Toch maar even reageren op wat
@jpaternotte
over mij in de Kamer zei, in de wetenschap dat het waarschijnlijk allemaal zinloos is omdat feiten nooit tellen bij dit moddergooien.
Laat ik het kort samenvatten.
Jan Paternotte beweert dat ik de Holocaust ontkenner David Irving de beste historicus over de Tweede Wereldoorlog vind. En hij zegt dat ik dit op de tv heb gezegd, daarmee suggererend dat ik het bij ON op de tv gezegd zou hebben.
1. Ik heb dit in een Tweet gezegd, in 2011, dus ver voordat ON bestond. En nooit op de tv.
2. David Irving (inmiddels overleden) schreef tientallen boeken. Geen ervan ging over de Holocaust. Ik heb er daar een stuk of vijf, zes van gelezen, en deze boeken ontmaskeren het heersende narratief over WO2. Te beginnen met zijn baanbrekende boek over de Brits/ Amerikaanse bombardementen op Dresden, die een oorlogsmisdaad waren. Ooit een enorme bestseller. Nooit eerder had iemand die op durven schrijven. Maar adembenemend was bijvoorbeeld ook zijn Hitler biografie, waarin Irving het beeld recht zet dat Hitler een slecht inzicht had in oorlog voeren. En dat hij niet naar zijn generaals luisterde.
Irving schreef zijn boeken aan de hand van niet eerder geopende archieven, bijvoorbeeld van nazi kopstukken en Sovjet archieven. Ook baseerde hij zich op primaire bronnen, waar veel andere historici over WO 2 secundaire bronnen gebruikten. Zo sprak hij zelf met veel nazikopstukken. Iets wat je maar zeer zelden aantreft bij historici.
En ja. Irving maakte een fout door in een interview te verklaren dat er volgens hem geen gaskamers waren in Auschwitz. Vanwege die uitspraak belandde hij in Oostenrijk in een gevangenis. Na verder onderzoek concludeerde Irving dat hij een fout had gemaakt.
Is daarom de hele historicus Irving weg te zetten als een Holocaust ontkenner? Volstrekt niet!
Dan de reden voor mijn Tweet. Die lag erin dat Irving in Nederland in een besloten gezelschap geen lezing mocht geven over de nazitijd en homoseksualiteit. Ik noem dit onderwerp er maar even bij. Het ging zoals bijna altijd bij Irving dus helemaal niet over de Holocaust. Dat hij die lezing niet mocht geven, was al absurd, maar daar kwam nog eens bij dat hij, al in Nederland, niet eens meer in een hotel mocht slapen, en daarom moest onderduiken.
Ik heb hem toen nog even kort gesproken. Geen aardige man, geobsedeerd bovendien door Joodse samenzweringen. Maar wel een briljant, want dapper, en eigenzinnig historicus.
Maar als je dat zegt ben je in de ogen van Jan Paternotte zo ongeveer al zelf een Holocaust ontkenner, en gaat zoiets ook op voor de omroep
@ongehoordnedtv
waarvan ik een van de oprichters ben, en momenteel hoofdredacteur.
Dat is niets dan hetze en leugens.
Maar niemand zal Paternotte tegenspreken, want wie weet nu nog wie David Irving was, laat staan dat iemand zijn boeken las. Dus zullen veel mensen denken waar rook is, daar is vuur, of zoiets.
Allemaal lafheid en kuddegeest.
Mike