Afdalen naar je onderbuik lukt je niet zomaar, want je begint verkeerd. De energie gaat niet van boven naar beneden en dat is wat je doet als je wilt afdalen. Dit kan voor heel wat verwarring zorgen.
De energie moet eigenlijk andersom stromen, men moet de energie van onderen toelaten ( onze Moeder Aarde zorgt goed voor haar kinderen) om zo zachtjes de energie naar boven toe te leiden. Op deze manier maak je je hoofd leeg en dit gebeurt niet als je steeds moet denken ; ‘oh jeetje… mijn hoofd moet leeg’.
Laat de ademhaling van onderaf beginnen. Ten eerste wordt je hoofd op een natuurlijke manier leeg van allerlei (denk)overlast en ten tweede pak je op deze manier de ‘dodelijke’ stress aan.
Ik ben nog steeds vegetariër, voel me energiek, gezond en vrolijk, mijn hormonen gaan niet op hol of zijn uitgeput. Maar dit krijg ik niet zomaar op een presenteerblaadje… het vraagt innerlijke overgave, verandering van adem en veel kennis. Ben je hier nog niet aan toe, dan zit je nog steeds in de overlevingsfase. Je zit in je hoofd…..
Cellen kunnen twee dingen… overleven of groeien. Het is het een of het ander, en iedereen op dit forum weet dat stress een overleving-toestand is. Bij overleven is er ook geen groei van de cellen.
Leven vanuit het bovenlichaam is leven vanuit het ik-bewustzijn, betekent ook een zeer stress gevoelige levenssituatie, want het ‘ik’ wilt overleven en dit betekent weer stress.
Bij een gezonde ademhaling zie je geen beweging in de buik ( de luie adem volgens Dr. Buteyko) de beweging in het onderlichaam moet men innerlijk voelen, dit is niet zichtbaar aan de buitenkant, net zoals je ook niet kan zien dat je hart klopt.
Volgens Dr. Buteyko is de ‘luie adem’ de basis voor alle gezonde processen die in je lichaam afspelen. Zodra je de adem van onderen laat opkomen zonder inmenging van het bovenlichaam komt men vanzelf in de vetverbranding.
Laat je dragen door de aarde en laat de adem vanzelf instromen in je buik, dan leef je vanuit het innerlijke, vanuit het Zijn-bewustzijn om zo tot bewustzijn (ervaringen) te komen. Van onderen naar boven
Met deze manier van ademen kunnen alle cellen ongestoord groeien of zichzelf vernieuwen, omdat het sterke ik-bewustzijn een toontje lager zingt. Het lichaam is niet meer gericht op overleven maar op groeien.
Met de inademing stroomt het leven van de aarde in je voeten, benen, bekken en buik, met de uitademing stroomt deze langzaam richting hoofd zonder dwang. Het leven begint op aarde om zo op te stijgen. Dit vraagt wel innerlijke overgave.
Dit geldt ook voor gezonde gedachten, leef je positief dan groei je, leef je in de negativiteit dan proberen je lichaamscellen te overleven (weer stress). Denk daarom alleen maar mooie gedachten, het zijn de negatieve en zorgelijke gedachten die je stress bezorgen.
Lachen, dansen, genieten, vrolijke en zorgeloze gedachten zijn als balsem voor je cellen, dit zorgt ervoor dat je lichaam snel herstelt van een stress periode, heel goed voor de spijsvertering is en het sterkt je lichaam ook nog. Dit kost niks en het is voor iedereen toegankelijk, iedereen kan lachen…