neuropathie

@liesje,

ik had er nog liggen van het merk American Biologics. Ik merk het ook meteen dat de spijsvertering erop vooruitgaat. Ik ben niet zeker wanneer je ze moet innemen, voor, tijdens of na de maaltijd? Tot nu toe neem ik ze vlak voor de maaltijd.

Ik denk dat het wel een tijd kan duren voor de pancreas genezen is en dus geen extra ondersteuning meer nodig heeft.

Symptoms of poor pancreatic function (pancreatic insufficiency) do not occur until about 90% of pancreatic function has been lost

!! De achteruitgang van de pancreas is dan ook al een hele tijd aan de gang nog voor men het door heeft neem ik aan.

Bovenvermelde quote komt uit deze site die zoals je zelf ook al aangeeft om de spijsvertering te helpen met supplementen, voeding en kruiden.

Andere te overwegen supplementen:
natriumbicarbonaat
MSM
By taking MSM regularly, your cells become permeable and the pancreas begins to be repaired. The blood sugars are not being absorbed through the cell walls and the body becomes healthier. After a few months on MSM, the pancreas should become self regulating, balancing your sugar levels.
kurkuma
"Professor Doctor van Eijck: “.. er is gewoon medische literatuur over de aangetoonde werking van kurkuma. Die informatie stuur ik nu ook door aan mijn patiënten. Je moet het wel elke dag door je eten doen. En dan werkt het net zo goed om de groei van kankercellen af te remmen als chemotherapie. Daarnaast zijn spruitjes een goed groente voor patiënten met alvleesklierkanker.”

Verder lees ik dat citroenen, gember en zoethout ook goed zijn voor de alvleesklier.

Heel belangrijk ook om stress levels naar beneden te krijgen. Ik heb net valeriaan root extract uitgeprobeerd en het lijkt te helpen! Ik zal nog eens een hogere dosis nemen en overweeg om dit alle dagen te nemen.

Nu heb ik sinds een tijdje vitamine b12 tabletten om onder de tong te laten smelten besteld met foliumzuur en en nieuwe bloedtest laten doen.

Mijn vit B12 staat nu nog hoger (boven de 2000). De arts raadde mij aan om daar mee te stoppen omdat je er 'vette lever' van kunt krijgen en het is ook slecht voor je nieren.

Nu dacht ik indien je wel voldoende vit B12 absorbeert en extra supplementeert, dan moet je lichaam de overtollige vit B12 kwijtgeraken via de urine (waardoor de nieren overbelast kunnen raken?) en eventueel ook nog in je lever worden opgeslagen (>vette lever?), maar in mijn geval indien niet voldoende wordt opgenomen door slechte spijsvertering en zwakke pancreas vermoed ik en je supplementeert met een gemakkelijk absorbeerbare vorm van vit B12, dan is er nog steeds veel vit B12 die niet opgenomen wordt (maar toch meer dan anders) vandaar het hoge gehalte in het bloed, maar hier hoeven de lever en nieren niet extra belast voor te worden, of heb ik het mis?

@ Isigny

Wat een vreemd verhaal. Na het opstarten van een B12 behandeling heeft een bloedanalyse helemaal geen zin meer !

Heeft jouw arts al gehoord van de A- en B-criteria die bij een tekort optreden ? Hij zou beter zich een keer goed gaan inlezen op de site van Stichting B12 tekort. Stoppen met suppletie is niet altijd verstandig !

Een hoge B12 waarde in het bloed betekent trouwens niet dat er geen tekort kan spelen op cel- en weefselniveau. In jouw geval zou ik second opinion vragen bij een op die vlak kundige arts.

Welke dosering heb je momenteel, misschien kan je wel in dosering teruggaan. In veel gevallen volstaat een lage dosering B12 gaan van b.v. 500 of 1000 mcg per dag onder de variant van methyl- of de combinatie van methyl- en adenosylcobalamine.

momenteel heb ik 1000 mcg cyanocobalamin + 400 mcg foliumzuur per tablet van Swanson. Hiervoor had ik een merk die methylcobalamine gebruikte.Ik weet dat de methyl beter is, maar ik had blijkbaar de ingredienten vergeten te lezen toen ik mijn nieuwe supplementen kocht. Soms neem ik meerdere tabletten per dag. Afhankelijk of ik de tintelingen voel.

Ik heb de indruk dat carnitine ook werkt, misschien nog beter in samenwerking met andere aminozuren zoals taurine, l-arginine, glutamine en MSM.

Ja neen mijn arts heeft zeker nog nooit gehoord van A- en B-criteria die bij een tekort optreden..

De cyanocobalamine is niet de goed opneembare variant van B12. Hiervan wordt slechts 2 % door het lichaam opgenomen.

Ik zou zo snel mogelijk op biologische actieve variant van B12 op basis van methyl- of de combinatie van methyl- en adenosylcobalamine gaan innemen.

Bijgaand het lijstje met de A- en B-criteria van een B12 tekort.
https://hhhpraktijk.nl/node/143

Bedankt voor de link.

Ik heb nu ook gemerkt dat ik minder tintelingen voel wanneer ik geen kombucha drink, maar in de plaats daarvan water met citroensap.

Ik weet niet of de suiker in de kombucha nog te veel is voor mij, maar citroen bevat blijkbaar iets wat juist goed is tegen neuropathy:

a study performed by the Central Food Technological Research Institute looked at how geraniol, a phytonutriant found in lemon, aided in reversing diabetic neuropathy.

Lees dit artikel ook eens:
WASTING SYNDROME, SWOLLEN LYMPH NODES AND NEUROPATHY SUCCESSFULLY TREATED WITH LEMONS AND OLIVE OIL
Several persons with neuropathy have reported complete remission of their symptoms in about 14 days

volgens mijn laatste bloedtest heb ik nu nog meer vitamine B12 in het bloed na een tijdje te hebben gesupplementeerd met vit B12 zuigtabletten.
Volgens de arts moet ik daarmee stoppen omdat je 'vette lever' kunt krijgen van teveel te supplementeren en het is ook slecht voor je nieren.

Nu vraag ik me af of dit wel geldt in mijn situatie. Als ik het goed heb begrepen dan kan je vette lever krijgen van te veel te supplementeren met bepaalde vitamines omdat wanneer je er al voldoende in je lichaam hebt en je krijgt een teveel, de nieren moeten dit kwijt zien te geraken via de urine en worden misschien over-actief waardoor dit problemen kan geven en voor de rest wordt het opgeslagen in de lever?
Maar indien je niet voldoende vit B12 absorbeert en het circuleert enkel in je bloed, dan krijgt je lichaam misschien het signaal niet dat de nieren en lever een 'teveel' moeten gaan wegwerken, waardoor je de kans op 'vette lever' en schade aan je nieren in mijn situatie niet oploopt?

Voor de rest vraag ik me ook af indien mijn vitamine B12 gehalte nu nog hoger lag ondanks supplementeren, wil dat zeggen dat ik de zuigtabletten nog steeds niet absorbeer of misschien toch een beetje en de rest in mijn bloed circuleert waardoor het gehalte nog steeds hoger ligt?

Mijn foliumzuur was ook te hoog btw. Ik heb nu een merk waar enkel vit B12 inzit, maar soms gebruik ik een merk met toegevoegd foliumzuur.

Ze bevatten 1000 mcg vit B12. Soms neem ik meer dan één afhankelijk van mijn symptomen. Ik ben nog aan het uitzoeken of ik minder tot geen of wel kombucha moet drinken.

Met het feit dat diabetes ook 'fatty liver disease' kan veroorzaken , zit ik toch een beetje met een dilemma ivm die hoge vit B12 supplementatie..

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan