voor de uitslagen per gemeente https://www.rtlnieuws.nl/verkiezingen?view=all&electionCode=PS19
ik vind het altijd wel leuk om gemeentes te bekijken. Nijmegen en Amsterdam hebben aardig indentiek gestemd. Kijk ik dan bij Amstelveen wat aan Amsterdam vast zit, zie je toch dat daar heel ander volk woont. Er is daar meer bedrijvigheid. (in de zin van bedrijven die belangrijk zijn, omdat ze voor banen zorgen, dus ook de binding met bedrijven).
Om lekker makkelijk bij de A te blijven, kijken we dan naar Aalsmeer, op fietsafstand (zonder trapondersteuning, van oudsher een tuindersdorp, waar met de handen het geld verdient moet worden) Dan zie je echt een heel ander beeld dan Amsterdam. Wat uitzonderingen daar gelaten (groningen bv) zie je, is er binding met waar het geld vandaan komt of wordt er in geldbomen geloofd, dat je dan hele andere uitslagen krijgt. Hoog tijd om een systeem a la USA in te voeren. De achteroverleuners hebben een te zware stem over het geld.
Helemaal leuk is Urk, moet je ook nog verder naar beneden lopen en de aantallen bekijken.
Mij valt op van een aantal plattelandsgemeentes, dat ook de moslims daar weinig op DENK stemmen.