"Haar"tong

Kennelijk ziet niemand hier de keten van begin tot eind. Ja, het heeft te maken met verstoorde darmflora en ja, het heeft te maken met galstenen. Maar laten we de hele keten eens gaan bekijken:

1. Door lichamelijke en geestelijke overbelasting ontstaat er (chronische) stress, die op termijn de bijnieren verzwakt.

2. Als gevolg van deze verzwakte bijnieren maak je te weinig maagzuur aan.

3. Hierdoor raakt de complete spijsverteringsketen verstoord. De beschermende slijmvlieslaag van de maag en darmen wordt dunner en mogelijk zelfs poreus. De pH-waarde van de maag-darmomgeving wordt te basisch, waardoor opportunischte micro-organismes (zoals candida) deze gaan koloniseren en zelfs kunnen afreizen naar andere organen (Moritz zelf is overleden aan een schimmelinfectie van het hart). Er vindt minder uitstoot van gal plaats, waardoor de vetvertering niet optimaal verloopt. Door te weinig maagzuur is de eiwitvertering verstoord, waardoor je brandend maagzuur kunt krijgen. Depressie ligt op de loer, omdat een slechte eiwitvertering automatisch met zich meebrengt dat je minder aminozuren in je systeem hebt, die weer worden gebruikt voor belangrijke neurotransmitters als bijv. serotonine. Dit is slechts een kleine greep uit vele, vele klachten die kunnen ontstaan.

Mike

We moeten het grote plaatje idd goed voor ogen houden en zo holistisch mogelijk onze gezondheidsproblematiek benaderen.

@fnb: met jouw verhaal kan die witte tong heel veel verklaren waarom bij mij t met de neurotransmitters mis gaat!!! Ik heb alleen geen branden maagzuur. Dan had mijn ex-natuurarts toch wel gelijk, alleen aan de uitwerking schortte het. Hij zei AD verhogen!! En probiotica slikken tot je darmen hersteld zijn en je weer zelf die aminozuren en zo kan aanmaken, maar dat zou 2 jaar duren... en ja de candida is in mn darmen overgroeit kwam uit een test en ook de zwakke bijnierwerking. Ik kan me helemaal vinden in het verhaal - maar aan galstenen heb ik nooit gedacht, merk je dat als je die hebt, ik heb niks gemerkt, en ja, nu nog de weg naar verbetering...

@kaya: vd week dahct ik ook aan een kleine, voorzichtige leverreiniging, niet te groot, want dat kan je weer teveel verzwakken, langzaam dacht ik. Hoe kan je die aanpakken in het klein... Ik ben al erg vermagerd en kan geen streng dieet volhouden, dan blijft er niks over meer van me...

Hoe beter ik in balans ben, hoe minder klachten ik heb. Door stress wil het weleens alle kanten op schieten. Heb ik niet altijd in de hand, aangezien ik wat betreft werk nog niet op de goede plek zit. Maar dat komt wel weer! Dan gaat het met de rest ook opeens een heel stuk beter!

Lever en gal zuivering.... Hmmmm, over een tijdje maar weer eens doen ;)

@Louisa: het gaat om bultjes op de tong zelf, niet degene achterin. Bijvoorbeeld in het gebied waar je de witte uitslag kan krijgen/hebt.

Op de site van Poeki staat een recept voor een milde leverreiniging, een soort smoothie. Dit vergt geen aanpassing (wel inpassing) in je huidige voedingspatroon.

@Mike,

Betaine HCl zou maagzuur toch vrij goed na moeten bootsen? Dus je zou kunnen testen of het idd te weinig maagzuur is door HCl te slikken en kijken of het hierdoor verbetert.

@Kaya: oke, die heb ik niet/nooit gehad, dat lijkt me helemaal gek ook nog bultjes op je tong...

Kan ik deze smoothie niet nemen naast mn huidige voedingspatroon. Ik eet al zo weinig en vasten is echt geen optie. Ik heb echt mijn eten nodig op een dag anders voel ik me helemaal zwak. Al die leverreinigingen die ik vind is dagenlang op een vastenkuur en alleen sappen, maar dat gaat gewoon nu niet. Plus kan er een reactie optreden op het ontgiften en als het te snel gaat, kan het je bijnieren juist verder belasten en ben je slechter af... herxheimerreactie

Moet je toch maar eens beter zoeken op t forum Louise. Wij eten heerlijk voor en na de leverzuivering! Kan je nu geen link geven, ik type op mijn mobiele telefoon.

@Alexandra: zal ik doen... ik heb wel heel veel in boeken gelezen, ve natuurarts en daar moest je op sapvasten :( En ook een link op het forum gevonden van Hulda Clark, maar dan wil ik me eerst wat beter voelen en op google vind je tal van leverreinigingen dat ik mijn vraagtekens heb.

Hoe voelt zon leverzuivering en hoe vaak doe je dat dan? En bij Hulda Clark las ik dat je eerst je nieren moest doen en dan pas lever geloof ik... je moest het stap voor stap doen?

Krijg jij ook echt steentjes eruit? Ik ken iemand met ME die dat meermaals doet, maar het maakt er niet beter en ze moet dan ook echt op een streng dieet (ook iets als sapvasten)

Louisa,

Ik lees vaak dat er mensen zijn die niet alles 'klakkeloos' aannemen wat hier op het forum geschreven wordt maar als je hier toch leest dat men zoveel baat heeft bij de grote (a la Andreas Moritz) en de kleine leverreinigingen dan ga je je toch gewoon inlezen en die uitvoeren. Al het andere dat je op internet opzoekt brengt je alleen maar in verwarring. Ga gewoon ergens beginnen, al is dat iets anders als dat men hier (met succes) doet. Zelf weten hoor maar ik wist het wel.

Op mijn site staat een interview met Geertje van den Burgh waarin ze heel duidelijk uitleg geeft over de leverreiniging a la hier: http://www.voedingisgezondheid.nl/lever-_en_galblaas.html (even naar beneden scrollen)

Lia

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan