Laat ik positief beginnen:
Toen mijn vriendin en ik aan onze gezondheidsreis begonnen, hebben we veel baat gehad bij supplementen. Ik raakte tijdelijk helemaal in de ban van supplementen en overwoog zelfs om een orthomoleculaire opleiding te gaan doen via de CIVAS. Supplementen kunnen dus perfect zijn om noodverbanden te leggen, zoals ik zelf ook heb mogen ervaren.
Al vrij snel kwam ik er echter achter dat het nog beter is om te kijken niet naar voedingssupplementen maar naar voeding zelf. Ik ben nu 6 jaar verder en dit forum is hier o.a. het resultaat van. Ik geloof nu uitsluitend nog in natuurlijke en complete supplementen, zoals een zelfgemaakte Sole op basis van Keltisch zeezout, gefermenteerde levertraan, waterstofperoxide, jodium (Lugol's), dat soort dingen. Ik wil graag een gunstige uitzondering maken voor dierlijk schildklierhormoon en bijnierextract, maar alleen omdat we via de slager helaas niet aan schildklieren en bijnieren kunnen komen.
Nu de negatieve kant:
Ik ken hordes mensen die een orthomoleculaire reis achter de rug hebben van pilletjes, poedertjes en tabletjes die ze bijna bankroet heeft gemaakt (de supplementen zijn stervensduur) en geen steek verder zijn gekomen qua genezing. Deze mensen komen dan uiteindelijk bijv. hier terecht. Ik kan wel verklaren waarom ze niet genezen:
- Orthomoleculaire supplementen zijn isolaten en concentraten. Jij beweert een holistische kijk te hebben. Het feit dat je nu al meer weet over voeding dan de meeste van je collega's maakt jou zeer zeker een gunsige uitzondering, want over het algemeen zijn orthomoleculaire artsen en therepeuten niet of veel te weinig op de hoogte van voeding. Het holistische zit hem juist in de co-factoren die voeding meelevert, iets wat het supplement je niet kan bieden. De natuur biedt ons nooit 1 enkele stof, er is geen 'werkzame stof', er zijn alleen maar werkzame stoffen, meervoud dus. Het is dus heel tricky om bepaalde supplementen voor te schrijven in een bepaalde dosering, want het kan goed uitpakken en dan vul je tekorten aan, of het pakt verkeerd uit en dan verstoor je juist de balans nog verder. Dit denken in isolaten en concentraten komt op mij behoorlijk reductionistisch over, het tegenovergestelde van holistisch!
- Door je hoop te vestigen op supplementen bevorder je niet de consumptie van volledig en volwaardig voedsel, maar nog steeds het denken in pilletjes, poedertjes en tabletjes. Ik zie dit maar al te vaak terug bij zowel de orthomoleculaire artsen/therapeuten als bij hun clienten. Het komt dan kennelijk minder snel bij je op dat je met voeding alleen al wonderen kunt verrichten. Het is ook geen 'rocket science' die per se gebaseerd hoeft te zijn op de 'nieuwste wetenschappelijke inzichten': door simpelweg bewerkt gemaksvoedsel in te ruilen voor verse, lokale, gifvrij geteelde voedingsmiddelen boek je al vrij snel enorme gezondheidswinst! Who cares of dit wel of niet wetenschappelijk onderzocht is?
- Reguliere farmaceuten kunnen wel iets met die supplementen, vandaar dat zo'n beetje alle grote fabrikanten inmiddels zijn opgekocht. Je denkt dus aan alternatieve gezondheidstherapie te doen, terwijl je in werkelijkheid de zakken van de grote reguliere jongens aan het spekken bent! Door de steeds strenger wordende Codex-wetten worden vervolgens de werkzame doses van een bepaalde stof wettelijk verlaagd tot een verwaarloosbare hoeveelheid, waardoor je nog meer peperdure supplementen moet kopen om een werkzaam effect te krijgen. Waarom niet gewoon al dat geld steken in de juiste voeding?
- Ik kan bijna geen enkel supplement meer vinden dat geen schadelijke toevoegingen bevat als stereaten (transvetten), titaniumdioxide (witmaker, nanodeeltjes!), zoetmiddelen (aspartaam, saccharine!) en andere rommel. Als je volledige en volwaardige voeding koopt, vermijd je meteen het risico op inname van dergelijke ellende, die we via regulier gemaksvoedsel ook consumeren (vandaar dat boekje Wat zit er in uw eten?).
- Ten slotte is er nog de zorgvuldig verspreide mythe door de orthomoleculaire hoek dat we zelfs niet meer zonder supplementen zouden kunnen, omdat de bodem dusdanig verarmd en uitgeput is dat we automatisch zitten opgescheept met voedingstekorten, die alleen maar kunnen worden aangevuld met voedingssupplementen. Deze mythe gaat uit van de doorsnee 'supermarktlemming', zoals Ron Fonteine het zo mooi zegt, die zich bedient van kant-en-klaar-maaltijden, pakjes, zakjes, potjes en ander 'voedsel' (vulsel). Het probleem is niet zozeer de 'uitgeputte' bodems, maar uitputting (beroving) van voedingsstoffen door de reguliere voedselfabrikanten! Het alternatief is op zoek gaan naar boeren in de buurt die goed zijn voor hun bodem, of deze boeren nu biologisch zijn of niet. De maatstaf moet zijn: hoe behandelen ze hun bodem? Hierdoor beperk je de noodzaak voor suppletie tot een absoluut minimum of, nog beter, elimineer je zelfs de noodzaak hiervoor. En dat voor een fractie van de prijs van die dure potjes, pilletjes, poedertjes en tabletjes! Slechts nieuws voor jou en je collega's, goed nieuws voor de rest van de mensheid. Dat is ook de conclusie waar ik al vrij snel op uitkwam, zoals je bovenaan dese post kunt lezen. Vraagje: waar haalde de holenmens zijn supplementen, 3 grotten verderop? :wink:
Je hebt hierom gevraagd, dus nu kun je hem krijgen ook, Yassir!
Mike