Soyamelk en afgeleiden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kaat
  • Startdatum Startdatum
Zoals eerder gezegd, we leven niet in een perfecte wereld. De gezondheidsvoordelen verbonden aan kokosmelk in blik wegen nog altijd zwaarder dan de BPA aan de binnenkant van het blik. Tetrapakken bevatten evengoed zo'n plastic laagje aan de binnenkant. Zolang het blik of pakje koel bewaard wordt valt het ook wel mee met de afgifte van deze stof, het wordt pas zorgwekkend als de verpakking wordt blootgesteld aan warmte.

We hebben hier eerder de discussie gehad of je nu wel of niet voedsel zou moeten invriezen in plastic bakjes. Ik denk dat we niet zo krampachtig met randverschijnselen rondom voeding bezig moeten zijn, maar ons juist moeten concentreren op de INHOUD van dat blik, dat pakje of bakje en gewoon als stelregel moeten aanhouden dat koele of koude conservering niet half zo problematisch is als blootstelling van de verpakking aan warmte of hitte, waardoor plastic schadelijke gassen gaat afgeven.

Een paar maanden terug zag ik zo'n sungazer op TV die heilig geloofde dat de energie van zonlicht helend was voor water. Dan heb je allereerst de natuur niet goed bestudeerd, want water droogt op door zonlicht! Om die reden zal de natuur altijd water (denk aan een natuurlijke beek in het bos) omgeven door afschermende en verkoelende bomen en planten. Ik zag die man een plastic (!) fles in het warme zonlicht leggen en ook nog eens voor de ruit van zijn auto, waardoor het volle spectrum van het zonlicht niet eens op het water kon inwerken! Water hoort van nature een optimale KOUDE temperatuur van 4 graden celcius te hebben en vormt boven de 9 graden koolzuur, een teken van verzuring/verzieking/verzwakking. Die man kreeg dus dagelijks ftalaten (weekmakers) in plastic binnen en zijn water was ook nog verzuurd door het 'gezonde' zonlicht!

Ik doe dus totaal niet moeilijk als ik bij een tankstation een plastic fles Spa of Evian uit de koeling trek en deze kort daarna gekoeld en wel opdrink. Mijn blootstelling aan gassen uit de plastic fles is hierdoor minimaal. Je kunt dan nog stellen dat je niet weet aan hoeveel warmte de plastic fles is blootgesteld voordat deze in de koeling van het pompstation terechtkwam. Klopt, maar soms overstijgt de behoefte aan water de verpakking waarin het wordt verkocht. Ik bedoel maar te zeggen: de inhoud is nog altijd belangrijker dan de verpakking. De truc is om een balans te vinden tussen aan de ene kant je voeding en dranken zeer serieus te nemen en er aan de andere kant speels mee om te blijven gaan. Je hebt er niets aan als je wat je in je mond stopt tot een bron van stress maakt!

Mike

Maw de overweging is puur aan jezelf hoe je het risico inschat als het gaat om bpa-vergiftiging via plastics. En als je al hormonale problemen hebt, dan zal je toch ook nog een andere risico-inschatting kunnen maken dan als je die hormonale problemen nog niet denkt te ondervinden.

Ook kun je je dit afvragen: hoe moeilijk is het om zelf kokosmelk te maken van geraspte kokos met een blender, gekookt water en een zeefzak: antwoord: als je eenmaal weet hoe het moet, is het vrij simpel.

Ellie, ik heb net inderdaad het boek gelezen: menopauze, alles wat de dokter je niet verteld.

Ik vind de titel jammer, want vrouwen denken vaak dat ze dit nog niet hoeven te lezen omdat ze nog te jong zijn, dit is echt een boek die naar mijn idee iedere vrouw moet lezen.

Hier staat duidelijk in waarom artsen meestal de fout ingaan en bij hormonale problemen oestrogeen aanraden/geven.

Het klopt op zich wel dat oestrogeen wat afneemt, maar doordat de progesteron teruggaat naar zelfs helemaal 0, heb je juist oestrogeendominantie. ( en dit gebeurd vaak al 15 jaar voor de menopauze! ). Daarom is het belangrijk juist natuurlijke !!! progesteron te gaan gebruiken. En dit in zeer kleine hoeveelheden, dus niet overdoseren. (kwart theelepeltje per dag, 14 dagen voor je menstruatie of als je niet meer menstrueert: van dag 1 tot 24 en dan 6 dagen niet).

Zowel het boek als de natuurlijke progesteron kun je bestellen bij succesboeken.

Om BPA te vermijden drink ik water bijna altijd in glazen flessen, behalve naast mijn bed staat een plastic sportflesje waar ik zo liggend aan kan lurken zonder met doppen te hoeven gaan klooien. Een andere uitzondering is dat ik bijvoorbeeld bij festivals en uitstapjes een plastic flesje aan mijn riem maak, zodat ik niet met een zwaar gewicht hoeft te slepen.

Om nog even terug te komen op het hoofditem...

Rijstmelk, amandelmelk, havermelk,.. noem maar op, allemaal zwaar bewerkt. Ik begrijp het. Ga de boer op. Ok. Maar ik heb heel wat oudere -niet meer zo mobiele- patiënten 70-ers, 80-ers, die niet meer de boer op kunnen (die op een appartementje wonen middenin de stad) en die graag hun gezondheid willen ondersteunen. Deze mensen stellen mij de vraag welk alternatief ze kunnen aankopen van bovenstaande (en veel verder dan een supermarkt/soms bio shop raken zij niet. En internet is al helemaal niet aan de orde). Ik raad nu absoluut de soya af en de kokosmelk aan, maar velen houden niet van die kokossmaak. Wat kan ik hen dan aanraden? Is het één dan niet beter dan het ander?

Ik merk ook dat het boek van J. Wilson hier heel populair is. Als ik al die blijkbaar foutieve voedingskeuzes hierin lees, jeetje. De lezers gaan ervan uit dat die man die gedurende 24 jaar, honderden mensen heeft geholpen met bijnieruitputting, dat die qua voeding dan toch wist/weet wat hij verkondigd.Nu blijkt dat ze heel wat verkeerde adviezen kregen en krijgen (de huidige lezers nog steeds)...

Dan zou ik zelf biologische volle yoghurt aanbevelen. Dan is de gepasteuriseerde melk in ieder geval gefermenteerd wat beter is dan de gepasteuriseerde melk te drinken.

En misschien verkopen ze bij de biowinkel ook wel kefir.

Lia

Dank Lia, maar de yoghurt is natuurlijk geen melk die men kan gebruiken als melk...

Lievergezond... tja, leuke filmpjes, helaas allemaal in het engels en zoals ik al zei heeft die leeftijdsgroep geen internet en dikwijls ook niet meer de mogelijkheid/inzet om dit zelf te maken.... Is de ene variant dan niet iets beter dan de andere, in hun beperkte keuze?

Als je yoghurt in een blender doet (met wat lekkere kruiden erdoor of bessen) of met een staafmixer 'bewerkt' wordt de yoghurt redelijk goed drinkbaar, dunner zeg maar.

Lia

Forum statistieken

Onderwerpen
4.534
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan