spiraaltje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Ik overweeg een spiraal maar alleen als het geen kwaad kan. Ik hoorde dat een koperspiraal geen hormonen afgeeft. Zijn er argumenten om geen koperspiraal te nemen? Vroeger heb ik een wenkbrauwpiercing gehad die mijn lichaam tot 2x toe eruit stootte. Kan zoiets ook met een spiraal of is koper veilig?

Tja ik kan je alleen mijn eigen ervaring geven en die is 100% positief. Een koperspiraaltje geeft inderdaad geen hormonen af, wat de reden was dat ik er voor koos. Het inbrengen was 2 seconden heel vervelend, maar verder heb ik nergens last van. En volgens de dokter die het spiraaltje plaatste gaat het eruithalen zeer gemakkelijk en hoef ik daar geen pijn te verwachten.

Argumenten weet ik niet. Gevoelsmatig klopt het niet, iets in mijn lichaam laten stoppen. Lijkt me dat het spiraaltje ook koper afgeeft in kleine hoeveelheden. In hoeverre krijg je dat weer uit je lijf?

Ik heb gehoord dat het lichaam het spiraaltje wel kan afstoten. Ook kan hij voor de man voelbaar zijn, maar dat geldt niet voor elke man natuurlijk ;-) Ik heb zelf de Mirena-spiraal gehad, en kon absoluut niet tegen de hormonen. Mijn toenmalige vriend voelde de draadjes, en de eerste dagen na het plaatsen heb ik enorm buikpijn gehad en ben zelfs flauwgevallen bij de dokter. Niet eens van de pijn, het licht ging gewoon uit. Is misschien wel anders als je bevallen bent?

Spiraaltje zou ik niet zo snel doen. Geen stuk metaal in het deel van mijn lijf waar vele hormonale processen geregeld worden. Ik zou nog eerder voor een bio-identieke hormonenpil gaan en misschien zelfs nog wel voor en gewone anticonceptiepil (met vele leverreinigingen om schade te beperken voor zover mogelijk). Allemaal rommel, maar soms misschien wel een verstandigere keuze dan een kind.

Wat doen de andere dames hier op het forum eigenlijk?

Ja hoor, mijn lichaam heeft het spiraaltje tot twee keer toe afgestoten. Ik kreeg klachten van de pil en wilde geen hormonen meer in mijn lichaam, vandaar het koperhoudende spiraaltje. Menstruaties waren pijnlijker en heviger met den spiraaltje, maar dat moest dan maar. Na twee jaar werd het spiraaltje echter afgestoten. De huisarts stuurde me naar de gyneacoloog voor foto's omdat hij dacht dat ik een vleesboom zou hebben. Maar die werd niet geconstateerd. De gyneacoloog zette een nieuw spiraaltje. Werd ook weer afgestoten en ik raakte zwanger (zo ontdekten we dat het spiraaltje niet meer op de juiste plek zat, maar lager). Ik was al over de veertig en wilde toch geen kinderen meer, dus in combinatie met de abortus gelijk laten steriliseren.

Waarom mijn baarmoeder dat ding nou opeens ging afstoten is me nooit duidelijk geworden. Zal slechts bij een enkeling gebeuren denk ik hoor.

Geboorte-beperking is altijd lastig. Toen ik 3 kinderen had en zeker wist dat ik er niet nog meer wilde heb ik definitief de pil laten staan en eierstokken laten afbinden. Ook nooit erbij stilgestaan wat de consequenties daarvan waren. Als ik maar van de pil af was. Ook geen spijt gehad. Een bio-identieke hormonenpil ken ik niet. Was die er al 20 jaar geleden? Wel interessant voor mijn dochter. Ik kan jullie wel vertellen dat ik erg vruchtbaar was. Een spiraaltje ging 3x fout. Dus dat kan ook nog. De man kan er ook nog wat aan laten doen. Staan de mannen ook niet om te springen denk ik.

Ik heb geen man Debsy, en geen kinderen. Gezien de struggels die de meeste forumleden tegenkomen in hun weg naar gezondheid en partners/kinderen vindt ik dat ook helemaal niet erg!

Als ik jong was en ik zou het over mogen doen................zou ik echt niet weten welk voorbehoedsmiddel te gebruiken 8O :roll:

Het lijkt een keus uit alleen maar kwaden :(

Ik heb even snel gezocht naar bio-identieke hormoonterapie. Kwam terecht bij Linuspaulingkliniek. Heel veel info, dat wel, moet ik nog lezen. Uurtarief 250,- euro.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je op een gegeven moment denkt: "oke, ik heb wel of niet de kinderen die ik ook wel of niet wilde, dus ik laat me steriliseren". Maar als je nog niet aan die keuze toe bent en in een later stadium verwacht nog wel kinderen te willen, maar nu nog geen kind wilt... Ik weet niet wat ik dan zou kiezen. Er zijn allerlei natuurlijk methodes, die ik toch niet helemaal vertrouw. Er zijn condooms, die relatief onschadelijk zijn, maar toch ook wel een zeker risico op zwangerschap met zich meebrengen. En dan heb je nog alle producten die meer zekerheid bieden, maar wel je lijf op z'n kop zetten. Ik zou het werkelijk waar niet weten. Geen partner (en ook geen scharrels) is dan het meest eenvoudig :)

Een koperen spiraaltje zorg er voor dat de baarmoederwand steeds een beetje ontstekingsreactie vertoont, waardoor een bevruchte eicel niet kan nestelen, naast de zaaddodende werking. Deze voortdurende ontsteking is niet gezond, het is weer 1 van de stress-bronnen waar we hier niet op zitten te wachten. Een alternatief is heel veel kinderen krijgen, gezellig!

Ja, heel gezellig, maar ook stress. Niet zo mijn ding, maar als je een groot gezin prettig vindt... Los daarvan zie ik er nou ook de lol niet van in om 9 maanden met een groeiende buik rondlopen, borstvoeding te geven en te wachten tot je weer zwanger wordt van de volgende, met alle mogelijke nadelige gevolgen van te snel zwanger worden van dien. Ik zou ook niet goed weten hoe ik dat laatste zou moeten afwegen tegen "hormoontroep" e.d.

Een flinke partij kinderen zou ook mijn ding niet zijn. Juist omdat ik nu absoluut niet zwanger wil/kan worden let ik extra op, ik hou mijn vruchtbare dagen globaal bij en we gebruiken een condoom. Ik vind het veilig genoeg. Hormoonspullen komen er hier niet meer in, ik kan er niet tegen. Voor ons werkt het perfect, ik ben in 2011 gepland zwanger geworden, geen ongeluk. Je hoort nog weleens dat mensen door de pil heen zwanger raken, vind ik dan toch minder veilig dan een condoom.

Edit: @ liesje: die linus paulus kliniek is niet te vertrouwen. Misschien kun je op hun site wel goede info vinden, maar ze gaan niet goed met hun medewerkers om. http://ymlp.com/z3i0WA Kopje "de firma list en bedrog".

Ik zit er aan te denken om mij zelf te laten steriliseren. Maar de eierstokken af laten klemmen lijk mij ook niet gezond. Wat gebeurd er met de eitjes en met wat voor materiaal worden de eierstokken afgebonden (plastic?) Las laatst wel dat er nu ook een nieuwe methode bestaat met veertjes in de eierstokken.

Nee, nee, nee, NEEEE geen Essure!!!!!
http://foxct.com/2014/11/14/women-say-popular-birth-control-has-ruined-their-lives/

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan