Gisteren was ik bij acup. Tan.
Ik ben al heel lang "schrikachtig". Van de week ging de bel en ik zat met koffie in mijn hand. Gaat de koffie van schrik over mijn kleren. nog nooit eerder gehad. Die schrikachtigheid is niet van vandaag of morgen. Vroeger nooit gehad.
Smorgens darmen gespoeld. Voel ze absoluut niet werken. Doodse boel van binnen. Wonder boven wonder zat er toch wat in de WC pot.
Bijna klaar om de deur uit te gaan. mooi op tijd. en toch Nerveus.
Ik was vorig jaar ook al bij hem speciaal over die nerveuze klachten. Toen had hij het over de Nervus Vagus. Daar heb ik me toen extra in verdiept. Een simpele ademhalings-oefening kan al helpen
Tan wil natuurlijk weten hoe het gaat.
De klacht van vorige keer gaat redelijk goed. Pijn in linkerbil/heup/been zo goed als weg. Maar die ontsteking in de knie is niet weg (wel iets minder) en hoe kom ik daaraan en hoe kom ik er vanaf. Die koude onderbenen en voeten en rode/blauwe knieen heb ik al veeel langer (maar zonder pijn destijds).
Het gaat dus om het hele plaatje.
Naalden in mijn hoofd, rug, armen, benen. Ook een oude zeeer jeukerige plek behandeld.
Die plek heb ik jaaaaren last van gehad. (sinds ik 60 was) steeds laten behandelen door Tan .
Maar dat is wel de lever/gal plek. En die noemde hij speciaal. Lever/gal.
Gisterenavond lang gelezen over cortisol. zie wel een verband.
En steeds als ik iets zoek komt er prompt een artikel langs waar ik wat aan heb. Lijkt al helemaal niet meer toevallig.
Dus vanochtend op computer:
----------------------------------
Door Els Smits
Volgens een recente hypothese vormt ons darmmicrobioom de basis voor het gros van onze gezondheidsklachten.1 Lever- en galblaasklachten, maar ook een depressie, alzheimer, reuma, metabole ziekten of de ziekte van Crohn vinden hun oorsprong in de samenstelling van het microbioom. Die samenstelling vindt zijn oorsprong in wat wij eten. Natuurgeneeskundige en orthomoleculair therapeut Rineke Dijkinga breekt er een lans voor dat we dat gegeven als basis nemen, bij elke klacht. Elke therapeut, van massagetherapeut tot homeopaat, kan dat vertellen aan zijn cliënten. Want als de darm zijn werk niet doet, voedingsstoffen niet opneemt, lek is of onvoldoende korteketenvetzuren aanmaakt, dan zal je therapie slechts beperkt succes hebben.
Je gezondheid hangt voor een groot deel af van wat je in je mond stopt en welke bacteriën je daarmee te eten geeft. Galblaasklachten en sowieso een groot deel van de lever- en galproblemen beginnen feitelijk met laaggradige ontstekingen, die ontstaan in de darm. Met ons huidige westerse voedingspatroon eten we volgens Rineke Dijkinga veel te weinig kleurrijke vezels waar antioxidanten in zitten. ‘Het gevolg is’, legt ze uit, ‘dat we met ons huidige voedsel de grampositieve bacteriën een beetje laten verhongeren. Grampositieve bacteriën, zoals de lactobacillen en de bifidobacteriën, binden veel cholesterol uit voeding en maken korteketenvetzuren als boterzuur aan. Dat samen zorgt voor een gezonde enterohepatische kringloop. Een tekort aan grampositieve bacteriën leidt tot een disbalans in het microbioom, met een overmaat aan gramnegatieve bacteriën, zoals Salmonella, E. coli en Clostridium.’
Veel mensen hebben vandaag de dag een hyperpermeabele darm door voeding, stress en/of medicijnen. Pathogene bacteriën verdringen niet alleen allerlei goede bacteriën, maar de endotoxines uit hun celwand maken ook de darmwand verder kapot. Daardoor kunnen endotoxines en voedingsstoffen die niet zijn afgebroken omdat je de bacteriën daarvoor mist, de bloedbaan in. Zo worden die ontstekingen systemisch.
Meer informatie:
www.rinekedijkinga.nl
Lees het gehele artikel vanaf pagina 16 in het VNIG 5/23.
Wilt u het gehele artikel als PDF bestand ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50.