suiker noodzakelijk i.v.m glycogeen ?

Je glycogeen voorraad in de spieren zal dan redelijk leeg zijn(in de gebruikte spieren). wanneer je in ketose bent en blijft zul je weinig KH eten en je glycogeen voorraad zal ook niet helemaal aangevuld worden. Ik dacht ongeveer tot 50 % inderdaad uit eiwitten(spieren) en glycerol van de vetverbranding.
Daar kun je het goed mee doen voor de duur activiteit omdat je voor een groter deel je ketonen voor energie omzetting zult gebruiken(en vet).
hetzelfde gebeurd natuurlijk wanneer je niet sport, maar dan op een lager niveau en de aanvulling zal ook dan tot 50 % gebeuren maar je hebt dan minder absolute aanvulling nodig omdat je je voorraad minder sterk verminderd. 50 % schijnt dus een beetje het niveau te zijn dat je lichaam probeert te handhaven. Maar ook je leverglycogeen moet op niveau gehouden worden om mee te werken aan een stabiele BS spiegel.
Ik wilde nergens heen maar vroeg me af waarom je interesse had in glycogeenvoorraad in de spieren omdat dit in het dagelijkse leven zonder behoorlijke inspanningen (kort of langdurig met variabele intensiteit) gemakkelijk in balans gehouden zal worden en geen limiterende factor zal zijn.

Mijn vraag betrof ook de behoorlijke inspanningen Ad, voor normale dagelijkse leven natuurlijk niet, waarom ben jij daar van uitgegaan?, natuurlijk is dan glycogeen voorraad niet zo relevant. Ik wilde kortgezegd alleen weten of het mogelijk is dat je lichaam uit vet glycogeen kan vormen.

ik ben daar van uitgegaan omdat je in eerste instantie aangaf dat iedereen op dit forum praat over eiwitten voor gluconeogenese en dit naar mijn idee meer van toepassing zou zijn op niet sport activiteiten.
Maakt verder ook niet uit omdat het inderdaad gaat om de mate van aanvulling en hoe snel. het principe blijft immers hetzelfde.
Het antwoord op je vraag is dus gegeven.

Wat als je begint met een ketosedieet met max 30 Gr koolhydraten per dag en je hebt na enkele weken weinig energie.

Betekent dit dat je dan hoger in de koolhydraten moet gaan zitten ivm te lage glycogeen in het lichaam?

Waarom maar 30 gram?

Volgens mij is 100 gram drooggewicht verantwoord.

Maar als je dat iet trekt moet je toch meer hebben.
Vandaag merk ik zelf ook dat ik grotere behoefte heb aan koolhydraten. Maar ik heb gisteren heel zwaar werk gedaan en heel veel energie verbruikt. En voel mezelf vandaag echt flauw.
Luisteren naar je lichaam is nog altijd het beste. Ene keer heb je meer nodig dan de andere keer.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan