Mike,
Dat dacht ik al, het blijft akelig stil onder de christenen, zoals altijd. Totdat het tegendeel bewezen is, is mijn defintie van moderne christenen: lafbekken die meeheulen met een gezworen vijand.
Of ik in de categorie 'christen' val is niet helemaal zeker, maar dit forum heeft me anders over dingen doen nadenken.
Een van de redenen waarom de kerk voor mij niet heel relevant (meer) is, is omdat onderwerpen zoals besproken op dit forum daar weinig aandacht krijgen.
Hoewel veel christenen denken goed bezig te zijn, zie ik ook dat ze voor een groot deel - onbedoeld - een werelds systeem in stand houden.
Als het gaat over de joden: die vormen een belangrijk onderdeel van de bijbelse geschiedenis en hedendaagse theologie. Hoewel het volk Israël het behoorlijk vaak bij God verpest hebben, duiden de brieven van Paulus toch op een positieve houding van God tegenover hen en zullen ze uiteindelijk gered worden.
Het kost tijd om helemaal te onderzoeken in hoeverre deze teksten betrouwbaar zijn en zo nee, wat daar dan de consequenties van zijn. Zijn alle joden dan betrokken in een duister complot? Wat is dan het verschil tussen 'echte', oorspronkelijke joden en de kwaadwilligen? Daar zit ikzelf ook nog middenin.