Trump

Ik vraag me wel eens af in hoeverre alles dat nu gebeurt met 'drain the swamp' ideeën zijn van Trump. Mijn vader zei ooit eens: "een president regeert niet, maar wordt geregeerd". Dat was vlak nadat Trump was gekozen. Hij wilde daarmee zeggen dat het niet uitmaakt wie de president is, omdat er altijd iets achter de president staat dat de beslissingen neemt.

Het is nu duidelijk dat met Trump een ander tijdperk is aangebroken. De Deep State heeft geen controle over Trump, maar Trump doet het natuurlijk niet alleen. Ook achter hem staat iets dat hem aanstuurt/adviseert, al zijn dat wel de goede krachten. Trump had vorige week de mooie uitspraak: 'it is very easy to work with me, because I make all the decisions'. Dat klinkt als 'ik ben de baas'. Maar, is Trump echt de baas of is hij een marionet van de militaire inlichtingendiensten die hem dan ook aansturen?
Ik zie 'the great awakening' als bewustwording bij de bevolking en 'drain the swamp' als een militaire operatie. Trump kan in dat geval als president het menselijke/burgerlijke deel van die operatie zijn. Een militair als president van 'de grootste democratie van de wereld' zou raar zijn.

Je hebt gelijk dat de verkiezing van Trump gezien moet worden als een 'democratische coup' gedaan door militairen. Bedenk echter dat een militair absilute gehoorzaamheid zweert aan de opperbevelhebber, Trump dus. Trump raadpleegt dit team achter de schermen, maar zij laten hem de eindbeslissing nemen.

Mike

Excuses,

deze:
https://www.xandernieuws.net/algemeen/miljoenen-amerikanen-pakken-wapens-op-als-democraten-trump-afzetten/

Ik zie Trump als een goede zakenman die met name zorgt dat het de USA economisch goed gaat. Oorlog voeren is niet de meest duurzame manier om geld te verdienen en al helemaal niet met China. Dat moet slim gespeeld worden en het lijkt mij dat Trump daar een meester in is, hoewel je oppervlakkig zou zeggen dat hij een tikje? grof kan zijn. Een andere grootmeester op het politiek vlak is Putin, die zit op bepaalde punten op dezelfde lijn met Trump. In Europa zijn een stelletje watjes an de macht die van gekkigheid niet meer weten wat ze nog meer moeten verzinnen om de economie om zeep te helpen. Misschien ie een nieuwe bevrijding door de USA in samenwerking met Rusland wel nodig om in Europa orde op zaken te stellen.

Mike, zou je er iets van kunnen duiden wat er nu in Syrië gebeurt door de Turken en het kennelijke fiat van Trump?
Dankjewel alvast.

OK, komt-ie. Het is wel best ingewikkeld. Het gaat m.i. om de volgende 3 aspecten/invalshoeken:

1. Trump hanteert America First. Het is niet in het belang van de VS om daar eeuwig de boel te lopen sussen. Het doel is bereikt, ISIS is verslagen. Met de hulp van de YPG, klopt, maar daarvoor zijn ze vorstelijk beloond met geld en middelen (wapens). De rekening is vereffend, Trump hoeft de Koerden niet langer te steunen en heeft ze ook niet 'verraden'. De Koerden vechten voor een onafhankelijke staat, dat is hun gevecht en niet dat van de Amerikanen. In conflicten uit het verleden hebben de Koerden de Amerikanen ook niet geholpen. Gaat de media nu ook vertellen dat de Koerden hen destijds hebben verraden? De enige reden waarom de Koerden ISIS bestreden in Noord-Syrie is omdat ISIS een bedreiging vormde voor het door hen zo gekoesterde Koerdistan, niet omdat ze zich solidair verklaarden met de Amerikanen. De Amerikanen hebben hun eigen agenda en de Koerden ook - en nu is het tijd dat ze ieder hun eigen weg zoeken. Amerika kan niet langer de politieman van de hele wereld zijn - en al helemaal niet van het midden-oosten!

2. Kunnen de Koerden dan rekenen op de steun van Assad? Jazeker, maar dan moeten ze hun droom van een onafhankelijk grondgebied in Syrie wel opgeven en ervoor kiezen om Syrische staatsburgers te worden. Assad zal hen dan militaire steun en bescherming bieden, want het zijn Syriers die worden aangevallen, Koerdische Syriers. Tot die tijd staan de Koerden alleen en zal Assad hen niet helpen.

3. Ik hoef het niet voor Erdogan op te nemen, maar volgens het internationale volkenrecht heeft hij het recht om militaire actie te ondernemen tegen een vijandige mogendheid die als staatsgevaarlijk beschouwd mag worden. De YPG is nl. een uiterst militante Koerdische legermacht die nauwe banden onderhoudt met de PKK. De PKK wordt niet alleen door Turkije beschouwd als een terreurgroepering, maar ook door het hele westen, incl. Europa en Amerika. Deze PKK pleegt binnenlandse aanslagen in Turkije en wordt over de grens met Syrie dus gesteund door de Koerdische YPG. Dit geeft Turkije het recht om over haar eigen landsgrenzen in te grijpen. Daarnaast kan Turkije hierdoor een 'safe zone' creeren om miljoenen Syrische vluchtelingen over de grens te zetten, die zwaar drukken op hun economie. Ten slotte is Turkije ook een NAVO-bondgenoot van Amerika, dus als het er op aankomt zal Trump voor Turkije partij kiezen boven de Koerden. Onder internationale druk verwacht ik dat Trump Turkije wel economisch de duimschroeven zal aandraaien middels sancties.

Ik hoop dat e.e.a. zo duidelijk is.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.541
Leden
8.664
Nieuwste lid
pioenroos
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan