werk en kan niet meer reageren. Tot een andere keer.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan