neuropathie

isigny

New member
Hoi allemaal,

Ik heb sinds enkele weken de symptomen van neuropathy: pijn, tintelingen, 'slapend' gevoel in vooral de benen.

Ondanks ik al enkele jaren low carb eet, vroeg ik mij af waardoor dit kwam.
Misschien kunnen jullie mee nadenken?

Eerst dacht ik dat het door een domme fout was die ik had begaan, nl. door industrial grade DMSO te gebruiken. Hierin zouden toxines zoals pesticiden in kunnen zitten en pesticiden zijn neurotoxisch. Er staat wel 99,98% purity op de fles, maar ik las pas achteraf dat je altijd medical grade moet gebruiken..

Toen dacht ik dat het aan mijn veelvuldig kombucha gebruik kon liggen. Misschien toch teveel suikers? Of zou het lactic acidosis kunnen zijn? Er is een link tussen lactic acidosis en neuropathy en er zou een vrouw gestorven zijn aan lactic acidosis door kombucha gebruik, maar dat lijkt eerder speculatie te zijn en niet echt bewezen?

Nu denk ik eerder dat het aan phenibut ligt. Dit is een medicijn die ik af en toe eens neem en die op de GABA receptoren werkt. Na eventjes te googlen, vraagt iemand zich ook af op een forum of dit medicijn een effect heeft op de insuline aanmaak na het lezen van een studie ivm GABA en oa Baclofen, een ander medicijn die qua chemische structuur erg op phenibut lijkt:

"GABA inhibited not only the first phase but also the second phase of glucose-induced insulin secretion. A GABAB-receptor agonist, baclofen, also inhibited both phases of insulin secretion induced by 16.7 mM glucose. Furthermore, GABA inhibited the rise in cytoplasmic Ca2+ of Beta-cells in response to 16.7 mM glucose. These studies indicate that GABA decreases Beta cell secretory activity mainly in response to glucose. These inhibitory effects of GABA on insulin secretion may be mediated through GABAB-receptor and the inhibition of the rise in cytoplasmic Ca2+"

Ik hoop dat natuurlijk aangemaakte GABA geen negatieve invloed heeft op insuline secretie, want dat is nu juist hetgeen wel werkt tegen stress/angst.

Wanneer ik phenibut gebruik voel ik ook een licht zuurderige pijn in de rechterkant van de maagstreek. Andere phenibut gebruikers hebben dit ook al gemeld op fora.

In ieder geval geloof ik dat er een bepaalde factor is die de neuropathy in de hand heeft gewerkt, naast andere onderliggende factoren zoals genetische aanleg en chronische stress wellicht. Ik moet nu echt nog meer op mijn koolhydraat inname letten of ik voel de tintelingen al.

Het supplement MSM helpt wel, maar ik moet er ook veel van nemen. Momenteel 4 x 5 gram per dag. Ik doe er ook wat natriumbicarbonaat bij. Is het normaal dat MSM een beige kleur aan je stoelgang geeft of komt die door een verzwakte pancreas/ lever ?

Mijn laatste bloedtest is vorig jaar genomen en toen was mijn nuchtere glucose waarde 98 mg/dl. Ongeveer 5 jaar terug 84 mg/dl en nog ervoor 84 mg/dl. De referentiewaarden liggen tussen 55-99 mg/dl dus vlgs de arts nog 'normaal'?? Ik las nochtans dat in Nederland die waarden lager liggen, klopt dit? Dan zou ik officieel diabeet zijn in Nederland?

Bezinkingssnelheid (hematologie) was 16, terwijl de referentiewaarden tussen 0 en 15 horen te liggen vlgs het labo. Ik ben niet zeker of dit ook iets met insuline enz te maken heeft?

Andere abnormale bloedwaarden: bij de nierfunctie: ureum ligt op 14 (referentiewaarden : 16,6-48,5 mg/dl)

Totaal cholesterol: 353 mg/dl waarvan de LDL: 262 en de HDL: 79 is

Ik eet natuurlijk cholesterol rijk, maar dat zou de cholesterol niet mogen verhogen?

Nog andere tips zijn welkom.

Hi isigny, dit zijn allemaal best wel specifieke zaken waar je naar vraagt, ik weer niet of een forum daarvoor de beste plek is. Misschien een idee om hulp hierbij in te schakelen? Al is goede hulp dun gezaaid.

@isigny
Ik heb sinds kort ook weer wat neuropathie verschijnselen, zo lijkt het in ieder geval. Bij mij komt het zeer waarschijnlijk door m'n kwikbelasting. Maar deze symptomen zijn lange tijd weg geweest en ik vermoed dat het komt vanwege de gelatine van Great Lakes die ik zo'n 2 jaar genomen heb. Maar daar ben ik nu mee gestopt vanwege klachten van de glutamaat (brainfog) die erin zit en toeval of niet, nu heb ik weer wat van die klachten terug.

Dus andersom zouden bij jou misschien die neuropathie-klachten ook kunnen verminderen met Great Lakes gelatine of bottenbouillon als je geen last hebt van glutamaat. Of neem je dat al?

Het is dan misschien nog steeds een vorm van symptoombestrijding, dus dan zou je nog moeten uitzoeken wat de werkelijke bron is van je klachten (phenibut?).

Mark

@Tanja,

ja ik dacht hier betere hulp te kunnen vinden dan bij een arts want die laatste hebben enkel pijnmedicatie om de symptomen te maskeren terwijl de ravage onderhuids dan wel doorgaat.. :/

@ Mark,

Ik heb toevallig onlangs de groene bus van Great Lakes besteld. Daar doe ik een schep van in m'n soep als ik het niet vergeet, maar de MSM werkt zeker ook.

Dat wist ik niet ivm de glutamaat. Ik heb het supplement l-glutamine ook besteld en dit zou oa in glutamate geconverteerd worden en wederom helpen bij de aanmaak van GABA in de hersenen.

Ik heb het eventjes gegoogled en een artikel gevonden op Mercola's site. Het is blijkbaar gevaarlijk in hoge dosissen. Gelukkig dat ik er nu over lees, want ik had het anders niet geweten.

Ik hoop dat neuropathie schade altijd nog omkeerbaar is?

Hoe zit het eigenlijk met de voedingswaarde van kippenbouillon tegenover runder bb? Is dat gelijk? Vind kip bouillon nl veel lekkerder....

Ok bedankt voor het artikel, Mark.
Ik denk niet dat ik leaky brain heb, want ik heb al pure GABA supplementen geslikt en daar voel ik niks van. Naar het schijnt is dit omdat het de blood brain barrier niet kan passeren, maar sommigen voelen hier wel de effecten van en dat is omdat ze een leaky blood brain barrier hebben. Het kan dus ook een manier zijn om te weten of je 'leaky brain' hebt of niet..

Voor wie nog last heeft van neuropathie, ik las dat infrarode sokken helpen om de bloedcirculatie te stimuleren. Ze verkopen nu ook een soort infrarode spray gemaakt op basis van nanotechnologie waarmee je sokken, kledij en je lakens bijvoorbeeld mee kan sprayen, maar ik ben niet zeker of dit evengoed werkt als een gewone infrarode lamp? Het zou wel handig zijn om dag en nacht aan de infrarode stralingen blootgesteld te worden..

@ Isigny

Heel herkenbaar verhaal. Mijn zoontje had in het verleden vergelijkbare klachten.

Het goede nieuws is dat bij een tijdige juiste behandeling de klachten verholpen kunnen worden.

Neuropathie wordt vaak veroorzaakt door een overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen waardoor belangrijke vitamines of mineralen niet goed door het lichaam worden opgenomen. Hierbij kan je denken aan een tekort aan magnesium en vitamine B12 die vaak pijnklachten veroorzaken. Dit blijkt vaak samen te hangen met te weinig maagzuur, aanmaak van te weinig enzymen door de alvleesklier en niet goed functionerende darmen.

Tevens zijn er medicijnen die de opname van vitamine B12 niet ten goede komen wat tot neuropathie kan leiden.
http://vitamineb12tekort.nl/vitamineb12-tekort-oorzaak-medicijnen.php

Werd je al getest op aanmaak van het DPP-IV enzym ? Misschien speelt er ook een niet eerder opgemerkt B12-tekort waarvoor checklists zijn.

Bijgaand enkele andere links die je verder op weg zullen helpen :
http://exorfinen-analyse.nl/
http://exendo.be/wp-content/uploads/2013/07/Endorfine-deel-2.pdf
http://exendo.be/dpp-iv-enzym-onderzoek-en-referenties/#DPP-IV enzym remmende factoren
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=636&
http://stichtingb12tekort.nl/vitami...kunnen-hebben/wanneer-testen-op-vitamine-b12/

@ Viviane,

bedankt voor de links. Ik zal ze straks eens bekijken. Bij mij ligt het echter niet aan vitamine B12 tekort, want daar had ik bij de laatste bloedtest 'teveel' van, maar neuropathie kan aan verschillende oorzaken liggen. Mijn alvleesklier is wel verzwakt denk ik, dus extra enzymen ga ik ook nemen.

@ Isigny

Neuropathie kan inderdaad door verschillende factoren veroorzaakt worden. Een bloedtest om te bepalen of er van een B-12 tekort sprake is, blijkt in de praktijk niet altijd betrouwbaar uit te pakken. B12 en foliumzuur dienen nl. in samenhang met elkaar bekeken te worden. Vandaar dat ik het B-12 tekort nog niet als optie afschrijf.

Werd het foliumzuur bij je bepaald ? Een hoog foliumzuurgehalte in het bloed(>31pmol/l) maskeert nl. een te laag vitamine B12-waarde. Het komt erop neer dat de B-12 waarde te hoog of normaal lijkt, terwijl dit niet het geval is om de reden dat er een tekort op cel- en weefselniveau speelt. Bij mijn zoontje bleek dit te spelen.

Er zijn ook verschillende gradaties van een B-12 tekort. Een te lage waarde in het bloed is de ergste gradatie. Een tekort op cel- en weefselniveau valt niet altijd uit een bloedtest af te leiden.

Een niet goed werkende pancreas kan inderdaad heel wat verklaren.

Bijgaand enkele links die verder op alles ingaan
http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=414
http://www.menssana.nu/pages/nl/publicaties/ziektebeelden/vitamine-b12-tekort.php

@ Viviane,
mijn bloedtest resultaten zijn wel van een jaar geleden, dus ik zou eens een nieuwe moeten laten afnemen, maar bij de laatste was mijn foliumzuur gehalte ook normaal:16,5 mcg/L en de referentiewaarden zijn tussen 4,6 en 18,7 .

Ik heb de laatste tijd wel gesupplementeerd met niacine, een vorm van vitamine B3, dus ik hoop dat ik daardoor niet de andere vitamine B's naar omlaag heb gehaald, maar ik eet af en toe kippenlevertjes dus ik vermoed van niet.

Een andere B-vitamine die belangrijk is in het voorkomen van veel diabetes gerelateerde complicaties waaronder neuropathy, nl. benfotiamine, een in vet oplosbare vorm van vitamine B1.

Alpha lipoic acid helpt ook tegen neuropathy.

Neuropathy kan idd aan veel dingen liggen, zoals ik zelf al lees: pancreatitis, B-12 tekort, schildklier ziekte, diabetes,artrose,..

Nu heb ik toevallig toch gelezen op een forum een paar mensen die neuropathie symptomen kregen door extra niacine in te nemen. Ik vermoed dat het toch de balans met de andere B-vitamines kan verstoren en door het tekort aan de andere vitamine B's (B1?) dit kan doen veroorzaken..en/of is het omdat niacine synergetisch werkt met chroom en die laatste is belangrijk om de bloedsuikerspiegel te regelen.

Daar ga ik binnenkort eens mee supplementeren en zien of het beter wordt..

@ Isigny

Zelf vermoed ik dat een nieuwe test in jouw geval niet nodig zal zijn. Het foliumzuurgehalte werd in jouw geval bij de afgenomen bloedtest in de eenheid mcg/liter uitgedrukt. Dit stemt overeen met nanogram per milliliter.

Deze eenheid is niet hetzelfde als nmol/liter waar ik het eerder over had. Hiervoor is er een omrekentabel ng/ml naar nmol/liter waarvan ik die van Erasmus MC aangehouden heb. De waarde van 16,5 dien je dan met 2,265 te vermenigvuldigen. Dan kom je uit op de waarde van 37,37 wat meer is dan 31.

Misschien wist je niet dat er samenhang kan zijn tussen B-12 tekort en diabetes. Wij werden hierop gewezen door Dr. Reijnen om de reden dat wij een familielid met deze problematiek hebben.
In de aanvangsfase speelt er dan een exocriene pancreasinsufficiëntie wat behandeld wordt met inname van pancreasenzymen in combinatie met B-12 zuigtabletten.
http://www.menssana.nu/pages/nl/publicaties/ziektebeelden/exocriene-pancreas-insufficientie-epi.php

Je kan in jouw geval een proefbehandeling met B-12 zuigtabletten overwegen. Op dit vlak hebben 2 personen in mijn omgeving goede ervaringen met de B12 Trio Forte S.L.

1 tablet B12 Trio Forte S.L. van apotheek Mierlo Hout bevat 2500 mcg methylcobalamine, 2500 mcg adenosylcobalamine en 400 mcg foliumzuur.

Voor een volwassene wordt, afhankelijk van de ernst van de klachten, uitgegaan van een dosering van 2 tot 4 zuigtabletten per dag. Hierbij is het raadzaam om met 1 of 2 zuigtabletten per dag te beginnen en te kijken hoe je lichaam hierop reageert. Voldoende water drinken is hierbij belangrijk. Het familielid met diabetes ondervond reeds een positief effect na inname van 2 maal daags 1 zuigtablet.

Meer hierover zie
http://www.mierlohout.nl/contactinformatie/index.html

Ik drink de laatste 3 weken bij ontbijt een mok bottenbouillon gemaakt op de slowcooker. Ik merk, geen idee of dit hierdoor komt dat ik wat suffer voel, dus niet uit mijn woorden kan komen ofwel ook slaapproblemen. Maar toch niet vermoeid wakker word. Zou dit toch hierdoor kunnen komen? Blijft een raadsel met die glutamic acid..

@ Viviane,

bedankt voor de uitleg. Ik heb juist een reeks supplementen ontvangen die ik moet uitproberen, maar ik dacht dat ik misschien eerst met pancreas enzymen moet beginnen om die te ondersteunen?

Als ik het goed heb begrepen kun je pancreatitis krijgen door een tekort aan vitamine B12, maar aangezien ik geen vegetariër ben en kippenlevertjes eet zie ik niet in hoe dit zou komen..? Misschien kan je ook het probleem hebben van een gebrekkige vitamine B12 opname door een al slecht werkende pancreas..?

Het begint mij nu ook te dagen dat ik zal moeten supplementeren met vitamine B12 aangezien de hoge waarden uit mijn bloedtest waarschijnlijk duiden op een gebrekkige opname.

Hier een quote van een ander forum

High serum B12 can be caused by a functional B12 deficiency. In that condition, there is enough B12 in the body, but the cells are not able to use it properly, so they export it back to the blood, and it builds up there, bound to haptocorrin. After about a week, the haptocorrin-bound B12 is imported by the liver and recycled via the bile to the gut. This is the salvage and recycle pathway for B12. The cells of the body in general are not able to use this B12. Only the liver can import it. The other transporter of B12 in the blood is transcobalamin, and this is the one that carries B12 from the gut to the cells in general.

High serum B12 per se is not harmful, but it indicates that there is an issue with B12 utilization.

According to the GD-MCB hypothesis, a functional B12 deficiency is part of the pathophysiology of ME/CFS, and it is caused by glutathione depletion.

@ Isigny

Er is inderdaad een samenhang tussen een niet optimale samenwerking van de pancreas en de opname van vitamine B12.

Pancreasenzymen al dan niet met vitamine B12 is de beste oplossing om dit te verhelpen.

Even een kleine kanttekening, ik had er ook nog nooit van gehoord en kan er zeer weinig over vinden, maar weet dat teveel vit B12 ook pijnklachten, (in dit geval aan de voet) kan veroorzaken. Dit werd vastgesteld mbv kinesiologie en sinds het weglaten van supplement is de pijn langzaam weggetrokken.

@Isigny, Heb je al uitgezocht welke pancreas enymen je gaat geb ruiken?

Ik had een paar maanden terug enzymen van het merk Enzypharm, (Cerebrase en Vasolastica) en sindsdien zijn mijn darmklachten heel goed verbeterd.
Nu neem ik ze niet meer omdat ik Hepa Gastreu R7 neem voor de lever en de gal. en omdat ik wil voelen wat dit middel voor me doet.
Ik vraag me zowiezo af of ik eindeloos moet doorgaan met bovengenoemde middelen. Eerst maar even aankijken. Voor de pancreas wil ik ook nog wel proberen wat dat doet.
Sinds 2009 ben ik bezig mijn klachten aan te pakken en nu na o.a. die enzymen geef ik mezelf een 1 op een schaal van 10-1.
Mijn doel in de toekomst is verbetering van de vertering, daar schijnt de pancreas nog een belangrijke rol in te spelen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan