Oxy powder

• Onderwerp starter Onderwerp starter eeli
  • Startdatum Startdatum
Jikke,

Hoe kom je aan de wijsheid dat anorexia niet hetzelfde is als anorexia nervosa?

Beide komen voort uit de diagnose anorexia nervosa in de DSM. Anorexia nervosa is alleen zo lang om uit te spreken - en dus wordt het meestal anorexia (of soms AN). Het is één en dezelfde ziekte. Om de verwarring compleet te maken noem ik het hier gewoon anorexia. Het is namelijk precies hetzelfde. Anorexia heeft alleen meerdere gezichten. Bij de een staat de wens om dun te zijn voorop en bij de ander de weigering (of angst) om te eten. Een derde heeft het beide.

Anorexie (met een -E op het einde!) is wel iets anders. Dat is het fysieke symptoom van niet/weinig eten - en dat is op zichzelf geen psychiatrische stoornis (maar kan er wel onderdeel van zijn). Net zoals boulemie iets anders is dan boulimia nervosa (boulimia). Boulemieën is het hebben van vreetbuien - terwijl boulimia nervosa (boulimia) een stoornis is.

Weten dat er een trauma aan ten grondslag ligt, is overigens verder zijn dan de oppervlakte. Iedereen met een eetstoornis heeft een psychosociaal probleem (gehad). Verwar het niet met een eetprobleem of een gestoord eetpatroon door fysieke oorzaken. Een eetstoornis in psychiatrische termen komt altijd voort uit psychosociale factoren.

Maar nogmaals, wie heeft je het niet-bestaande onderscheid tussen anorexia en anorexia nervosa wijsgemaakt?

Terug naar de oxypowder,

Ik heb mijn kuur helaas niet af kunnen maken, omdat oxypowder maagzuur vermindert. En aangezien ik net 5 maanden van de omeprazol af ben, kwamen mijn klachten 2 x zo erg terug. Ik was elke dag onwel van de brandende maagzuur en misselijk. Ik moest er na 6 dagen mee stoppen. Ik opperde om nog een kuur te doen met behulp van omeprazol om dan toch van de plaque af te komen, maar dat was natuurlijk dom. Misschien kan ik het over een half jaar nog een keer proberen, dan hoop ik dat mijn maagzuur nog meer vermeerdert is en ik geen last meer krijg. Maar ja, zijn de oxypowder capsules dan nog wel goed?

Quote:
Ik denk dat je wel weet dat ik geen "zoete broodjes" bak, maar dat alles recht uit mijn hart komt. Ook naar jou toe ben ik oprecht

Ik zie dat jij zoete broodjes bakt. En als ik het niet meen, dan zet ik het niet neer. Ik zeg niet dat je t niet meent of dat het niet uit je hart komt. Maar je hebt er in mijn ogen niets aan om mensen naar de mond te praten, ruzie uit te weg te gaan en voor de lieve vrede te gaan.

Mayk, je bakt inderdaad wel zoete broodjes. En dit is nu al de tweede keer geweest in korte tijd dat je mij vertelt hoe ik mijn forum moet runnen.

Mike

Alexandra,

In het dagelijkse leven ook?

Ik ben je erkentelijk voor je hulp Alexandra, maar ik denk dat wij elkaar verder niet kunnen begrijpen, maar dat geeft niet.

We zijn te verschillend, het een is niet slechter dan het ander.

Ik begrijp heel goed wat jij doet Mayk en ik heb er absoluut een hekel aan dat mensen dat doen. Onder het mom de lieve vrede bewaren wel overal je stempel op zetten en je zin doordrijven. Jij bent ontzettend bepalend door je gedrag voor je omgeving. En mensen zullen zich weer in allerlei bochten wringen om jou tevreden te houden. Ik niet :D En in het dagelijkse leven ook zeer zeker niet!

Pinklady, dank je voor deze uiteenzetting! Voordat ik wapf ontdekte kon ik bijna niet meer eten en was ik bang anorexia te ontwikkelen of ontwikkeld te hebben. Ik heb genoeg trauma's gehad om hier gevoelig voor te zijn en dat weet ik al heel lang, vandaar dat ik anorexia en boulima altijd heel goed in de gaten heb gehouden bij mezelf. Toch ging ik twijfelen, omdat ik dus geen eten meer verdroeg en nog nooit zo dun was geweest. Logisch als je niet kan eten. Nu weet ik dat ik dus anorexiE had, niet geboren uit psychisch leed, maar vanuit lichamelijk onvermogen (waar je ook weer psychische dingen aan kan koppelen). Ik wist wel dat het in mijn "hoofd" nog goed zat, maar mijn lichaam begon mij in de steek te laten en dan sla je toch regelmatig aan het twijfelen.

Quote:
Onder het mom de lieve vrede bewaren wel overal je stempel op zetten en je zin doordrijven. Jij bent ontzettend bepalend door je gedrag voor je omgeving. En mensen zullen zich weer in allerlei bochten wringen om jou tevreden te houden.

Interessante observatie, Alexandra. Het lijkt allemaal zo lief en aardig, maar is ondertussen heel dominant, dwingend en zelfs onderdrukkend. Zo zit onze conformistische Nederlandse krabbenmandsamenleving in elkaar. We kooien onszelf en elkaar door elkaar vooral niet voor het hoofd te willen stoten en 'consensus' te willen bewaren. Het is de poldermentaliteit die ons nekt, want we komen met al die eindeloze compromissen geen steek verder!

Mike

En...weer...posts...met...puntjes. Ik heb maar 1 woord: waarom?

Mike

Zou jij eens willen kijken waar je bij van beschuldigd hebt...zelfs na de mail van Lia...deed je het nog...zijn er geen normen en waarden?? Behalve dat je mij als trol uitmaakte heb ik het over dat andere..kijk bij de topic van de hond..2/3..excuus zou zeker op zijn plaats zijn...en johhlees over die puntjes heen....waar maak je je druk om...toch?

Ik had zo'n schoonmoeder :mrgreen: Wat was die blij toen ik de familie verliet!

Maar wat me vooral triggert is bepalen wat en hoe ik hier moet schrijven, mensen met "lieve" woorden en medelijden in een slachtofferrol drukken en bepalen wat andere mensen moeten doen. En ja, dan krijg je op den duur een slechte aan mij :D

Jikke, hou eens op met die oude koe uit de sloot te halen! Demp die put en ga werken aan je gezondheid! En wil je geen commentaar over je puntjes, schrijf ze dan niet! Vindt dit uitlokkend en daarmee storend gedrag. Had de tip van Mayk ter harte genomen. En in plaats van deze oude koe voor de tweede dag op rij uit de sloot te halen, reageer inhoudelijk op Mayk en de superpost van Pinklady!

MaikJikke,

Ik vind het heel erg voor je en leef met je mee

Ik hoop ook dat je de weg kunt vinden om op alle gebied beter te kunnen worden.

Hartelijke groet,

Mayk

Oeps schrijf je naam verkeerd...Maar lees ik goed wat ik schrijf...ik heb Anorexia gehad...en geen Anorexia nervosa!!

Jarenlang als verpleegkundige gewerkt...en nog bevriend met een endocrinoloog...deze wil het missch wel eens uitgebreid schrijven ,waar jullie misschien wat aan hebben.Zelf wil hij dit forum niet op....heb hem laten lezen waar ik voor uitgemaakt werd...en nee...dat gaat hem te ver.

Ik was van plan ook niks mee te schrijven,maar had een gevoel dat jullie dit toch moesten weten!

"Verstikkend" is het woord dat vaak bij mij naar boven komt als ik de posts van mayk lees. Je trekt je het leed van anderen aan en wil het vervolgens voor hun oplossen. Helaas kan dat niet want je kunt een ander niet veranderen. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijk hierin te nemen, het gaat om eigen leiderschap of hoe je het ook noemen wilt. Met een aai over de bol kan ik persoonlijk helemaal niets en met posts als "ik vind het zo erg voor je dat je dit hebt" bekrachtig/versterk je voor mij vaak het negatieve.

Quote:
Maar wat me vooral triggert is bepalen wat en hoe ik hier moet schrijven, mensen met "lieve" woorden en medelijden in een slachtofferrol drukken en bepalen wat andere mensen moeten doen. En ja, dan krijg je op den duur een slechte aan mij

Same here. Mayk doet wel 'lief', maar is dominant aanwezig. Recht vanuit het hart, ongetwijfeld, maar het laat de culturele gefeminiseerde Nederlandse mentaliteit zien. Dingen veranderen pas als je uit de (zelf)censuur breekt en gewoon durft te zeggen waar het op staat!

Mike

Quote:
Met een aai over de bol kan ik persoonlijk helemaal niets en met posts als "ik vind het zo erg voor je dat je dit hebt" bekrachtig/versterk je voor mij vaak het negatieve.

Precies. Zo wentelt iedereen zich in zelfmedelijden en bevestigt iedereen elkaar in zijn/haar ziektebeeld i.p.v. daadwerkelijk stappen ondernemen richting een betere gezondheid.

Mike

oke, dan ga ik verder met werken aan mijn gezondheid!

En zal proberen zakelijker over te komen als jullie daar beter tegen kunnen.

Heeft iemand nog een advies over de oxypowder en mijn maagproblemen?

Dat is wel de extreme vorm van een hoop puntje, puntje, puntjes in een post?

Toevoeging: je hebt je post inmiddels gevuld, zie ik.

"En zal proberen zakelijker over te komen als jullie daar beter tegen kunnen."

Dit komt op mij over als een dooddoener. Ik zou zeggen, vat de bovenstaande posts eens op als een uitnodiging om naar binnen te gaan en te kijken wat jouw werkelijke motivatie is in jouw contact naar anderen.

Mayk :(

Mike, ik zie dat ik ook puntjes heb gebruikt; het betekent eigenlijk als je bijvoorbeeld zegt: "morgen moet ik naar de tandarts..." "oh jee" Dus bij Pinklady ook "oh jee".Of "oh oh, als dat maar goed afloopt".

Ik vond jullie wel erg lelijk doen tegen Engelen. Jullie hebben haar weggejaagd. En waarom? Als ze echt een eetstoornis heeft, dan is dat een zeer ernstige aandoening. Mensen met anorexia zijn toch ook altijd in ontkenning

Ben bovenstaande helemaal met je eesn Mayk...daarom beter als wij prive mailen :D

Nee, bij jou hebben de puntjes geen enkele functie en daarom is het ook zo'n irritante manier van communiceren. Jij zet halverwege een zin puntjes op plekken waar het zinloos is. Het is een tik van je, een die ik bij meerdere mensen met eetstoornissen terug zie. Geen idee wat jullie met puntjes hebben, maar je maakt er in ieder geval geen punt mee!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan