Dank Cham, ik zal de link volgen en lezen wat er staat.
Zelf drink ik al een tijd rauwe melk zonder enig probleem. Maar ik kan niet beargumenteren waarom het drinken van rauwe melk aan of af te raden is. Wat zijn de feiten? Sally Fallon zei inderdaad dat er niets aan de hand is in de VS, maar intussen
schrijft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit:
'Na een bezoek aan een boerenbedrijf werden in 2005, 22 van de 34 kinderen ziek. De infecties werden epidemiologisch in verband gebracht met het drinken van rauwe melk die tijdens de excursie was aangeboden. Onderzoek heeft bevestigd dat de Campylobacter jejuni stam die bij de kinderen gevonden was identiek is aan de Campylobacter jejuni stam welke bij het melkvee op de boerderij aangetoond werd. In april 2002 deed zich een soortgelijke explosie voor in het zuidwesten van Nederland.
[...]
In 2002 werd bij 29 van de 57 kinderen (51%) die rauwe melk gedronken hadden tijdens een excursie gastro-enteritits vastgesteld (10.11). In 2005 dronken 34 kinderen uit een klas rauwe melk tijdens een bezoek aan een boerenbedrijf. Hiervan kregen 32 kinderen gastro-intestinale klachten. (10.14) In dit zelfde jaar werden bij een excursie op een boerenbedrijf 22 van de 34 kinderen ziek. Al deze kinderen hadden tijdens de excursie rauwe melk gedronken.(10.13). Ook in het buitenland zijn vele uitbraken beschreven in verband met het nuttigen van rauwe melk of onvoldoende gepasteuriseerde melk. Enkele voorbeelden (www.foodsafetynetwork) zijn weergegeven in onderstaande tabel.
[...]
De in Nederland en in het buitenland beschreven uitbraken ten gevolge van het consumeren van onverhitte melk of producten van rauwe melk geven aan dat het veronderstelde risico daadwerkelijk met grote regelmaat leidt tot –eenvoudig vermijdbare- ziektegevallen. Zeker bij de genoemde risicogroepen kunnen de gevolgen van een voedselinfectie ernstig zijn.'
Wat is wijsheid?
@Aart: M'n opmerking over de Hofwebwinkel ging over rauwe melk, te koop in Amsterdam. Niet meer sjouwen met glazen flessen, gewoon de deur open doen en de boel in ontvangst nemen, ideaal. De Hofwebwinkel heeft geen rauwmelkse boter.