Tekenen jullie ook tegen kindermarketing?

Simmentaler

New member
Hebben jullie deze petitie al getekend? Ik vind het een hele belangrijke. Er worden steeds meer gekke trucjes uitgehaald om kinderen over te halen snoep te kopen. Taxi speelt bijv. op de kinderen in door 10 argumenten te bedenken waarmee kinderen de ouders over kunnen halen als ze geen Taksi willen kopen. Erg toch :? Er moet echt iets aan gedaan worden. Het schiet alleen niet heel erg op met de handtekeningen, helpen jullie mee?

http://foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/index_nl.html

Had hem in mijn mailbox zitten en inderdaad getekend. En ik dacht meteen terug aan goede doelen: Foodwatch is een doel dat ik wel steun.

Ik ben dus faliekant tegen zo'n petitie.

Het enige wat je hiermee bereikt is weer macht aan de overheid geven. En wat is dan het volgende? Mensen die een petitie gaan tekenen tegen verzadigd vet?

Wij moeten zelf nadenken en onze kinderen zodanig opvoeden dat ze snappen wanneer ze door reclame o.i.d. worden beinvloed.

Ik heb toch liever macht bij de overheid dan bij de fabrikanten... Ik ben er zeker niet op tegen dat bepaalde dingen iets eerlijker vermeld worden.

Quote:
Mensen die een petitie gaan tekenen tegen verzadigd vet?

in belgie zit die kans er wel in........... lees topic "Transvetten"

Wanneer mijn kids door de kassiere een snoepje krijgen aangeboden vragen ze meteen of er E in zit en ik leg haar uit dat het niet heel wijs is het aan te bieden voor te vragen aan de ouder. Gelukkig zeggen mijn dochters het zelf al,maar kan me voorstellen dat je je als ouder niet happy voelt wanneer je nee gaat verkopen aan je kind als dit gebeurt alleen al om drama's te voorkomen.

Ik zeg meestal hardop dat mijn kids zo weinig mogenlijk suiker krijgen en al helemaal geen kleur-, geur- en smaakstoffen en bedank ze vriendelijk dat ze kinderen dit überhaupt aanbieden.

Volgens mij draait dit hele forum zo'n beetje over de gevolgen die we ondervinden van de macht die bij overheden ligt in plaats van bij de mensen zelf... zelfredzaamheid in plaats van afhankelijkheid.

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat je op deze manier je eigen macht weggeeft en dat je er dus in toestemt dat degene die de grootste mond heeft het over jou voor het zeggen krijgt.

Uiteraard ben ik er niet voor dat er op kinderen gerichte reclame wordt gemaakt. Maar het is aan jou als ouder om jezelf en je kinderen daar tegen te wapenen en niet aan een overheid!

@Bastiaan ik verzet me en doe het zelf om te voorkomen dat mijn kids al die troep niet krijgen, maar het wordt je wel heel lastig gemaakt!

Ik merk dat ik daar minder en minder last van heb, maar mijn jongsten zijn 4 en bijna 5, het gaat al anders met mijn 13 jarige, die beslist ook zelf.

Ook zij ondervindt dat het erg lastig is anders te kiezen, ze wil erbij horen.

Ik denk zelf dat wanneer wij als ouders meer en meer informeren, er steeds meer en meer ouders gaan komen die ZELF de keuzes gaan maken, waardoor het hele "systeem" mee moet gaan veranderen, er is dan geen andere keuze.

En ik hoop dat meer en meer ouders hun kinderen daadwerkelijk goede voeding gaan geven, zodat de kinderen van dit forum niet meer zo alleen staan. Net zoals er nu ook kinderen mee zijn gegaan naar het restaurant waar Mike donderdags kookt, ik hoop dat ze zich daardoor gesterkt weten.

Net zoals zoveel dingen, het begint "onderaan" en vanuit onderen gaat t door naar boven (overheid). Wij zijn de basis.

@Bastiaan: ik begrijp je, ben ook absoluut niet voor overheidsbemoeienis. Alleen dus op dit punt als het kinderen betreft. Fabrikanten gaan enorm ver met deze marketing, en het wordt steeds gekker. Ben verder ook niet voor het verbieden van bepaalde voedingsmiddelen, maar als er een verbod komt op energy drankjes teken ik ook...

Beetje off topic, maar toch: een vriendin van mij heeft een dochter van 13 jaar die op school onderzocht is door een verpleegster. De dochter zich liet later bij haar moeder ontvallen dat hetgeen zij met de verpleegster besproken heeft, geheim moet blijven en dus niet met de ouders gedeeld mocht worden van. Hoe ziek wil je het hebben. Van tevoren werd de ouders het recht gegeven te weigeren dat de kinderen onderzocht zouden worden, echter toen werd niet gezegd dat de kinderen moesten zwijgen over de inhoud van het onderzoek zelf.

Wat bizar zeg. Waar zou dat op slaan? Heeft ze haar moeder wel verteld wat er besproken is tijdens het onderzoek? Ik heb laatst ook al eens zoiets gehoord, weet niet meer precies hoe en wat, maar het ging er over dat kinderen ook gesprekken kregen met "onderzoekers" waar de ouders niets van af mochten weten.

Quote:
Heeft ze haar moeder wel verteld wat er besproken is tijdens het onderzoek?

Hoi San, nee dat heeft ze haar moeder niet verteld.

En de moeder wil haar dochter niet in een bepaald innerlijk loyaliteitsconflict brengen.

Ze gaat wel de betreffende verpleegster hierover aan de tand voelen, dus wordt vervolgd.

Nou, dan moet er blijkbaar iets spannends besproken zijn. Goed dat de moeder er achteraan gaat, dit is te belachelijk voor woorden. Ben erg benieuwd naar de uitkomst.

hoi San, in elk geval heeft de verpleegster iets te verbergen naar de ouders toe en dat gaat wat mij betreft ook alle perken te buiten. Ik hou je op de hoogte als ik meer weet. Ik hoorde wel dat in Amerika het voorkwam dat kinderen stiekem achter de rug om van de ouders op school werden gevaccineerd, maar dat dit soort praktijken in NL al plaatsvonden wist ik niet.

Voor mijn zoon kreeg ik laatst ook zo'n oproep voor een medisch onderzoek op school. Ik heb gemaild en gezegd dat we daar geen gebruik van wensen te maken en dus ook geen toestemming voor geven. Bij mijn dochter heb ik dit een jaar of twee geleden ook gedaan. Mijn ervaringen met consultatiebureau en ggd zijn allerminst positief dus ik ben daar mee gestopt toen de oudste een jaar of zeven was. Ik wil bovendien absoluut niet dat mijn kind onderzocht wordt zonder dat ik daar bij aanwezig ben!!

Exact ook wat wij gedaan hebben, nooit het CB erop losgelaten en ook geen 'schoolartsen'. Wel wordt je dan nog achteraan gebeld om te vragen waarom je geen 'gebruik' maakt van de 'schoolarts' en dan een hele bangmakerij. Gelukkig is er idd het recht om daar GEEN gebruik van te maken. Ons argument was dan ook: het is geen verplichting.

Hallo Wommes en Tinuz: goed dat jullie dus niet instemden.

Ik vraag me nu wel af: wat heeft men te verbergen?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan