Psychosomatiek

Ik heb het even opgezocht, maar een WAPF-er heeft in een centrum voor psychosomatiek niets te zoeken lijkt mij. Wat we mankeren en wat we daar aan kunnen doen, dat kunnen we grotendeels hier wel kwijt.

Als je jezelf beter wilt leren kennen en begrijpen, dan kunnen de psycholoog, maatschappelijk werk, mindfulness e.d. allemaal hun steentje bijdragen. Persoonlijk zou ik de psycholoog wel combineren met wat anders en niet alleen doen en er niet te vaak komen.

 
Met de komst van een herziene en aangevulde DSM, die men ook in Nederland steeds meer hanteert, zou ik zeker die molen niet ingaan.

De nieuwe DSM is namelijk zodanig aangevuld dat alles wel een afwijking is. En afwijkingen moeten behandeld worden. Met drugs.

Psycho-somatiek is nog te kort eigenlijk. Compleet is het psycho-socio-somatiek. Je ziel in samenwerking met je omgeving en je lichaam bepalen hoe je je voelt. De definitie van welzijn is volgens de oude Grieken nog uitgebreider.

Maar net zoals de prestaties van een auto afhankelijk zijn van het onderhoud, is dat bij de mens ook zo. Ons lichaam en daarmee ons denken is afhankelijk van wat wij in het lichaam stoppen en hoeveel aandacht we daar aan schenken.

Volledig wakker worden, volledig 'zijn', bewust keuzes maken, bewust luisteren naar alle signalen en daar een betekenis aan geven en eventueel gevolg dat is iets wat we niet (meer) leren. Daarnaast houd men ons liever in slaap en in een roes van entertainment en genot.

Leer dus te ontwaken door veel te lezen op dit forum. Leer dus je lichaam te geven wat het behoeft door te lezen op dit forum en adviezen in acht te nemen en toe te passen waar je je gebaat bij voelt.

 
Ik heb net weer een sessie "lichaamswerk" gehad..{focussen,felt sense} en wil hier toch wel even kwijt dat dit een waardevolle aanvulling is op het goede eten.Niet alles is met alleen goed eten op te lossen..en voor sommige mensen {zoals ik} die moeite hebben om naar hun lichaam te luisteren en/of met oude onverwerkte trauma's lopen kan dit werk echt super zijn. {spreek uit ervaring uiteraard ;-} }

 
Wat doe je precies l-lady, heet het gewoon lichaamswerk of nog anders? Fijn dat je er baat bij hebt!

 
Het klinkt heel ingewikkeld als je het zo leest vindt ik..mijn idee is dat er energetisch het ea verschuift zeg maar..

 
http://inverbindingmetjezelf.jouwweb.nl/ziekte-is-genezing

Voor mij herkenbaar: onderstaand citaat: na zeer veel psychotherapiesessies "genoten" te hebben, stortte ik lichamelijk in elkaar. Ik wilde zo graag (geestelijk), maar ik kon er nog niet goed bij (de verandering die ik wilde). Het ging te snel. Logisch dat ik onderuit gegaan ben.

Als je je lichaam zogenaamd ziek wilt laten worden, dan is dat omdat je iets niet helder hebt in je leven en je een rustperiode nodig hebt om te ontdekken wat je eigenlijk niet in je leven wilt hebben en wat je toch toestaat. Het lichaam is zo wijs dat het daarop reageert. Het zegt ho stop, ik wil dat je het anders doet, dus ga eens even stilstaan bij waar je mee bezig bent. Kijk ook wat het is en ga op zoek naar de oorzaak, de bron. Die ligt soms heel ergens anders dan je denkt, maar altijd in jou. Jij kunt dit zelf veranderen en daarmee jezelf genezen, door helder na te denken of één van de healingopties te gebruiken zoals verder aangegeven. Wat heb je nodig in je leven of wat heb je niet meer nodig in je leven, dat zijn de vragen die je jezelf moet stellen. Wat maakt je ziek en wat maakt je beter. Wat zijn positieve impulsen en wat zijn negatieve impulsen. Welke energieën laat jij toe in jouw leven die je goed doen en welke niet.

Zorg dat je helderheid krijgt over wat goed voor je is en wat niet en wees rigoreus in beslissingen daarover. Handelen is altijd de werkwijze die je vanuit jezelf moet aangaan.

Vaak heeft ziekte te maken met het niet willen aangaan van het oplossen van problemen. Je loopt ervoor weg, je gaat maar door, want ergens in jou zegt een stem dat je moet voldoen aan iets wat je jezelf hebt opgelegd. Vaak vanuit de samenleving opgelegd, het grote onderdrukkingsspel waar velen in meelopen. Maar jij hebt zelf de macht en de kracht om hier niet aan mee te doen en jezelf gelukkiger en gezonder te voelen.

Vele chronische ziektes, ook ziektes waamee je geboren bent, ziektes die in families voorkomen zijn allemaal op te lossen als je er op tijd bij bent. Voorkomen is altijd makkelijker dan genezen. Maar ben je wel eenmaal ziek dan is er ook nog een heleboel te herstellen en volledig te genezen. Dat sommigen dat niet willen is hun zaak, zij blijven liever slachtoffer van zichzelf, maar jij kan het wel.

En dus doe je dat en zet je alles in om dat te bewerkstelligen, hoe dan ook. Want jij wilt voor jezelf het geluk, het genieten en het delen met mensen die dat ook willen.
 
Inderdaad een mooi citaat en gedeeltelijk klopt dit ook. Alleen houdt dit in 'de echte wereld' geen stand. We worden gebombardeerd met chemicaliën, straling, vervuild voedsel, GMO's, vaccinaties en medicijnen. Wij mensen zijn mede hierdoor gedegenereerd.

Je hebt je persoonlijke beïnvloedingssfeer, dit zijn je gedachten, je woorden en je daden. Als er een verstoring in je denken zit, dan heeft dit direct effect op je woorden en je daden. Dit heeft een direct effect op je gezondheid. In zo verre is dit waar en kan een innerlijke onbalans zich manifesteren als een ziekte.

Maar om dit als de enige beïnvloeding te zien, dat is te simplistisch. Zelf als mensen met hun gezondheid bezig gaan, dan zijn ze door het web van mogelijkheden niet in staat de juiste beslissingen te nemen. Puur omdat mensen ontwetend zijn en niet diep genoeg kijken. Soms is de schade zelfs niet te beperken omdat de bombardering van schadelijke stoffen in de omgeving een lichaam permanent in onbalans kan houden.
 
Joey2, we zijn niet onwetend, maar we zoeken buiten ons naar oplossingen, de waarheid zit van binnen: je intuïtie. Blijkbaar moeten we opnieuw keren daarop te vertrouwen, terwijl het een natuurlijk gegeven is dat het er is. Juist door scholing en macht raakt intuïtie zoek, het wordt onzichtbaar, maar gaat niet weg. Je voelt heus wel aan als iets niet klopt, alleen de witte jassen, de mensen die ervoor geleerd hebben, de overheid, de politie, die weten het en jij niet, denk je.....
 
Klopt Gerard, daar ben ik het helemaal mee eens!
We hebben de verantwoordelijkheid gekregen voor onszelf. We zijn wezens met een vrije wil en hebben de mogelijkheid tot vrij denken en handelen. In dit opzicht zijn we erg machtig, vooral als we hierop leren vertrouwen en dit weten in ons denken en doen naar buiten komt. We zijn dan onze eigen leider.

Het punt dat ik wilde maken is dat het én én is: Naast onze kracht, hebben we ook te maken met het collectief en de voorgeschiedenis. De factoren hierin kunnen erg bepalend zijn voor het ziektebeeld.

 
Zeker en zeker ook psychologisch. 99% van ons handelen is afgekeken van onze opvoeders. Hier verandering in brengen kan maar is niet makkelijk, het oude vertrouwde is onze comfortzone, hoe oncomfortabel die soms ook is.
 
Inderdaad Gerard. Het vergt ijzeren discipline, diepgravende, zeer confronterende introspectie en veel tijd. Daar is voor de meeste mensen weinig aantrekkelijks aan. Het zet je leven op zijn kop. Je raakt er vrienden door kwijt, je gezin kan erdoor uiteen vallen en ga zo maar verder. De meeste mensen willen helemaal geen moeite doen om naar zichzelf te kijken en ervaren dat hun leven gebaseerd is op illusies. Zelfs niet als zij zelf of anderen er last van hebben.
 
Over dit citaat van Mike: in de voorstelrubriek van Heksje:

Ik heb verlegen, introverte mensen assertief en krachtig zien worden op dit voedsel. Het zijn de vetten en mineralen die Weston Price zo roemde die dit doen. Price uit zich in zijn boek regelmatig lovend over de trots en het zelfvertrouwen van de mensen die hij tegenkomt.

Ik las gisteren in een e-paper http://tinyurl.com/hx4xmfr over zink- b6- (tekorten) bij mensen met hpu dat mensen minder introvert werden nadat de tekorten eenmaal weggewerkt waren.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan