Voortbordurend op het enorme inzicht dat ik dankzij Cholesteroliscool heb verkregen.moet ik opnieuw denken aan Roger Waters en wat hij ons al in 1980 probeerde te vertellen met The Wall. Dit schreef ik in de LBGTQ-topic op 17 juni:
Ik moet telkens denken aan het nummer ‘Mother’ van Pink Floyd, geschreven door Roger Waters. Het dubbelalbum ‘The Wall’, waar dit nummer van afkomstig is, vermengt de jeugd van Waters zelf met de gekte waar medeoprichter Syd Barrett langzaam maar zeker in belandde. Waters’ vader sneuvelde tijdens de tweede wereldoorlog, waardoor hij als kind een mannelijk rolmodel heeft moeten missen. Als er enige waarheid in het liedje ‘Mother’ zit is zijn moeder overbemoederend geweest.
(...)
Laat dat eens op je inwerken, terwijl je dit nummer beluistert en je verdiept in de tekst. Waters beschrijft de feminisering van een jonge jongen!
In dit thema-album legt Waters ook een hele duidelijke link tussen feminisering van jongens en hypermasculiniteit en fascisme - hij had het lang voor ons allemaal door! En laten we nu eens gaan kijken naar Hitlers relatie met zijn moeder. Uit dit artikel van Vanity Fair:
Hitler was brought up in a bitterly unhappy home. He loved his mother and hated his father, and any modern psychologist will tell you what that means. The mother was a saint, the father a brute, as Hitler saw them, and he identified himself with the former in opposition to the latter. He developed what is known today as the Oedipus Complex; jealousy of his father which led him to train his own character on as different lines as he possibly could—even going to extremes in the opposite direction.
Hitlers vader, Alois, was een passieve en impulsieve dronkaard, die overigens zelf een verleden had als "bastaard' (buitenechtelijk kind). Uiteindelijk overleed hij aan zijn alcoholisme:
Old Alois Hitler was heavy, besotted, given to indulgence; he was born illegitimate; his character was overbearing and truculent; he married three times and he died over a bottle of wine in a public house. Young Adolf never forgot that; not twice in twenty years has alcohol passed his lips.
Telkens weer zien we hetzelfde bij ontspoorde kinderen: een niet-aanwezige vaderfiguur en een overcontrolerende moeder!
Mike
Ik moet telkens denken aan het nummer ‘Mother’ van Pink Floyd, geschreven door Roger Waters. Het dubbelalbum ‘The Wall’, waar dit nummer van afkomstig is, vermengt de jeugd van Waters zelf met de gekte waar medeoprichter Syd Barrett langzaam maar zeker in belandde. Waters’ vader sneuvelde tijdens de tweede wereldoorlog, waardoor hij als kind een mannelijk rolmodel heeft moeten missen. Als er enige waarheid in het liedje ‘Mother’ zit is zijn moeder overbemoederend geweest.
(...)
Laat dat eens op je inwerken, terwijl je dit nummer beluistert en je verdiept in de tekst. Waters beschrijft de feminisering van een jonge jongen!
In dit thema-album legt Waters ook een hele duidelijke link tussen feminisering van jongens en hypermasculiniteit en fascisme - hij had het lang voor ons allemaal door! En laten we nu eens gaan kijken naar Hitlers relatie met zijn moeder. Uit dit artikel van Vanity Fair:
Hitler was brought up in a bitterly unhappy home. He loved his mother and hated his father, and any modern psychologist will tell you what that means. The mother was a saint, the father a brute, as Hitler saw them, and he identified himself with the former in opposition to the latter. He developed what is known today as the Oedipus Complex; jealousy of his father which led him to train his own character on as different lines as he possibly could—even going to extremes in the opposite direction.
Hitlers vader, Alois, was een passieve en impulsieve dronkaard, die overigens zelf een verleden had als "bastaard' (buitenechtelijk kind). Uiteindelijk overleed hij aan zijn alcoholisme:
Old Alois Hitler was heavy, besotted, given to indulgence; he was born illegitimate; his character was overbearing and truculent; he married three times and he died over a bottle of wine in a public house. Young Adolf never forgot that; not twice in twenty years has alcohol passed his lips.
Telkens weer zien we hetzelfde bij ontspoorde kinderen: een niet-aanwezige vaderfiguur en een overcontrolerende moeder!
Mike