Supermarkt

Alethea

New member
Ik heb een poosje geleden een boekje gedownload met een overzicht van meer dan 1.000 producten die je in de supermarkt kunt kopen en binnen een Fodmap dieet zouden passen. "Handig", dacht ik, "daar is goed over nagedacht. Ik spaar mezelf een hoop werk uit om dat allemaal uit te zoeken". Tot mijn stomme verbazing zie ik dat die lijst vrijwel uitsluitend bestaat uit (merk)artikelen die ik al lang niet meer koop, omdat je die om allerlei andere reden niet zou willen gebruiken (suikers, e-nummers en andere toevoegingen). Ik vraag me überhaupt af hoe iemand met darmproblemen daarbij gebaat is. Weggegooid geld dus, die lijst.

Ik merk sinds ik aan het schrappen ben en gezonde alternatieven elders koop dat ik in toenemende mate verloren loop in de supermarkt. Wat kopen jullie nog wél in de supermarkt (merken/producten) en is verantwoord binnen de doelstellingen van een gezond dieet?

ik koop er bioroomboter, bio creme fraiche, bioleverworst en dat soort dingen. En als je goed zoekt zitten er ook tussen de gangbare spullen dingen die je acceptabel vindt

Het hangt er ook vanaf naar welke supermarkt je gaat en hoe groot die is.
Er zit hier bijvoorbeeld een mega-turbo-XL Jumbo en die heeft een hele gang vol met bio producten, zoals bijvoorbeeld kiembrood en producten van Smaakt!

Mark

In de supermarkt koop ik niet veel meer dan dit:

_2210858.jpg

Gewoon de groente, geitenkaas, bio volle yoghurt, creme fraiche, bio roomboter, wc papier/keukenpapier, vuilniszakken :)

Ik haal sommige biologische produkten (o.a. groente en eieren) uit de supermarkt en afentoe iets van het merk Zonnatura.

Toepasselijk topic toevallig.
Ik was door de roomboter heen en de natuurwinkel is nog wel een stukje rijden, dus in de jumbo wat gekocht.
Bio roomboter, kosten maar €1,59 ofzo!
Dat is wel wat anders dan de grasboter van zuivere zuivel (geloof ik) die kosten €2,59..
Mijn vraag was wat jullie van de supermarkt bio boter vinden, is dit veel minder kwaliteit dan de zuivere. zuivel grasboter??
Of word er bij de laatste vooral voor naam betaald..

Die van de Jumbo ken ik nog niet, maar ik proef toch echt wel het verschil tussen die van Zuiver Zuivel en van de AH.

Mike

Een artikel van SchotseHooglanders.nl over Campina grasboter:

De melk die gebruikt wordt voor grasboter is dezelfde melk die voor andere producten gebruikt wordt. Er zijn geen aparte stromen voor ophalen / bewaren en verwerken.

https://nl-nl.facebook.com/schotsehooglanders.nl/photos/a.348333865239958.80069.254456337961045/867426499997356/

De meeste supermarkt roomboter, biologisch of niet, is gehomogeniseerd.

Ik ga nooit naar de supermarkt want boodschappen doen in die winkels zuigt alleen maar energie. Ik bestel mijn groente bij de lokale groenteboer aan huis, vlees bestel ik via internet of haal ik bij de lokale veeboer en de overige artikelen bestel ik veelal bij gezondheidaanhuis.nl

Het is zo heerlijk om niet meer de supermarkten in te hoeven!

Ik had een bericht geschreven over roomboter en een artikel van SchotseHooglanders.nl. Dat is denk ik bij de spam gekomen.

Mike,
Als ik weer van zuivere zuivel heb zal ik eens een op een puure boter proeven.
Maar de kleur is wel het zelfde denk ik, maar het het nog niet naast elkaar gelegd.

Edwin,
Dus de zuivere zuivel produceren, ook roomboter dus, zijn van dezelfde afkomst als andere gras boters of zelfs het zelfde als alle biologische boter varianten??

Ik ben blij dat er ook over roomboter gesproken wordt. De grasboter van Campina vond ik al bedenkelijk en bij alles waar "bio" op staat in de supermarkt heb ik zo ook mijn twijfels, ook de roomboter. Ik weet bijvoorbeeld van iemand die in de directie zat van een groothandel in groenten en fruit, dat alles waar een plekje op zit, niet het juiste formaat heeft of niet perfect van kleur of vorm is dat het verkocht wordt als bio. De reactie op mijn verbazing: "iedereen doet het". Ik heb dus de indruk dat we bio met een korreltje zout moeten nemen, zolang we de bron er niet van kennen en zelf kunnen controleren op welke manier het geproduceerd is (transparantie is belangrijk). Iets soortgelijks hoor ik van een veearts die varkens moet controleren die bij boeren geladen worden voor het slachthuis. Er wordt nogal eens wat door de vingers gezien en dat wordt dan al dan niet beloond. Desondanks grijp ik toch naar bio in de supermarkt. Het is een soort hersenspoeling die je ondergaat als het naast elkaar in de schappen staat. Je weet verder helemaal niet wat het criterium is voor "bio". Laat staan dat ze dat zelf weten.

Er zijn veel meer lokale/regionale leveranciers van biologische producten. Met deze mensen is de communicatie korter dus vaak meer helder en duidelijk. De eerlijkheid/betrouwbaarheid van het biologische is dan al snel wat makkelijker te polsen.
Supermarkten werken alleen maar puur voor de winst, terwijl lokale leveranciers natuurlijk ook wel willen verdienen maar veelal ook meer bevlogen en geïnteresseerd zijn.

Edwin,

Ik heb nu net je links gelezen,

Zuivere zuivel staat hier buiten neem ik aan.
Die zal wel echt gras gevoerd zijn denk ik zo.

Volgens Zuiver Zuivel is de melk van hun grasboter wel afkomstig van weidemelk. Of dit zo is is natuurlijk altijd maar de vraag, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel.

http://www.zuiverzuivel.nl/producten/boter/grasboter-pakje-250-g.aspx

Grasboter pakje 250 g

Bereid van room uit de weideperiode. Daardoor is de boter het jaar rond goed smeerbaar en lekker romig. Voor de winterperiode wordt de boter ingevroren en op het moment dat deze nodig is ontdooid en verpakt.
Grasboter is wat geler van kleur dan boter die in de winterperiode wordt gemaakt. Ze is heerlijk romig en vol van smaak. Grasboter bevat van nature meer onverzadigde vetzuren en Omega 3 vetzuren dan boter die in de winter wordt gemaakt, en biologische boter bevat altijd meer onverzadigde vetzuren dan standaard niet-biologische boter.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan