HET EUROPEES DEFENSIE PLAN
Op 05.03.2023 verscheen in de MSM een artikel over het Europees defensie plan.
Europa komt met ambitieus defensieplan: investeren in eigen wapenindustrie en groepsaankopen.
'Europa wil zijn eigen wapenindustrie versterken om zich in de toekomst beter te beschermen.
De Europese Commissie trekt 1,5 miljard euro uit om gezamenlijke defensie-investeringen te stimuleren. Daarnaast moet er ook meer in Europa zélf worden gemaakt."
vrt.be
( Noot : Thierry Breton wil 100 miljard euro )
De Afspraak 08.03.2024
Onderwerp : het defensieplan van de EU
Kathleen Van Brempt (Vooruit) zegt gewoon hardop dat het Europees defensie plan dat in uitvoering is geplaatst (!) " heel delicaat is want de EU is hiervoor niet bevoegd. Defensie is en blijft een nationale bevoegdheid. De EU moet nog een mandaat krijgen. Hopelijk krijgt ze dit mandaat. Op dit moment moet ze werken met unanimiteit "
En niemand piept. Geen debat over de bevoegdheid van de EU....
De lidstaten van de EU kunnen geen mandaat geven aan de EU omdat zij krachtens haar statuten niet bevoegd is voor defensie.
De EU is de facto niet veel meer dan een economische unie ( in het verlengde van de oorspronkelijke EEG ).
Binnenlandse defensie aangelegenheden vallen onder de bevoegdheid van het land. Gemeenschappelijke defensie aangelegenheden met internationale uitstraling vallen onder de bevoegdheid van NATO, aan wie elke lidstaat jaarlijks een bijdrage moet betalen gelijk aan 2% van haar BNP.
In alle nationale defensie aangelegenheden die niet onder de bevoegdheid van NATO vallen kunnen de lidstaten van de EU weliswaar onderling bepaalde afspraken maken en/of bilaterale of multilaterale Verdragen afsluiten maar zij kunnen hun nationale bevoegdheid niet geheel of gedeeltelijk afstaan aan de EU want .... de EU heeft statutair geen bevoegdheid inzake defensie.
Om te kunnen handelen op vlak van defensie moeten de statuten van de EU aangepast worden, wat niet in een handomdraai kan gebeuren maar een proces van lange adem is.
( zie mijn eerdere post over de bevoegdheden van de EU met aangehechte statuten )
Het is echter ABSURD om de EU ook bevoegd te maken voor defensie en totaal van de pot gerukt om nu en in de toekomst miljarden te betalen aan de EU voor een gezamelijk defensieplan waarvoor zij niet bevoegd is, terwijl ons eigen leger al vele jaren stiefmoederlijk behandeld wordt en niet de vereiste budgetten krijgt EN er jaarlijks al ettelijke miljarden betaald worden aan NATO.
Met de bekentenis van Kathleen Van Brempt is dus bevestigd dat de EU Commissie weer maar eens buiten mandaat handelt.
Pro memorie is de EU Commissie ook niet bevoegd voor Gezondheid. Haar vaccinpolitiek en de richtlijnen die zij tijdens de pandemie heeft uitgevaardigd waren ook volkomen onregelmatig.
Hetzelfde geldt voor de DSA waarvoor zij statutair ook niet bevoegd is.
Dat de lidstaten al dan niet toestemming hebben gegeven om bij delegatie handelingen te stellen en/of beslissingen te nemen die buiten de statutaire bevoegdheid van de EU vallen, is niet van aard om aan de door de EU gestelde handelingen een regelmatig karakter te verlenen.
De regel is heel simpel : de statuten van een onderneming, organisatie of instelling bepalen de grenzen van de bevoegdheid. Alles wat niet uitdrukkelijk toegelaten is in de statuten, is VERBODEN.
Voor wie het niet begrijpt : een onderneming die krachtens haar statutair doel bevoegd is om fietsen te fabriceren en verkopen mag geen appelen en peren verkopen.
In het geval van de Europese instellingen is het nog net iets complexer nu uitdrukkelijk voorzien is dat defensie, gezondheid en grondrechten van de burgers een nationale bevoegdheid is, dus eigenlijk geldt er een dubbel verbod : 1) de EU is krachtens haar statutaire doelstellingen niet bevoegd en 2) defensie, gezondheid en grondrechten zijn uitdrukkelijk uitgesloten.