Waar ik moeite mee heb is het voortdurend ontkennen van de aardse ervaring die wij als bewuste zielen mogen meemaken. Bij de aardse ervaring hoort een fysiek lichaam dat fysiek gevoed moet worden. Als ik zo'n magere yogi zie die allerlei kapriolen uithaalt, dan is de eerste gedachte die in mij opkomt: eet nou toch eens beter (en meer!). Uitsluitend of hoofdzakelijk in hemelse sferen blijven hangen is evengoed gebrek aan balans, als je het mij vraagt.
De mens is hemel en aarde, niet hemel alleen, noch aarde alleen. Gezien onze aardse ervaring zie ik het als 70-30% in het voordeel van de aarde. De aarde is opbouw, de hemel is afbraak. Je kunt het ook zien als: aarde = vrouwelijk = yin = opbouw = zuren = negatief geladen; hemel = mannelijk = yang = afbraak = basen = positief geladen. Om onszelf fysiek in goede gezondheid in stand te houden, horen we ons dus voor 70% te richten op gezond, aards voedsel. Dit maakt ons tegelijk ook spiritueler en intuitiever, is mijn ervaring. Wie hoog wil reiken, moet diep geworteld zijn.
Mike