Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Blz 4In beginsel is openbaarmaking voor iedereen (§2.3.2).
Er zijn echter drie uitzonderingen:
I. Ten eerste wanneer het gaat om het verstrekken van informatie aan een verzoeker die op hemzelf betrekking heeft. (§2.3.3).
II. Ten tweede wanneer verzoekers een zeer groot belang hebben bij bepaalde informatie, maar die niet voor iedereen openbaar gemaakt kan worden. Het gaat hierbij dan om informatie die niet op henzelf betrekking heeft maar hen wel rechtstreeks raakt (§2.3.4).
III. Tot slot kan een bestuursorgaan ten behoeve van onderzoek toegang verlenen tot bepaalde informatie die niet voor iedereen openbaar gemaakt kan worden (§2.3.5).
1: Als het gaat om verstrekking van informatie aan natuurlijke personen en rechtspersonen van op henzelf betrekking hebbende gegevens.13 In dat geval wordt bij de belangenafweging op grond van de uitzonderingsgronden niet het belang van openbaarheid, maar het belang van de verzoeker afgewogen tegen de uitzonderingsgronden. Daarbij kan bijvoorbeeld dus geen beroep worden gedaan op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de verzoeker zelf. In de praktijk zal het vooral gaan om bestuursorganen die bij de uitvoering van hun taak een dossier over de verzoeker hebben aangelegd. Deze mogelijkheid is niet bedoeld voor informatie die langs andere weg verkregen kan worden. Denk bijvoorbeeld aan op de zaak betrekking hebbende stukken op grond van de Algemene wet bestuursrecht voorafgaand aan een hoorzitting of het recht van inzage van betrokkene op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Aan het verstrekken van de informatie kunnen voorwaarden worden verbonden zoals het niet of slechts beperkt verspreiden ervan. Overtreding van die voorwaarden is strafbaar. (blz 14-15)
2: Ook zijn er gevallen denkbaar dat verzoekers belang hebben bij informatie, die vanwege de uitzonderingsgronden niet openbaar gemaakt kunnen worden voor iedereen. Alleen als daarvoor klemmende redenen bestaan, kan besloten worden om bepaalde informatie uitsluitend aan verzoeker te verstrekken ondanks dat een uitzonderingsgrond uit artikel 5.1 of artikel 5.2 van toepassing is. Dit doet zich alleen voor als blijkt dat het achterwege blijven van openbaarmaking van informatie voor een bepaald individu onevenredig nadelig is. Dat sprake is van een dergelijke situatie mag niet snel worden aangenomen aangezien dat zou kunnen leiden tot uitholling van het systeem van de uitzonderingsgronden. Ook in dit geval kan het bestuursorgaan aan de verstrekking voorwaarden verbinden zoals het niet of slechts beperkt verspreiden ervan. Overtreding van die voorwaarden is strafbaar. (blz 15)
3: Een bestuursorgaan kan ten behoeve van historisch, statistisch, wetenschappelijk of journalistiek onderzoek inzage bieden in informatie waarop één of meer uitzonderingsgronden van toepassing zijn. Onderzoekers worden dan gevraagd een geheimhoudingsverklaring te tekenen of zij worden tijdelijk benoemd in een ambtelijke functie om zo te waarborgen dat de belangen van derden (door middel van een geheimhoudingsverplichting) worden beschermd. Anders dan bij artikel 5.5 of artikel 5.6 hoeft het bestuursorgaan niet eerst na te gaan of de informatie openbaar kan worden gemaakt. Het bestuursorgaan is niet verplicht om toegang tot de informatie te bieden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er onvoldoende capaciteit is bij het bestuursorgaan, de te onderzoeken informatie zich niet leent voor toepassing van deze mogelijkheid of de vertrouwelijkheid niet is gewaarborgd. Het overtreden van het verspreidingsverbod is strafbaar. (blz 15)