Slagroom

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Mijn moeder krijgt een hoge bloeddruk en een verhoogde hartslag van slagroom. Ze heeft geen galblaas meer, ooit verwijdert.

Hoe kan het dat ze hier zo op reageert?

Ze drinkt al heel lang elke ochtend twee glazen sole en appelazijn en h2o2.

Lia

 
Is dit tijdelijk, alsin minuten, of langere tijd Lia? En is het altijd?

Ik herken op zich wel dat het lichaam erg sterk kan reageren op, in mijn geval, 200 ml slagroom, ongeslagen. Maar dat is maar eventjes, en alleen als ik tot op dat moment te weinig vetten tot me heb genomen.

 
Begrijp ik het goed dat die niet biologisch is? Krijg je wel rauwe melk? Dan zou je deze kunnen afromen om slagroom te verkrijgen.

 
wat is het nut van de melk afromen om zelf slagroom te maken? Je hebt dan ook weer vetarme melk.

In de supermarkt slagroom zit altijd 'carrageen'. Hoe slecht dat is weet ik nog steeds niet precies. Het vet zelf is natuurlijk ook van mindere kwaliteit. Het positieve is dat het helpt de koolhyraten te verminderen. Dat lijkt mij toch weer een duidelijk plusje.

 
De magere melk teruggeven aan de natuur is volgens mijn bio boer geen goed idee. De grond zou ervan verzuren doordat bepaalde stoffen slecht worden afgebroken. Ik heb zelf ervaren dat hier iets in zit. Op mijn grasveldje waar ik magere melk heb gegoten enkele keren werd het gras geel en groeide niet goed meer. Mijn magere melk gaat gewoon door de gootsteen en ik raad iedereen aan hetzelfde te doen na het afromen.

 
Kan het zijn dat geklopte slagroom machtiger/voedzamer is dan vloeibare, niet-geklopte room? Als ik yoghurt aanvul met geklopte slagroom, zit ik lekker vol. Als ik het in vloeibare vorm bij de yoghurt doe, heb ik niet genoeg aan een schaal yoghurt/slagroom. Ik vind het opmerkelijk.

 
Ja, er verandert iets waardoor het anders valt. Geklopt geeft het bij sommige mensen ook verschijnselen als b.v. puistjes, terwijl dit ongeklopt bij dezelfde personen niet gebeurd. Door het kloppen ontstaat een dispersie van vetbolletjes in een waterige oplossing. Doordat de vetbolletjes erg klein zijn zal geslagen room zich anders gedragen in de spijsvertering dan niet geslagen room.

 
Ik gebruik ook regelmatig vetrijke biologische room, (engels: heavy whipped cream) maar tot nu toe ben ik er geen enkel tegengekomen waar geen 'carrageen' in zit! Ik maak me zorgen over deze stof, er zijn studies die beweren dat het slecht is voor je maag en dat het zelfs kanker kan veroorzaken.

Ik moet wel zeggen dat ik behoorlijk wat buikpijn krijg na het eten of drinken van vetrijke room, vooral als mijn voeding rijk is aan verzadigde vetten. Ik weet niet of carageen daar iets mee te maken heeft?

Wat denken jullie over deze stof, wie stelt me gerust?

Of moet ik het beter vermijden?

Of kan ik ergens toch biologische room (minimum 30% vet) verkrijgen waar geen carageen in zit?

Ik woon in het Belgische Limburg, desnoods kan ik ook wel makkelijk richting Maastricht of Weert rijden als jullie een adres hebben?
 
wie stelt me gerust?

Ik niet Turmeric, daar heb je niets aan als je gezondheid je lief is:

Although derived from a natural source, carrageenan appears to be particularly destructive to the digestive system, triggering an immune response similar to that your body has when invaded by pathogens like Salmonella. The result: "Carrageenan predictably causes inflammation, which can lead to ulcerations and bleeding," explains veteran carrageenan researcher Joanne Tobacman, MD, associate professor of clinical medicine at the University of Illinois School of Medicine at Chicago. She says the food ingredient irritates by activating an immune response that dials up inflammation. Her previous work showed a concerning connection between carrageenan and gastrointestinal cancer in lab animals, and she's involved with ongoing research funded through the National Institutes of Health that is investigating carrageenan's effect on ulcerative colitis and other diseases like diabetes. http://www.prevention.com/food/heal...n-natural-ingredient-you-should-ban-your-diet

 
@Lievergezond,

thanks voor de link, denk dat ik het zal vermijden, de reden dat ik vetrijke room gebruik is omwille de gezonde stoffen die erin zitten zoals boterzuur en een aantal andere gezonde stoffen die ik even vergeten ben.

Ik drink 's ochtends suikervrije warme chocomelk en daar deed ik dan +- 40ml room in, dat mengt gewoon heel goed, ik weet niet of grasboter ook goed mengt met warme melk :|

Alle tips en adviezen zijn welkom, apprecieer ik enorm.
 
In mijn vorige reacties had ik het over de gezondheidsaspecten van room in vergelijking met boter, ik weet nu terug wat ik wou zeggen, in room zitten er blijkbaar "Milk fat globule membranes" wat heel gezond blijkt te zijn. In boter zijn deze blijkbaar niet of nauwelijks terug te vinden, meer uitleg hierover vind je via de onderstaande YouTube video:



By the way, blijkbaar bestaat er toch een merk hier in België die geen verdikkingsmiddelen en/of bewaarmiddelen gebruikt in hun verse room!

http://www.bioferme.be/nl/creme_fraiche_beurre.php

Het is wel gepasteuriseerd zie ik, hopelijk valt dat wel mee?

Je kunt het wel amper 21 dagen koel bewaren maar dat neem ik er wel bij ;)

Wat vinden jullie van dit product?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.160
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan