Beste WPer,s
Mijn broer zegt het al een tijdje tegen me, ik zou eens op het forum van WP moeten kijken.
Dat heb ik dus vandaag maar eens gedaan, en was blij verrast over de vragen, reacties, en enthousiasme over onze olijfolie.
Ik ben namelijk Annemarie, en ben eigenaar van olijftuin de Vitsilomoeri uit Kreta.
Bij deze wil ik jullie laten weten wat de beste manier is om olijfolie te bewaren.
Vooral licht en zon zijn slecht voor olijfolie. Daarom zou je een extra vergine olijfolie die verpakt is in een doorzichtig glazen fles al nooit moeten kopen. Een olijfolie die al 6 maanden in het schap van de supermarkt staat in een doorzichtig glazen fles kan je net zo goed weggooien, de olie heeft al zijn smaak en goede eigenschappen verloren. Olijfolieproducenten die hun olie in doorzichtig glas verpakken hebben geen respect voor hun product, de kwaliteit is voor hun schijnbaar niet belangrijk als wel dat de fles er aantrekkelijk uitziet, en tja, olijfolie heeft een mooie kleur, dus een consument trapt daar al gauw in. Koop je olijfolie in de supermarkt let dan ook is op de productie datum, olijfolie bederft namelijk niet, maar na 2 jaar gaat de olie in kwaliteit achteruit. Hoe verser hoe beter.
De beste verpakking voor olijfolie is donkergekleurd glas, of blik waar ik onze olie in verpak.
Het is absoluut niet nodig olijfolie in de koelkast te bewaren.
Bewaar je olijfolie in een koele donker kelder of schuur, of gewoon in een keukenkastje.
In de wintermaanden op een koele plaats zoals bv een schuur, gaat de olie stollen, komt de olie op kamertemperatuur wordt ie weer mooi vloeibaar. Dit is onschadelijk voor de olie. Een ongefilterde olie zal vol zitten met vlokken als de olie koud is. Een gefilterde olie weinig of geheel niet.
In Maart was ik in Nederland en stond op een aantal markten om onze olie te promoten en te verkopen.Het was erg koud buiten, en al mijn olie was gestold! ik kon de mensen niet laten proeven want er kwam geen druppel uit het blikje...gelukkig kon ik bij de palingboer gebruik maken van de warmte van zijn rookoventje om de olie schenkbaar te maken zodat er geproefd kon worden!
Hopelijk heb ik met dit berichtje voor een aantal van jullie een tipje van de sluier op kunnen lichten.....graag sta ik tot jullie dienst als het gaat om vragen over olijfolie.