Ook hier heb ik e.e.a. over te zeggen, aangezien ik in de voorlinie meeliep. Dennis Spaanstra werd vrij snel door de politie gearresteerd. Vanaf dat moment was de groep stuurloos. 1 persoon vooraan beweerde de wandelroute te kennen. Aangezien ongewenste elementen mee zouden kunnen luisteren liet hij niets los over de eindbestemming maar hij kreeg het voordeel van de twijfel.
We liepen echter steeds meer weg van het centrum, eerst door een buitenwijk en later door het bos. We hebben zelfs het erf overgestoken van een nietsvermoedende (en verontwaardigde) boerin. Het begon te morrelen, want dit sloeg nergens op, mensen kwamen uit het hele land en zij merkten heel terecht op dat ze niet dat hele eind hadden gereisd om een boswandeling te maken!
Er leek een tweedeling te ontstaan maar er werd opgeroepen om iig bij elkaar te blijven. Daar werd gehoor aan gegeven maar het is wederom Defend geweest die spontaan koers zetten naar het centrum. Daar is de meute vervolgens achteraan gelopen.
Voor mijn gevoel zijn er organisatorisch enkele fouten gemaakt:
De leiding mag nooit op de schouders van 1 enkel persoon rusten. Dan arresteren ze simpelweg de leider en is de massa stuurloos en ontstaan er of spontaan splitsingen of de politie kan makkelijker de menigte opsplitsen.
Wat was de werkelijke geplande route van Police for Freedom? Als dit echt een boswandeling was is dit een kardinale fout geweest, want mensen komen niet in zulke aantallen om weggewerkt te worden in een buitengebied. Was de route wel gericht op het centrum, wie was dan die kerel die zogenaamd de route wist? Was hij een betaalde infiltrant die ons weg wilde leiden van het doel? Dat is dan mooi mislukt!
Dennis mag nog wel wat evalueren met zijn team (ik zag dat Abe Dijkstra hier ook bij hoort), want dit is om meerdere redenen niet geheel volgens plan verlopen. Ik ben benieuwd wat zijn versie van het verloop is en ik kijk uit naar een zoom van Viruswaarheid hierover.
Mike