In de niet- gefermenteerde zuivel zitten nog relatief veel koolhydraten, in gefermenteerde zuivel is de melksuiker (lactose) gebruikt als voeding voor het fermentatieproces en daardoor blijven er minder koolhydraten over, maar ze zitten er nog wel degelijk in.
In alle groenten zitten ook koolhydraten. In de groene bladgroenten het minst, in de zoetig smakende groenten als wortels, doperwten, bieten, sperciebonen, uien, etc. het meest.
Dus koolhydraatvrij eten is vrijwel onmogelijk. Dan kun je zo ongeveer alleen nog vlees, kip, ei, vis en kaas eten. Zelfs in roomboter zitten nog koolhydraten.
Op dit forum lees ik vaak het advies terug om minimaal 50 tot 100 gram koolhydraten per dag te eten omdat veel mensen anders "crashen" omdat hun uitgeputte bijnieren niet zonder koolhydraten aan de praat te houden zijn.
Misschien is het goed er toch ook een keer een ander verhaal tegenover te zetten. Ik ben namelijk ooit abrupt gestopt met koolhydraten en ben toen volgens de dr. Atkins-norm onder de 20 gram koolhydraten per dag gaan zitten en volgens de norm van Yvonne Lemmers (Grip op Koolhydraten) ook nog onder de 5 gram koolhydraten per maaltijd.
Dit heb ik gedaan in een periode dat ik me eindelijk had overgegeven aan een burn-out en niet meer wist te herstellen van een acute bronchitis.
Ik heb géén crash gehad en wist niet wat me overkwam. Binnen de kortste keren waren al mijn mistige suikerwolken opgetrokken, kon ik weer helder zien zoals Charade ook beschrijft, ging ik weer VOELEN (wat natuurlijk niet altijd even gewenst was...), viel ik in no time vele kilo's af en voelde ik me weer een stuk energieker. Ik kon weer verbinding ervaren en stond niet meer zo ver van de buitenwereld af.
Ik had toen nog niet van de richtlijnen van Weston Price gehoord en hoewel ik wist dat ik gewoon vet kon eten, maar niet de gezondheidsvoordelen ervan kende wat ik er toch matig mee. Desondanks heb ik toch nooit een crash gehad.
Dus ik zou zeggen, als je nou niet van al te ver hoeft komen met je fysieke gezondheid, probeer het gewoon om terug te gaan naar max. 20 gram koolhydraten per dag en maximaal 5 gram koolhydraten per maaltijd en ontdek wat het je brengt. Niet te bang zijn...