Red de schapen!

COGNITIEVE DISSONANTIE

Het is weer weekend en zoals elke week de afgelopen 6 weken, schrijf ik dan een opinie over iets dat me is bij gebleven, iets dat is blijven hangen en ik niet meteen uit mijn kleren kan schudden.

Cognitieve dissonantie is toch echt wel een bizar fenomeen. Wie er in zit geraakt er op geen enkele manier nog uit, ongeacht wat je zegt of aanlevert van bewijzen. Ze hebben altijd gelijk. Als ze ongelijk hebben draaien ze de zaken altijd zo dat ze toch hun gelijk behalen ( denken ze ) en als ook dat geen haalbare kaart is, worden ze ontzettend agressief en beginnen ze te schelden.

Een concreet voorbeeld :
Een creator op X had een video gepost over de nightlife in Kiev. Ik heb daarop gereageerd met een comment waarin ik duiding verschaft heb over de situatie zoals ze is sinds 24.02.2023, samen met een landkaart van het ministerie van defensie die niets aan de verbeelding overlaat.
De " oorlog " situeert zich in het Oosten van Oekraïne, meer bepaald de Donbas en de regio in de buurt waar Nato en de US militaire installaties opstellen.
Oekraïne is een immens groot land dat in totaal 63.500 km2 beslaat ( waarvan 7% water ). Het is 14,4 x zo groot als Nederland en 19,7 x zo groot als België. De kustlijn is 2.782 km lang. De grens met Rusland is 1.576 km lang, de afstand tussen Noord en Zuid bedraagt 900 km en de afstand tussen de Oost ( Rusland ) en West ( Polen ) ruim 1.978 km.
Dat is zo ongeveer van Brussel tot Alicante in het Zuiden van Spanje. Om maar een idee te geven.
In 85% van het land gaat het leven zijn gewone gangetje. Wie niet naar de staatstelevisie kijkt en geen kranten leest weet niet eens wat er zoveel kilometers verder aan de hand is.
Als het in april in het Zuiden van Spanje en het Zuiden van Marokko tonnen sneeuwt en het komt in Vlaanderen niet op het nieuws, dan weten we het niet. Dat is net hetzelfde.

De bewuste kerel van onbekende nationaliteit had mijn comment gezien en haalde meteen uit naar mij. Kiev is wel doodsgevaarlijk schreef hij, de mensen vreesden er voor hun leven.
Nu, ik heb eerder al heel wat beelden gezien van het dagelijks leven in Oekraïne, onder andere van dissidente Westerse journalisten die al anderhalf jaar ter plaatse rondreizen en alles wat ze zien registreren, interviews afnemen. Dus, ik dacht bij mezelve, mmm... misschien weet die man iets dat ik niet weet, dus laat ik het maar even vragen.
En dat ging zo :
Ik : " have you been there ? Or is your view based on what you've seen in Western media ?
Hij : " have you been there ? " ( slimme ontwijking van mijn vraag, altijd handig om een vraag te beantwoorden met een vraag )
Ik : " Yes. For emergency help just like thousands of other Europeans who filled trucks and piled up their cars with food, water, blankets, clothes and other emergency goods but when we arrived people were surprised, there was nothing going on, they did not want our help. At the time all the journalists including those of CNN were staying in fancy hotels in Lviv, near the Polish border and reporting from there about what was going on 2000 km further without having set a single foot on the battleground. A lot is staged. It's a Hollywood production.
Hij : " it's not because you've been there for a day that you know what is really going on. If you think it's a Hollywood production you are nothing more than a scumbag and responsible for all those who have died."

Zo gaat het dus altijd, ongeacht het topic. In dit specifieke geval is de man duidelijk niet op locatie geweest, hij weet begot niet waarover hij het heeft, beschikt enkel over de Westerse infowar propaganda, heeft nooit uitgezocht hoe het werkelijk zit, nooit zijn oor te luisteren gelegd bij de andere kant om eens te horen wat zij vertellen maar ... hij heeft toch gelijk en wie hem durft tegen spreken is een klootzak en verantwoordelijk voor de doden. Op die manier geraak je nergens.

Hoe komt het toch dat dit type mensen niet open staat voor nieuwe informatie die een ander, beter beeld kan verschaffen over een situatie ? Hoe moeilijk is het om even naar een landkaart te kijken? Bij een normaal denkend redelijk mens zou dan toch meteen de bedenking moeten opborrelen dat er misschien toch iets niet klopt in het verhaal van de MSM ? Waarom blijven zij zich toch hardnekkig vast klampen aan hun idee ?
Zit er een kink in hun hersenkronkels ? Is hun denkvermogen volledig uitgeschakeld ?
We hebben dit fenomeen ook gezien tijdens de Covid gekte waar velen zich tot op de dag van vandaag blijven vastklampen aan het narratief. Sommigen lopen al terug met een mondmasker rond uit angst om ... en een deel van hen heeft het mondmasker nooit af gedaan. Ze blijven het dragen.

In het verleden dacht ik dat mensen die in de greep van een angspsychose zaten na verloop van tijd wel vanzelf uit hun hypnose zouden geraken.
Ik moet daarop terug komen. Het wordt niet beter. Het wordt erger. Het ziet er naar uit dat klinisch psycholoog en lector Mattias Desmet gelijk had toen hij eertijds verkondigde dat 70% van de bevolking vatbaar is voor massavorming en 30% daar nooit meer uit geraakt. Wat overblijft is de 30% die er nooit vatbaar voor is geweest en de 40% die stilaan door begint te krijgen hoe de vork werkelijk aan de steel zit. 70%. Dat is nog steeds een absolute meerderheid. Daar doe ik het voor.

Fijne zondag. Love you all ❤️

1000052710.jpg

Forum statistieken

Onderwerpen
4.575
Leden
8.677
Nieuwste lid
Spell66
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan