Uit het boek van Weston Price:
Quote:
De mensen in de Lötschentalvallei vormen een gemeenschap van totaal tweeduizend die een wereld op zich zijn. Ze hebben geen arts of tandarts, omdat ze er zo weinig behoefte aan hebben. Ze hebben geen politieagent of gevangenis, omdat er geen noodzaak voor bestaat.
Quote:
De vraag doet zich onmiddellijk voor of er niet iets in de levensscheppende vitamines en mineralen van het voedsel zit dat niet alleen de fantastische fysieke structuur vormt waarin hun ziel gehuisvest is, maar de geest en het hart vomt van een hoger type mens, dat de materiële waarden ondergeschikt maakt aan het individuele karakter.
Quote:
Het eergevoel onder deze stammen is dermate groot dat praktisch al hun hutten, tijdelijk onbewoond vanwege de afwezigheid van de Índianen tijdens de jacht, niet beschermd waren met sloten en de kostbare bezittingen van de Índianen duidelijk zichtbaar werden achtergelaten.
Quote:
De cultuur en de beschaving van de blanke zijn materieel van aard. Zijn maatstaf voor succes is: “Hoeveel eigendom heb ik voor mezelf vergaard?”
De cultuur van de roodhuid is spiritueel van aard. Zijn maatstaf voor succes is: “In hoeverre ben ik dienstbaar geweest voor mijn volk?”
De beschaving van de blanke is een mislukt experiment. Zij valt zichtbaar om ons heen uiteen. Zij heeft op alle fronten gefaald. Wie afgaat op resultaten, kan deze stelling onmogelijk weerspreken.
— Ernest Thompson Seton
Quote:
Hun sociale structuur is van dien aard dat vrijwel iedere persoon die intiem contact met hen heeft gehad, verklaarde dat zij nog nooit hebben meegemaakt dat er ook maar één Aboriginal schuldig is geweest aan de diefstal van wat dan ook.
Zelfs als ze gedeeltelijk gemoderniseerd zijn, zoals in de grote overheidsreservaten, zijn zij betrouwbaar. Een verpleegster in een ziekenhuis vertelde mij dat zij haar geld, juwelen en andere persoonlijke bezittingen open en bloot achterliet op plaatsen waar honderden inheemse voorbijgangers deze mee konden nemen en dat zij nog nooit had meegemaakt dat er ook maar iets mee was genomen. De andere zusters hadden dezelfde ervaring.
Quote:
Met een redelijke nauwkeurigheid kan worden gesteld dat er bij de stammen waarmee wij te maken hebben gehad, in hun onbesmette samenleving, geen armoede, geen betaalde prostitutie, zeer weinig dronkenschap en over het algemeen verrassend weinig misdaad is.
En dat terwijl praktisch iedereen voldoende te eten heeft, voldoende kleding en een dak boven zijn hoofd, volgens de primitieve inheemse norm. Van welke beschaafde gemeenschap kan iets dergelijks worden beweerd?
— Majoor Browne, Britse regeringsfunctionaris
Mike