oorlog tegen de boer

Dank je voor je antwoord.

Maar dan heb ik het probleem toch nog steeds. Of bedoel je het dan ergens anders heenbrengen? Maar dan vindt de partnerduif het niet meer.

Dorothé

Niet zo moeilijk doen, dat zou ik doen. Als je kat hem opvreet, had de duif niet zo dom moeten doen en heft jouw kat een voedzame maaltijd binnen gekregen. Stel dat jouw bambihartje nooit geschokt zou worden, door bv stervende kleine schattige eendjes en alle kleine schatjes groot worden (12 pulletjes per nest per keer). Hoeveel jaar duurt het dan voor je je huisdeur niet meer open krijgt omdat er te veel eenden voor zitten? De natuur is vol overvloed. Als die duif in haar hele leven 2 duifjes succesvol groot weet te brengen, is haar taak volbracht.

Een beetje flauw dit, Frits. Dit is algemeen bekend. Het kan ook gebeuren dat het nest te vol is en een vogeltje per ongeluk uit het nest kukelt.

Mike

Als er zich een stoorzender tussen ons bevindt richt ik mij rechtstreeks daar op. Je houdt een tuin ook niet netjes als je onkruid laat woekeren.

Mike

Dorothé, je hebt het antwoord waarschijnlijk al. Ongeacht of ze eruit vallen of niet. In de natuur is het nog altijd eten of gegeten worden.
Als je kat daarmee een mazzeltje heeft zou ik me niet druk maken. Laat de natuur zijn werk doen. Misschien kun je het best weg halen als de kleintjes uitgevlogen zijn en het nest leeg is. Duiven hebben de neiging om telkens weer opnieuw op dezelfde plek een nest te maken. Grote kans dat ze volgend jaar weer terug komen. Misschien heeft je kat dat 2 keer mazzel.

Hoi Binc,

Ja, het blijft een dilemma. Maar ik moet het maar accepteren. De natuur is de natuur.

Maar in ieder geval voorkomen dat ze dan weer terugkomen volgend jaar.

Vorig jaar heeft hij het al geprobeerd. We hebben 2x een half nest weggegooid. Toen ik hem dit jaar weer in de weer zag, hebben we gekeken, maar het nest niet gevonden. Het was heel goed verstopt. Met alle gevolgen van dien.

Dorothé

Dat denk ik idd ook. Het maakt niet uit dat hij het probeert. Het is nu eenmaal jacht instinct wat getriggerd word en je kat word er blij van. Waarom zou je dat dan perse willen voorkomen?

Tja, omdat ik het toch wel gruwelijk vind. Ik weet dat dit gaat gebeuren. Dus de vogel is voor niets geboren en wordt voor de ogen van de ouders gewelddadig verscheurd. Ja, dat vond ik ook altijd verschrikkelijk in die natuurfilms.

Nooit vergeet ik het lieve zoete zebraatje wat door de krokodil verscheurd werd (Natuurdocumentaire).

ik lees nu een boek: Buit - een jachtjaar. Van Pauline de Bok. Het is een prachtig, bespiegelend boek over de jacht, onze plek in de natuur, en de terugkeer naar een simpeler, natuurlijker bestaan.

Ik heb daar interesse in gekregen omdat er in mijn hoofd de gedachte rondging, wat als we helemaal niets meer mogen vanwege de corona. Het idee van zelf jagen gaf me een vrijheidsgevoel. Misschien naïef. Ik zou zelfs wel denken om een jachtcursus te gaan doen.

Maar dat zal we wel niet van komen.

Toch is dit boek zeer interessant en wordt het gehele jachtproces beschreven, zelfs het schoonmaken van de buit. Ook hoe de jager in het leven staat.

Tja, uiteindelijk waren wij zelf ja ook jagers/verzamelaars.

Dorothé

Dat jagen is zo gek nog niet. Wellicht gaan we daar weer met zijn allen naar toe in deze Corona tijd. Net als jij vraag ik mezelf af of ik het zou kunnen. Ik denk van niet. Maar goed, ik ben nu dan ook nog niet uitgehongerd. Wie weet waar men dan toe in staat is.

Het idee van zelf jagen gaf me een vrijheidsgevoel.

Haha Dorothé, jij dus wel en je kat niet? ??

Ik heb een grote tuin, ontelbare nesten, (ring) musjes, koolmezen, duiven, merels, spreeuwen en in de schuur heel veel zwaluwen. Het verbaast me altijd weer dat er relatief weinig in de kattenbekjes verdwijnt. De eksters en roeken zijn meer de opvreters.
Die geef ik in deze tijd altijd geweekte hondenbrokken. Zo laten ze het jonge spul met rust en in ruil hiervoor moeten ze van mij de sperwer op afstand houden.
Dat doen ze dan ook vol overgave!

nou bij mij lag er van de week weer veertjes van een klein vogeltje op een van de kamers boven, getver, maar ja. That's life. Onze 2 katten ruimen vooral heel veel konijntjes op. Daar stikt het hiervan. Aan de ene kant "zielig" maar aan de andere kant, als dat maar doorfokt, krijg je ziekte onder de konijnen en ruimt het zich zelf op. Tja, dan heb ik liever dat mijn katten ervan genieten. Ik voer ze elke dag mini stukje vers vlees (stukje van wat de honden krijgen) en de rest jagen ze zelf maar bij elkaar zeg ik altijd. En het bijvoeren doe ik omdat ze anders gaan zwerven.

en dat jagen he, is hartstikke gaaf om te doen, ik doe elk jaar mee aan jachttraining met mijn jachthond en probeer mijn man te strikken om een jachtakte te halen. Hij houdt erg van schieten maar jachtakte begint hij niet aan, je moet veel planten/natuurkennis leren en hij is meer van de moertjes en de boutjes en contactpuntjes hahaha

Hé Medusa en Marijan,

Bedankt voor jullie reacties.

Ja Marijan, dat ijkt me heel gaaf om te jagen voor je eigen vleesverzorging. Wie weet, ga ik er wel toe over. Misschien ben ik er wel te oud voor, 51 jaar.

Mijn vriend heeft meer interesse om te gaan vissen.

We zullen eens zien.

Als dit met de corona rare sprongen gaat maken, dan vind ik dat ik iets moet gaan ondernemen om aan mijn gezond voedsel te kunnen komen.

Dorothé

Forum statistieken

Onderwerpen
4.550
Leden
8.670
Nieuwste lid
Joopdepiep
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan