suiker noodzakelijk i.v.m glycogeen ?

Henry

Active member
Ik lees dat suiker opgeslagen wordt in de lever als glycogeen,(strijd tegen stress)Dus ga ik er van uit dat suiker onmisbaar is.Mocht dit laatste zo zijn ,aan welke essentiele gezonde suikers moet ik dan denken die onze verre voorouders consumeerden ?

Sorry had niet goed gelezen dat het door het lichaam ook zelf aangemaakt wordt.Als je een suikerverbrander bent wordt er dan ook suiker in de lever opgeslagen als glycogeen?

je lever maakt zelf glycogeen aan daar heeft hij onze suiker niet voor nodig

Als suikerverbrander wordt er sowieso glycogeen gevormd in de lever en opgeslagen in de lever en spieren. Als low-carb vetverbrander (WAPF) wellicht ook, maar als pure carnivoor weet ik het niet.

KH zitten met name in granen, bonen, zoet fruit, zetmeelrijke knolgewassen en alle soorten suiker, waaronder ook honing, siropen en stropen. In overige groente, zuur fruit en noten vind er ook wel wat in terug. De beste keuze lijkt mij zuur fruit, groente en pseudogranen zoals quinoa, amarant of boekweit.

Ik eet al een maand zonder koolydraten en het gaat prima, alleen de eerste week voelde ik me zwak/ziek. Het enigste dat ik eet waar koolydraten in zit zijn de groenten en de rauwe melk. Ik merk dat ik soms super helder en scherp zie. Geen idee of dat nu door het dieet komt, of door de kruiden die ik toevoeg.

Zijn die helderemomenten wel gezond? Het lijkt soms net of ik doping heb genomen en weet niet of dat nu door de kruiden komt. Ik heb het voorral s'avonds. Maar beter dit dan dat ik me moe voel van de suikers.

@ Henry

Deze vraag stelde ik laatst ook en Mike gaf als antwoord in zijn post:

Quote:
We hebben ook geen enkele vorm van koolhydraten nodig uit voeding. Theoretisch althans. de praktijk wijst uit dat de moderne mens wel degelijk een zekere mate van kh nodig heeft, simpelweg omdat zijn lichaam hier van jongs af aan op is ingesteld geraakt. Vandaar dat ik aanraad om nooit minder dan 50 gram per dag kh te consumeren, velen van ons komen hierdoor onnodig in de problemen.

Eigenwijs (maar ook geduldig) als ik ben komt er een dag dat ik besluit het uit te proberen, totaal KH-vrij. Ik wil wel eens weten hoe ik erop reageer. Ik ben wel al een paar keer bijzonder laag gegaan en toen begon ik me ook een beetje slapjes te voelen. Maar de ervaring van charade inspireert me wel. Misschien een kwestie van even doorzetten. En eigenlijk wil ik ook wel eens een carnivoor-dieet uitproberen: puur vet, vis, vlees, eieren en zuivel. Maar dat meer voor het experiment, niet om zo te gaan leven.

Dennis

In zuivel zit toch kh?

Wel weinig,maar toch

Totaal kh vrij gaat denk ik niet lukken

In de niet- gefermenteerde zuivel zitten nog relatief veel koolhydraten, in gefermenteerde zuivel is de melksuiker (lactose) gebruikt als voeding voor het fermentatieproces en daardoor blijven er minder koolhydraten over, maar ze zitten er nog wel degelijk in.

In alle groenten zitten ook koolhydraten. In de groene bladgroenten het minst, in de zoetig smakende groenten als wortels, doperwten, bieten, sperciebonen, uien, etc. het meest.

Dus koolhydraatvrij eten is vrijwel onmogelijk. Dan kun je zo ongeveer alleen nog vlees, kip, ei, vis en kaas eten. Zelfs in roomboter zitten nog koolhydraten.

Op dit forum lees ik vaak het advies terug om minimaal 50 tot 100 gram koolhydraten per dag te eten omdat veel mensen anders "crashen" omdat hun uitgeputte bijnieren niet zonder koolhydraten aan de praat te houden zijn.

Misschien is het goed er toch ook een keer een ander verhaal tegenover te zetten. Ik ben namelijk ooit abrupt gestopt met koolhydraten en ben toen volgens de dr. Atkins-norm onder de 20 gram koolhydraten per dag gaan zitten en volgens de norm van Yvonne Lemmers (Grip op Koolhydraten) ook nog onder de 5 gram koolhydraten per maaltijd.

Dit heb ik gedaan in een periode dat ik me eindelijk had overgegeven aan een burn-out en niet meer wist te herstellen van een acute bronchitis.

Ik heb géén crash gehad en wist niet wat me overkwam. Binnen de kortste keren waren al mijn mistige suikerwolken opgetrokken, kon ik weer helder zien zoals Charade ook beschrijft, ging ik weer VOELEN (wat natuurlijk niet altijd even gewenst was...), viel ik in no time vele kilo's af en voelde ik me weer een stuk energieker. Ik kon weer verbinding ervaren en stond niet meer zo ver van de buitenwereld af.

Ik had toen nog niet van de richtlijnen van Weston Price gehoord en hoewel ik wist dat ik gewoon vet kon eten, maar niet de gezondheidsvoordelen ervan kende wat ik er toch matig mee. Desondanks heb ik toch nooit een crash gehad.

Dus ik zou zeggen, als je nou niet van al te ver hoeft komen met je fysieke gezondheid, probeer het gewoon om terug te gaan naar max. 20 gram koolhydraten per dag en maximaal 5 gram koolhydraten per maaltijd en ontdek wat het je brengt. Niet te bang zijn...

Heb altijd geweten dat vet niet omgezet kan worden naar glucose, en dus ook niet kan worden opgeslagen als glycogeen, alleen eiwitten kunnen worden omgezet. Maar laatst had ik een gesprek met iemand die zei dat dat wel kan, wat is nou het daadwerkelijke waarheid?, hoor het graag.

Dus het kan wel Ad? Je kunt dus je glycogeen voorraden aanvullen met je eigen lichaamsvet?

Dan moet je wel eerst je eigen vet aanspreken . Dit aanvullen van glycogeen en bijdrage aan BG wordt vooral bij ketose in gang gezet. De glycogeen aanvulling is natuurlijk niet maximaal.
Glycerol is een alcohol waar vetzuren mee verbonden zijn gedurende oa. opslag, alleen 'vrij' hiervan kunnen de vetzuren uit de vetcel komen. Maar daar moet dan wel en rede voor zijn(oja, vet stolt niet in het lichaam!!!)
ad

Bedankt, ja pas als je in ketose komt kan het langzaam aangevult worden (glycerol>glucose/glycogeen) maar idd zal dat dan heel langzaam gaan. Waarom heeft iedereen dan op dit forum eerder over afbraak van eiwitten ter omzetting naar glucose/glycogeen dan over afbraak van vetten ter omzetting naar glucose/glycogeen, want logische volgorde zou idd moeten zijn eerst vet en daarna eiwit.

Wel, de hoeveelheid glycerol is niet voldoende om je BG spiegel stabiel te houden. Ook niet wanneer je veel ketonen in je bloed hebt. Dit is dan ook nog eens individueel. Verder moet je eerst in ketose zitten en dat in voldoende mate.
Je kunt om in ketose te blijven niet teveel eiwitten eten(ook weer individueel) maar je lichaam heeft ze wel nodig en het kan dus zijn dat het verlies aan eiwitten niet alleen maar te relateren is aan gluconeogenese maar voor de synthese van eiwitstructuren. Je lichaam geeft hier prioriteit aan boven spiermassa(DE eiwitreserve bron).
ad

Dus eigenlijk moeten eiwitten en vetten bij een tekort aan koolhydraten 'samenwerken' om dat gat (glycogeentekort) aan te kunnen vullen omdat bij enkeling alleen hooguit de glucosespiegel bijgehouden kan worden. Dus de conclusie is dat er technisch gezien wel glycogeen gevormd kan worden uit vet(glycerol), maar daar heeft het wel de hulp van eiwitafbraak nodig, anders schiet het tekort en kan gewoon geen glycogeen gevormd worden uit alleen vet.

Ja logischerwijs door ong. 1,5 a 2 uur op hoog hartslag te bewegen? Weet niet waar je naar heen wilt Ad.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan