G
Guest
Guest
Twee zeer goedkope en erg gezonde dierlijke voedingsmiddelen:
1. Runderhart
Ik koop deze altijd bij de boeren waar ik ook mijn melk/kefir en ander vlees haal.
Meestal hebben ze het wel voor een paar euro per kilo.
Ik heb laatst zelf gevraagd of ik het hart van de te slachten koe kon kopen.
Ik heb hier 4 euro de kilo voor geboden en dat was goed. Sommige boeren laten het gewoon bij de slager liggen omdat ze het niet kwijt raken blijkbaar.
Dus runderhart van biologische en grasgevoerde runderen voor 3 a 6 euro per kilo.
Deze kan je heel goed gebruiken in een beef stew (half hart,half braadlap bv):
Of gewoon net als biefstuk kort opbakken. Vind ik persoonlijk niet zo lekker maar het kan wel.
2. Bij mij kan je op de markt een kabeljauwkop kopen voor 1 euro per kop.
Deze zijn soms zo groot dat er wel 500 gram vlees vanaf komt!
Volgens de Inuit is het vlees van de kop nog gezonder dan de rest van de vis.
Daarbij heb je dan nog de botten waar je in een half uurtje een perfecte visbouillon van kan maken boordevol mineralen e.d.
Je kan hiervan een soort 'paella' maken, dan gebruik je de bouillon om de rijst in te bakken of te koken. Of je maakt een vissoep:
http://www.kookse.tv/recept/vissoep
ps. het vlees van deze koppen is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als visfilet.
Sommige delen wel maar andere hebben een ietwat andere structuur. Maar daarom zeker niet minder lekker vind ik.
1. Runderhart
Ik koop deze altijd bij de boeren waar ik ook mijn melk/kefir en ander vlees haal.
Meestal hebben ze het wel voor een paar euro per kilo.
Ik heb laatst zelf gevraagd of ik het hart van de te slachten koe kon kopen.
Ik heb hier 4 euro de kilo voor geboden en dat was goed. Sommige boeren laten het gewoon bij de slager liggen omdat ze het niet kwijt raken blijkbaar.
Dus runderhart van biologische en grasgevoerde runderen voor 3 a 6 euro per kilo.
Deze kan je heel goed gebruiken in een beef stew (half hart,half braadlap bv):
Of gewoon net als biefstuk kort opbakken. Vind ik persoonlijk niet zo lekker maar het kan wel.
2. Bij mij kan je op de markt een kabeljauwkop kopen voor 1 euro per kop.
Deze zijn soms zo groot dat er wel 500 gram vlees vanaf komt!
Volgens de Inuit is het vlees van de kop nog gezonder dan de rest van de vis.
Daarbij heb je dan nog de botten waar je in een half uurtje een perfecte visbouillon van kan maken boordevol mineralen e.d.
Je kan hiervan een soort 'paella' maken, dan gebruik je de bouillon om de rijst in te bakken of te koken. Of je maakt een vissoep:
http://www.kookse.tv/recept/vissoep
ps. het vlees van deze koppen is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als visfilet.
Sommige delen wel maar andere hebben een ietwat andere structuur. Maar daarom zeker niet minder lekker vind ik.