Ik kon de nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb vandaag het room van de melk gehaald en deze geklopt. Het viel niet mee om hem stijf te krijgen. Na lang kloppen werd de room dikker, maar uiteindelijk werd die gelig en klonterig en toen ben ik maar gestopt. Wat er mis gegaan kan zijn is de temperatuur. Ik heb met een klein spuitje de room van de melk afgetrokken, maar heb een laag room op de melk laten zitten om er zeker van te zijn dat ik met puur room zou werken. Slagroom moet ijskoud zijn om hem goed stijf te kunnen kloppen. Door dit gepruts met dat spuitje is het room wat opgewarmd. Ik ben toen gaan kloppen, maar er was weinig resultaat, dus heb de room een tijdje in de koelkast laten staan om kouder te laten worden. Toen ben ik weer lang gaan kloppen, maar zonder stijf resultaat. Misschien heeft die hierdoor toch te veel geklop gehad en is het mislukt.
Wat ook kan is dat het pasteuriseren toch wat doet met het room waardoor die beter stijf te kloppen is. Ik las eens op een website dat roomijs maken ook beter gaat met gepasteuriseerde melk.
Ik ga het nog eens een keer proberen, maar dan doe ik de rauwe room gewoon eens in een navulbare slagroomspuit. Eens kijken of dit beter gaat...