Ojee... Eczeemplekjes op ons babymeisje, wat te doen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Hoi Frida,

Onze jongste dochter van 4 jaar heeft op dit moment geen eczeem meer (behalve laatst na het eten van een stukje chocolade). Ik denk dat het mede komt omdat ze geen eieren meer eet. De meeste kippen krijgen toch kippenvoer met een bepaald soja-bestanddeel (en ik denk dat zij daar verkeerd op reageert). Wellicht dat we op een gegeven moment zelf kippen nemen zodat ik zelf kan bepalen wat ze te eten krijgen. Dan kan mijn jongste dochter misschien ook weer eieren eten. Tot die tijd houden we het even zo. Ik denk dat het voor jullie interessant kan zijn om te bekijken hoe het eczeem van jouw dochter zich ontwikkeld op het moment dat ze even geen eieren meer krijgt. Misschien het proberen waard (ondanks het feit dat een zachtgekookt ei van goede kwaliteit erg goed is voor die kleine).

Wij zijn ruim een jaar bezig met het stapsgewijs doorvoeren van verbeteringen conform de principes van Weston Price. De jongste dochter was toen drie en ze kreeg toen nog geen orgaanvlees. Eind januari verwachten we weer een kleine. Dan kunnen we alles wat ik geleerd heb direct vanaf het begin toepassen.

 
Hoi Mack, dank je wel voor de interessante linken! Ik heb haar de laatste keer de borst gegeven half november, maar dat stelde niet zo veel meer voor. Alleen nog een paar knuffelslokjes in de ochtend. Naar de gastouder gaat ze al sinds september en ze vindt het daar heel fijn.

Als ik wat lees en zie over neurodermitis lijkt het wel veel op wat ze heeft. Ze heeft ook hele rode wangen. Voelen schraal aan en al vanaf haar geboorte heeft ze ook wat couperose plekjes. Vannochtend waren haar wangen heel rood en warm. We zijn samen in bad geweest met melk en gesmolten cocosolie. Heb haar lichaampje er ook mee ingesmeerd. Ze is vandaag helemaal niet fit, hangerig en ook opeens weer een snotneus... we zijn een nachtje naar oma geweest en daar is een kat. Haar vader is daar allergisch voor. Ik hoop ons dotje niet!

Dus het wordt in verband gelegd met scheiding. Ik ben vanaf haar geboorte altijd bij haar geweest. Ik werk twee dagen voor de klas (op het moment door mijn gezondheid nog niet) en de andere dagen werk ik vanuit huis. Ze is dus al tien maanden bij mama! En papa is ook voor zichzelf begonnen sinds een maand, dus we zijn er allebei erg veel voor haar. Ik kan eigenlijk geen grote veranderingen bedenken. Behalve dus dat ze niet meer bij mij drinkt. Dat was ook nog heel sporadisch (ik kolfde ivm terugloop, dus wat ik had kreeg ze via fles jammergenoeg.) De grootste verandering is dan toch het feit dat ze geen moedermelk meer krijgt maar de rauwe melk formule.

Mooi ook om te lezen in dat stukje dat de vlekken kwamen toen het beter ging. Dat lijkt dan wel weer op wat Mike schreef over ontgifting. Let's hope so!

@Satfat, gefeliciteerd met de komst van jullie tweede kleintje! Wat fijn! Ons meisje wordt dezelfde tijd (eind januari) 1 jaar. Goed idee om zelf kippen te houden (:

Ze eet alleen al maanden ei, dus waarom ze nu dan last van haar huidje krijgt. Zou het niet toch gewoon een melk allergie kunnen zijn? Ach, wat ik al kan opmaken uit jullie berichten is dat je er ook niet altijd achter kan komen. Voor nu knuffel ik haar extra veel. Ik wilde de draagdoek al weer omknopen, alleen ze weegt ruim 12 kilo, dus dat is nogal wat. Ze zit nu lekker te spelen en te kwebbelen, dus ziet er weer wat blijer uit dan net, maar ze is niet helemaal fit, kleine oogjes en die schrale warme wangen. En snel huilerig.

Toen we samen in bad zaten werden de vlekken op haar rug helemaal rood, zag het er nog heftiger uit. Ze heeft er geen jeuk aan gelukkig.

Satfat, mooi dat jullie kindje zo gezond eten krijgt, hoe reageert jullie omgeving erop?

Mack, is neurodermites een soort eczeem? Wordt het in verband gebracht met de psyche. Dat las ik even snel (via voornamelijk Duitse sites.)

Fijne zondag! Bedankt weer voor het meedenken!

 
Frida,

Eczeem kent vele namen, maar het meest voorkomende is constitutioneel of atopisch eczeem ( en wordt ook ook atopische dermatitis, neurodermatitis of neurodermitis genoemd. De naam neurodermitis verraad het inderdaad al dat het met de psyche, de zenuwen en dus stress te maken heeft.

Soms loopt de reactie op iets niet synchroon met de blootstelling, dat maakt het eigenlijk nog ingewikkelder.

Je kunt het zeker zien als ontgiften, dat is alle huiduitslag (en ontstekingen, welke symptomen eigenlijk niet?). Daarom is het ook zo belangrijk dat je het niet onderdrukt met hormoonzalf. De ontgifting moet dan via een andere weg plaatsvinden, in mijn ogen ook de reden waarom er zoveel kinderen die eczeem hebben later astma ontwikkelen.

Als je in bad zit worden alle soorten huiduitslag door de warmte rood, dat ziet er erger uit dan het is.

Veel knuffelen helpt altijd!

Oh ja, ik werkte ook helemaal niet toen mijn dochter eczeem kreeg en gaf ook nog borstvoeding. Het begon wel kort na het invoeren van andere voeding, dus daar verweet ik het aan. Gelukkig heeft ze geen jeuk.

 
Frida,

Weet je zeker dat jouw meisje bij de gastouders geen dingen te eten of te drinken krijgt die niet goed voor haar zijn?

Lia

 
Hoi Tanja, dank voor de uitleg! Ik zit heel de tijd te denken, mmm, wat zou het kunnen zijn. Gelukkig is ze nu weer een beetje opgeknapt, ze was net heel lamlendig en had/heeft 39 graden koorts en er komt een kies door zag ik. Fijn dat je ook zo lang bij jouw meisje hebt kunnen blijven en lang bv hebt kunnen geven!

Ik kan mij nog herinneren dat toen ze ongeveer 6 weken oud was ze last kreeg van berg. Op den duur zat haar hele hoofd eronder als een dikke harde plak! Ook werd het rond haar wenkbrauwen gelig. Maar ja, veel kindjes krijgen berg, maar ons dotje zat er wel even een tijdje helemaal onder (in dr gezichtje/hoofdje dan.) Ook toen ze geboren was zag ik wat adertjes op haar wangen, net als couperose. En rond de tijd dat ze voor het eerst naar de gastouder ging kreeg ze een klein droog plekje achter haar oor. Niks bijzonders denk ik.

We geven het meeste eten mee als ze naar haar gastouder gaat. En wat ik er van weet geeft ze ons meisje geen verkeerde dingen. Laatst had ze wel een beetje water met een paar druppels diksap van een ander meisje afgepakt (my god, met tien maanden drinken van een bijna 2 jarige afpakken (; ) en bijna opgedronken. Daar kan ik mij niet druk over maken.

Wel geeft ik haar de laatste twee weken voor het eerst een paar stukjes mandarijn, dat vindt ze zó lekker. Maar ze krijgt niet veel fruit. Soms wat appel, banaan of een paar stukjes mandarijn. Misschien dat ik even geen mandarijn meer geef en kijk wat er dan gebeurd.

Inderdaad fijn dat ze geen jeuk heeft!

Ik kijk het gewoon een tijdje aan en knuffel haar lekker veel!

Lieve groet

 
jaah dat denken wat het zou kunnen zijn, heel herkenbaar: om gek van te worden!

Berg is ook een teken van vervuiling, ben nu even naadje van de kous kwijt om er meer over te zeggen.

Misschien knapt ze op nu de kies door is.

 
:-) je hebt al heel veel geschreven en meegedacht! Dank je wel daarvoor!

Ojeetje, mmm, teken van vervuiling. Ik denk dat ik misschien te snel mijn zwangerschapsgewicht ben kwijtgeraakt, dat zou het destijds de reden van berg kunnen zijn, bedenk ik mij nu. Ik was ruim 20 kilo aangekomen en dat was er in no time weer af. Niet bewust, maar ik wist toen nog niet van weston af en at vega. Te snel afvallen is niet goed bij borstvoeding omdat die afvalstoffen dan ook in de melk komen. Dat wist ik wel. Maar ik had er toen geen erg in dat ik zo snel dat gewicht kwijtraakte. Daar was ik niet mee bezig, alleen maar met fijn borstvoeding geven. In de eerste paar maanden had ik een overproductie, ik voedde haar met een borst per x.

Denk denk denk, mmm, straks even niet meer denken, vast ook food for the soul :D

Ons dotje doet nog even een klein tukje en ik heb net een brouwsel met gehakt gemaakt, dat zal mijn eerste x gehak weer worden in 16 jaar, ieieie! Maar alles for the power!

Fijne avond en bedankt voor het meelezen!

 
Frida,

Niet goed voor je moederhart, ik weet het, maar ik moet dit zeggen:

Je vegetarisme heeft zeker te weten gezorgd voor voedingstekorten en zwakheden die je hebt doorgegeven. Berg is een schimmel op de hoofdhuid, couperose komt door te weinig maagzuur. De link met stress is ook al gelegd. Stress = zwakke bijnieren = te weinig maagzuur.

Je kleine is hormonaal uit balans en onthoud deze stelregel: een stabiele bloedsuikerspiegel is een stabiele hormoonspiegel. Zoet fruit als bananen, mandarijnen en zoete appels voeden de berg (schimmel) en dragen niet bij aan stabiele bloedsuikerspiegel. Deze blijft alleen in evenwicht door de consumptie van verzadigde vetten en complete eiwitten van de allerbeste dierlijke bron die je maar kunt vinden. Je kunt deze voeding evt. pureren met een staafmixer, een blender of een keukenmachine. Ik raad ook absoluut orgaanvlees aan!

Mike

 
Hoi Mike, pfff, en ik dacht zo gezond bezig te zijn destijds. Gelukkig at ik wel heel regelmatig vette vis, dus helemaal vega was ik niet. De berg is helemaal weer verdwenen. Dat heeft ze een tijdje gehad toen ze een aantal weken was.

Dank voor de heldere uitleg mbt de bloedsuikerspiegel en hormonen. Ze eet niet veel fruit, maar wel een beetje. Ik geeft haar bv wat geprakte banaan door de volle yoghurt van de boerderij in Doorwerth. Zou jij helemaal geen fruit meer geven dan? Hele andere vraag, ben jij eigenlijk (al) papa?

Mag ik eens vragen hoe een dag met hapjes volgens weston eruit ziet bij een baby van tien maanden? Ik heb het idee dat ze de opeens meer trek begint te krijgen! Hoeveel van de formule bv? Ze krijgt nu 3 flessen van ruim 200 cc.

Dus aan de organen... My god, nog voorkeuren? Zijn dat de complexe eiwitten waar jij het over hebt?

Dank dank voor jouw reactie, mijn mamahart kan het wel aan!

 
Ik verwijs opnieuw naar Gerrit. Hij is de expert, de eerste hier die zijn kind volgens WAPF/GAPS-richtlijnen voedt. Gerrit, als je meeleest, kun jij Frida adviseren omtrent de voeding voor haar kind?

Mike

 
Hee Mike, dank je wel voor de link met fijne info! En idd Gerrit is the man hiervoor :-)

 
Hallo, voor de geinteresseerden een update over ons meisje en haar vlekjes. Ik geef nog steeds de formule en heb besloten het nog uiterlijk 3 weken aan te zien voordat ik ons liefje laat testen. De vlekken werden eerst erger en ook roder en ik heb nu het idee dat ze een beetje aan het wegtrekken zijn! Ze zijn iig minder heftig en voelen minder ruw aan. Ik smeer haar om de dag helemaal in met gesmolten kokosolie en ze gaat ook in een melk/olie badje. Ze is dan helemaal lekker glibberig! Het lijkt wel of het iets helpt! I'll keep my fingers crossed! Heb ook kippellevertjes gehaald... iemand nog tips om dit lekker te verwerken zodat ze het eet? Ikzelf moet er even nog niet aan denken!

Fijne avond!

 
Als je de lever even kookt, dan klein snijdt en vervolgens even bakt in kokosolie of roomboter, dan een omelet ervan maakt, lust jij het ook :-).

Je kan je kleine meisje ook insmeren met ascorbinezuur, wel verdunnen natuurlijk, een afgestreken eetlepel op een liter water moet makkelijk gaan, je kan gewoon even proeven hoe zuur het smaakt. Als je dit doet voor de kokosolie, dan blijft de huid lekker zurig.

 
Hoi Gerard, dank voor de levertip! Zoals jij het beschrijft klinkt het idd bijna lekker! Ik heb geen ascorbinezuur in huis, wel arcelola poeder, kan ik dat ook gebruiken? Zurige huid = dus goed? Groetjes!

 
Acerolapoeder is minstens net zo goed. De huid is van nature altijd licht zuur. Door wassen en gebruik van allerlei middelen kan de zuurgraad veranderen, wat de huid dan gevoeliger wordt voor o.a. schimmels.

Het kan zijn dat een afgestreken eetlepel per liter wat veel is, begin anders meteen halve. Als er erg schrale of open plekjes zijn, dan kan je daar beter roomboter of honing op doen. Roomboter verzacht, honing geneest.

 
Telkens weer zie je dat een alkalische omgeving bevorderlijk is voor schimmels en bepaalde andere micro-organismes. Op de huid zie je dit terug als psoriasis, wratten of roos of berg van de hoofdhuid. In de maag en darmen zien we dit terug als candidawoekering. Hoezo is ziekte alleen maar verzuring? Het is evengoed een gevolg van alkalisering!

Mike

 
Ja, maar het lichaam houdt er verschillende zuurgraden op na, al naar gelang de eisen die aan het gebied gesteld worden. Sommige gebieden hebben ook een naam als het niet goed zit, bijvoorbeeld bij de zuurpruim 8)

 
Precies. In het mondgebied is verzuring onwenselijk, aangezien dit een alkalische pH hoort te hebben. In het maaggebied is alkalisering onwenselijk, aangezien dit een zure pH hoort te hebben. In het geval van de huid is alkalisering eveneens onwenselijk, omdat deze een zure pH hoort te hebben. Het is dus niet of het een of het ander, waarmee eens te meer wordt aangetoond dat het alternatieve ziekte-is-verzuring-dogma zijn beste tijd allang heeft gehad.

Mike

 
Frida, ik kreeg gisteren een vraag van een jong meisje over constitutioneel eczeem. Nu ben ik het forum aan het doorspitten voor wat tips om die ook op mijn blog te zetten.

Hoe is het eigenlijk met de kleine haar eczeem? Heb je de tips toegepast en heeft het geholpen?

Ik ben heel benieuwd.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan