Niet-biologische, betaalbare kwaliteitsproducten

Twee zeer goedkope en erg gezonde dierlijke voedingsmiddelen:

1. Runderhart

Ik koop deze altijd bij de boeren waar ik ook mijn melk/kefir en ander vlees haal.

Meestal hebben ze het wel voor een paar euro per kilo.

Ik heb laatst zelf gevraagd of ik het hart van de te slachten koe kon kopen.

Ik heb hier 4 euro de kilo voor geboden en dat was goed. Sommige boeren laten het gewoon bij de slager liggen omdat ze het niet kwijt raken blijkbaar.

Dus runderhart van biologische en grasgevoerde runderen voor 3 a 6 euro per kilo.

Deze kan je heel goed gebruiken in een beef stew (half hart,half braadlap bv):



Of gewoon net als biefstuk kort opbakken. Vind ik persoonlijk niet zo lekker maar het kan wel.

2. Bij mij kan je op de markt een kabeljauwkop kopen voor 1 euro per kop.

Deze zijn soms zo groot dat er wel 500 gram vlees vanaf komt!

Volgens de Inuit is het vlees van de kop nog gezonder dan de rest van de vis.

Daarbij heb je dan nog de botten waar je in een half uurtje een perfecte visbouillon van kan maken boordevol mineralen e.d.

Je kan hiervan een soort 'paella' maken, dan gebruik je de bouillon om de rijst in te bakken of te koken. Of je maakt een vissoep:

http://www.kookse.tv/recept/vissoep

ps. het vlees van deze koppen is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als visfilet.

Sommige delen wel maar andere hebben een ietwat andere structuur. Maar daarom zeker niet minder lekker vind ik.

 
@Pike: krijg je bij de kop van de vis ook nog de graten om soep van te trekken? Ik heb laatst de kop van een sardientje aan de kat gevoerd, hij kreeg hem niet weg. Het sardientje is trouwens opgepeuzeld door mijn dochter, ze heeft er erg van genoten. Maar de volgende keer zal ik de kop maar bewaren dan :-)

 
Nee de graten krijg je er in principe niet bij maar die kabeljauw koppen zijn vaak zo groot dat je echt genoeg bot/graat hebt om bouillon van te trekken.

Als je extra graten wil dan krijg je die neem ik aan er ook nog wel gratis bij.

Zo'n sardientjeskop zal niet veel vlees opleveren ben ik bang. Zeker in vergelijking met een kabeljauwkop:

http://www.greenpeace.nl/Global/nederland/image/2009/11/market-trader-with-large-cod-i.jpg

:mrgreen:

Bouillon trekken van koppen en/of graten van vette vis zoals sardien wordt niet echt lekker trouwens. Daar kan je beter andere vissoorten voor gebruiken.

 
Bedankt voor de tip. Dan vraag ik gewoon om kabeljauwkoppen bij de visboer. Het is een aardige man, dus hij wil best wat graten afstaan denk ik. Deze sardientjes zijn trouwens best groot! Hopelijk zijn ze niet gemanipuleerd ;-) Maar ze winnen het inderdaad niet van de kabeljauw :P

 
Kom net van de toko : preserved dutch butter. Extra gezouten en ingeblikt. Ingredienten staan er in het Indonesisch op. Het is zo'n jaren 1900-blikje en ik stel me zo voor dat de boter op die manier naar Indië vervoerd werd voor de Hollanders met heimwee. En misschien is dat wel nooit opgehouden: lemak mentega 82%. Erg goede boter. Enige toevoeging is zout en caroteen.

 
Op deze site worden plekken aangegeven waar je zelf wilde kruiden/bessen/noten kunt plukken, da's pas voordelig! http://wildplukwijzer.nl/

 
Ik kom ook zo nu en dan in de toko, maar ben toch wel sceptisch over veel producten. En ook al betreft het enkel groente, fruit of vis, dan nog is het maar de vraag hoe het geteeld of gevangen is. Ik denk dat de wetgeving, voorschriften en controle minder streng is in veel andere landen, met name armere landen.

Kokosmelk/room heb ik in de toko nog niet zonder twijfelachtige E-nummers aangetroffen, dus koop ik liever biologisch.

Ik koop soms nog wel eens exotische knollen bij de toko:

-cassave

-yam

-taro

-tayer

-lotuswortel

Of exotische vruchten:

-mangosteen

-tamarinde

Laatst had ik mekong-paling gekocht. Ik wilde toch eens ooit de paling geproefd hebben en hier in NL is de paling bedreigd en vers/rauw sowieso moeilijk verkrijgbaar. Maar ja, de Mekong is ook niet zo'n zuivere rivier, dus een aanrader lijkt het me niet.

 
Ik vraag elke week bij de visboer om visafval, 'voor mijn 4 katten' (not) :D. Ik krijg gratis koppen en staarten en kook er een heerlijke visbouillon van. Ik kan niet 100% garanderen dat al dit afval afkomstig is van wilde vis, maar ik kan aan het aanbod van de kraam zien dat het meeste wild is. Die meisjes hebben geen zin de kweekvissen voor mij tussen het afval uit te pulken, wat ik ook wel begrijp.

Overigens zijn beestenbotten ook niet duur, soms zelfs gratis te krijgen.

 
Greenfield rundvlees bij de AH. Volgens de website is het de ene helft van het jaar 100% grasgevoerd en de andere helft wordt er bijgevoerd.

Verder zag ik dat campina ook grasboter verkoopt. Deze was iets geler dan de de biologische roomboter die ik normaal koop. Maar ik weet niet of het 100% grasboter is.

 
Quote:
http://www.duurzamereten.nl/media/632971/is_niet_elke_noot_biologisch__trouw__11-01-2013_.pdf

en bij 2 per dag doe je lang met zo'n zak. Misschien eens bij een wereldwinkel kijken.

https://www.fatsforum.nl/topic/kokosproducten/page/4#post-49131


Ik had eens iets gezien op televisie over een een paar fietsers die heel noord en zuid amerika door fietste (twee de zuidelijk helft en twee de noordelijke helft). Die in zuid-amerika kwamen op een gegeven moment ook tot de ontdekking dat een bepaalde soort notenboom niet kon groeien in een mono culturebos. En dat wil je het regenwoud behouden juist die noten moet kopen (het was een programma wat hoofdzakelijk bedoelt was om te laten zien hoe hard de aarde op warmt en watvoor gevolgen dat geeft) Ik had de soortnoot alleen verkeerd vertaald van uit het engels. Maar het is dus de paranoot.

Maar een gemengd regenwoud zal nietzo snel bespoten worden.

De suikerpalm kan ook alleen overleven in een gemengd bos, dus die kan je volgens mij ook regelier kopen, moeten ze er natuurlijk geen gewone suiker bij hebben gemengd.

 
Nederlandse kweek mosselen. Het mosselzaad wordt in de waddenzee gevangen, dit wordt in de Oosterschelde aan netten opgehangen. De mosselen halen hun eten uit de Oosterschelde door het water te filteren. Ze worden dus niet gevoerd zo als somige mensen denken. En het Oosterschelde water is behoorlijk schoon.

 
Ik kom een keer in de paar maanden bij een boerderij waar ik mijn vlees haal,

deze verkopen alleen schenkel en soepvlees in een pakket,

als ik echt botten en gewrichten wil halen zal ik dat hier bij de slager moeten doen,

deze is goed bezig qua welzijn dieren maar gebruikt wel krachtvoer, kan ik hier botten bouillon van maken? of moet ik echt op zoek gaan naar een biologische slager? biologische slager is niet hier in de buurt bij mij

 
Dat zijn keuzes die je maakt debje-b. Uiteindelijk wordt gesteld dat je beter bio-industrievlees kunt eten dan geen vlees. Ga voor het hoogst haalbare, dus wat voor jou reëel is. En ondertussen kan je blijven zoeken naar "beter".

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan